Gå till innehåll
lördag 18 januari 2025
Gäst Fredrik

Jag har bränsleproblem men var??

Rekommendera Poster

Gäst Fredrik

Hej alla. Jag har en johnson 50-98 års modell. Har varit med om en liten lustig sak.Var ute och körde och motorn gick jättebra länge. Sen när jag körde lugnt en stund så ville heltplötsligt motorn dö. Jag kom på att om jag pumpade fram bränsle på blåsan så gick den bra igen. Det kändes som att blåsan var tom. Luftningen på tanken funkar. Och jag bytte slangen med pump mellan motor och tank men ingen skillnad. Så länge jag pumpar går motorn alltid som den ska även på toppvarv. Bensin filtret ser rent ut men jag har inte bytt det. Finns där en bränslepump kanske? som bara funkar ibland eller är det smuts kanske?? tips?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Kjell

Hej, såg ditt problem. Har haft liknande problem med en Johnson 55 hk för länge sedan. Då var det en dålig bränsleslang i motorn som sög ihop sig och stoppade bränslet. Jag bytte denna och sen gick det bra. Så kolla även dessa. Lycka till...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst fredrik

tackar jag ska kolla det.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst fredrik

Jaha hur funkar det då? Kan där komma smuts på det eller spricker det???

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

det är bränslepump vro pumpen som är kass det finns renoveringssats till den men ta det försiktigt när du tar i sär den mvh putte

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej! Du har troligen redan fått svar på dina frågor. Jag har bara en eventuell detalj att komma med. Du kan också ha en luftläcka i bränslenippeln mellan motor och bensinslang. Enklast kontrollerar du detta genom att tillfälligt byta ut nippeln mot en rörbit./lycka till/Nitro

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Walleye

Det låter som den suger tjuvluft. Kontrollera så att alla bränsleanslutningsklammrar sitter som dom ska från tank till motoranslutning, från insidan vid anslutningen till pumpen och vidare från pumpen till förgasaren. Det kan också vara ett microskopiskt hål i membranet till bränslepumpen, vid höga varv orkar motorn suga soppa men vid låga varv orkar den inte suga fram tillräckligt med soppa. Det kan ibland visa sig genom att varvtalet ändras utan att man rör gasen. Att byta detta är ganska enkelt (t.o.m. en apa skulle klara det?) men gör det inte när båten ligger i sjön utan ta upp den på en vagn så inte packningar och brickor etc. åker i sjön... Lycka till!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Innan man börjar rota i VRO pumpar o allt som kostar en massa pengar ska man börja med de enkla, billiga grejorna först. Börja med att byta gummiblåsan, gör rent förgasare, byt filter... Sen om inte det funkar kan man gå på de dyrare sakerna.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

God morgon! Nej, jag håller inte med att man skall byta grejer (oavsett ifall dessa är billiga osv) innan man lokaliserat felet. Först då gör man inköpten av reservdelar.//Nitro

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vilket är billigast Nitro? Att göra rent förgasarna och byta filter el byta VRO-pump? Har för mig att denna tråd handlar om att han inte hittar felet, man börjar väl då med det billigaste?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det gäller att söka tills man finner felet. Sedan byter man det som behövs, eller? /mvh/Nitro

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Fredrik

Nu har jag löst felet Det var VRO-pumpen. Många sa att man skulle koppla förbi den men när jag snackat med en hel del som servat johnson motorer så sa dom att vro pumpen fått dåligt rykte eftersom folk har bytt membran m.m. utan att göra det ordentligt. Därför har motor skurit och gått dåligt efter detta. Sen fick jag också höra att inte alla motorer mår bra av att ta bort vro pumpen eftersom denna ibland kunde smörja andra delar också. Hursomhelst bytte jag den själv. Gick på 3160 kronor och nu går den som ett skott igen. Tack alla för tipsen och hjälpen

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack Fredrik för att du gav lösningen! Känner du också till vad det var för fel på pumpen?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har ett liknande problem som jag skrev i en annan tråd (http://www.maringuiden.se/forum/;thread=47847). Däremot så är min motor betydligt äldre, en Mariner 60 hk från -79. Om det nu skulle vara en läcka i nån slang, går det ens att se? Eller skulle man tydligt se att det droppade? Inne i motorn sitter de fast i små slangar i klämmor mellan de olika delarna. Kjell: Du sa att den sög ihop sig, såg man detta tydligt utifrån eller var det först efter att du bytt dem du kunde konstatera det?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...