Gå till innehåll
tisdag 11 mars 2025
andreasroman

Val av förbrukningsbatteri

Rekommendera Poster

hm....säger jag bara.

Med min laddare (Promatic Flyback 15-3) kan jag välja två lägen som ger följande:

1. (nuvarande inställning: Float: 13.3 laddning: 14.5

2. Float 13.8, laddning 14.1

Vad vore "minst" skadligt för batterierna? Får jag rådet att köpa ny laddare kan jag ju lika gärna lämna tillbaka batterierna till Biltema och köpa deras marina för 2000 (samma ah) eller "deep cycle) för 3000 (samma ah). Sparar mig mellan 1800 och 800 kr och behöver ingen ny laddare...

Fullständigt omöjlig fråga att besvara!

Laddspänningar hänger samman med vad du har för batteri. Utan att känna till det så blir det bara gissningar för hur de ska laddas.

Det finns olika huvudgrupper av batterityper (våta blybatterier, Gel-batterier, AGM-batterier, LiFePO4-batterier) som kräver olika hantering. Ska du sedan vara riktigt noggrann (nördig tycker kanske en del) så finns det oftast laddningsanvisningar för batteriet från tillverkaren. Det allra bästa är om du kan följa de anvisningarna.

Om laddaren bara har standardinställningar så får du välja det som ligger närmast till. Många regulatorer/laddare går att fininställa med hjälp av programmeringsprogram eller annat tillbehör. Epevers Tracer-serie (solcellsregulator) går t.ex. att fininställa med deras fjärrkontroll MT-50 eller med PC-program och en kabel (USB - RS485-konverter) som kopplas mellan regulatorn o PCn.

Undrar om alla som köper budget agm på biltema har tillgång eller kan eller orkar koppla upp sig på datorn för att få en korrekt laddning, eller huvudtaget vet om att det behövs

Man måste ju även göra något åt generatorn som pumpar på med fel spänning.

Det finns en minoritet som vet eller orkar göra detta tex bhemac, och hans batterier kommer nog hålla i 10 år ++ men för vanliga svenssons som bara byter batterier. Hur går det för dom?

Citerar bhemac "Det finns ingen större batterimördare än 230V laddare, oavsett batterityp. Husbilar är ett bra exempel, de laddar när de kör och sen kopplar de in laddaren direkt när de kommer fram. Batteriet använder de nästan aldrig. Tre säsonger håller batterierna."

Just detta jag försöker få fram, vanliga svenssons dödar sina batterier i förtid för sätten är tydligen många.

Jag föredrar att byta 320AH syra för ca 2800kr än att byta 285 AH agm för 5547kr efter 3 år.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fast hade du läst mitt inlägg lite längre upp hade du sett att det gällde Biltemas AGM.

Informativt svar hursomhelst, det är verkligen inte helt enkelt detta med batterier. Eller rättare sagt, det är lite svårt att veta vad som är fakta och vad som är mer tyckande eller enskildas erfarenheter.

Bhemac, det du är inne på med en timer har jag funderat på också. Dåligt med Timers tyill CEE kontakter bara och visst kan man konvertera fram och tillbaka men det känns nästan lite överdrivet. Laddare har ingen "stickpropp" dåp den är kopplad direkt till landströmmen i 110v systemet.

Kanske lika bra att se till att solpanelerna håller jämna steg med kylskåpet som egentligen är det enda som jag gärna kan lämna på för att lämna lite pålägg etc emellan besöken i båten.

Jo, det är väl bara att erkänna att jag sällan backar särskilt långt bak i en tråd som jag läst i tidigare...

Jag tittade på Biltemas så kallade produktblad för AGM-batterier. Det är ju beklämmande att där inte finns ett enda värde för laddspänningar! Olika tillverkare anger t.ex. laddspänningar mellan 14,4 och upp till 15,0V så det kan skilja en hel del.

Vilken inställning ska du då välja? Som oftast - det beror på...

Om du ligger med batteriladdaren ansluten långa tider när du inte använder båten - Läge 2. Då får batterierna en bra underhållsladdning. "Grundladdningen" tar lite längre tid - men vad gör det?

Om du bara tillfälligt har laddaren ansluten (gästhamnar under semestern, i hemmahamnen medan du grejar ombord osv) så skulle jag valt läge 1. Då får du en snabbare uppladdning under de kortare anslutningstiderna. Underhållsladdningen kommer ju inte att påverka dina batterier speciellt mycket med det användningssättet.

För mina batterier så har jag skaffat tillverkarens produktdatablad som i mitt fall var betydligt mer informativt.

Det anger (100Ah AGM-batteri):

Initial Charging Current less than 30.0A.Voltage

14.4V~15.0V at 25 deg C (77 deg F)Temp. Coefficient -30mV/deg C

och för floatladdningen

13.5V~13.8V at 25 deg C (77 deg F)Temp. Coefficient -20mV/deg C

Som du ser så skulle jag kunna bulkladda med 15,0V men har ställt in min laddare för 14,4

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)

Jag är verkligen bara lekman på detta men försöker läsa på och är nog att betrakta som lite mer påläst än gemene "Svensson" iaf. Vad jag förstår vad gäller laddspänningen på AGM så är den högre laddspänningen bra för att begränsa tiden man laddar eftersom man då minimerar tiden då syra i batteriet förångfas. När den är slut så är batteriet i princip slut.

Jag vill egentligen göra det som är bäst för batterierna. Hade varit nice med laddningen på när man lämnar båten så att man kan lämna kylen på men har min laddare inte rätt förutsättningar för mina batterier så hoppar jag det och får se om jag kan komplettera med någon solpanel till istället. Köper en100w flexibel inom kort men när jag lämnar båten kommer den sitta vertikalt i aktern och kommer missa ett antal bra "soltimmar" varje dag så den ensam klarar nog inte kylskåp plus några små förbukare till. När det gäller solpanelen har jag sett till att köpa en regulator där man kan ställa både float och laddspänningen.

Angående Biltema AGM borde man ju kunna begära ut lite mer information. Får bli veckans mission...

Redigerad av Olleman82

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

- - - -

Det finns olika huvudgrupper av batterityper (våta blybatterier, Gel-batterier, AGM-batterier, LiFePO4-batterier) som kräver olika hantering. Ska du sedan vara riktigt noggrann (nördig tycker kanske en del) så finns det oftast laddningsanvisningar för batteriet från tillverkaren. Det allra bästa är om du kan följa de anvisningarna.

Om laddaren bara har standardinställningar så får du välja det som ligger närmast till. Många regulatorer/laddare går att fininställa med hjälp av programmeringsprogram eller annat tillbehör. Epevers Tracer-serie (solcellsregulator) går t.ex. att fininställa med deras fjärrkontroll MT-50 eller med PC-program och en kabel (USB - RS485-konverter) som kopplas mellan regulatorn o PCn.

Undrar om alla som köper budget agm på biltema har tillgång eller kan eller orkar koppla upp sig på datorn för att få en korrekt laddning, eller huvudtaget vet om att det behövs

Man måste ju även göra något åt generatorn som pumpar på med fel spänning.

Det finns en minoritet som vet eller orkar göra detta tex bhemac, och hans batterier kommer nog hålla i 10 år ++ men för vanliga svenssons som bara byter batterier. Hur går det för dom?

Citerar bhemac "Det finns ingen större batterimördare än 230V laddare, oavsett batterityp. Husbilar är ett bra exempel, de laddar när de kör och sen kopplar de in laddaren direkt när de kommer fram. Batteriet använder de nästan aldrig. Tre säsonger håller batterierna."

Just detta jag försöker få fram, vanliga svenssons dödar sina batterier i förtid för sätten är tydligen många.

Jag föredrar att byta 320AH syra för ca 2800kr än att byta 285 AH agm för 5547kr efter 3 år.

Vi båtmänniskor har olika båttyper och sätt att använda våra båtar. Våra intressen för att optimera båtarna (eller inte) efter vårt användningssätt skiljer sig som vi kan se i många frågor här på forumet. Jag tillhör den kategori som försöker dela med mig av de kunskaper som jag skaffat genom egen erfarenhet eller grundliga studier inom de ämnen som jag delar med mig kunskaper om. Om någon frågeställare tycker det blir för djupsinnigt, tekniskt komplicerat eller kostsamt (bättre teknik kostar ofta mer men det går ju att leta efter billigaste anskaffningsstället om man gitter), så är det ju bara att sluta att läsa. För mig så finns knappast något sämre än att av okunskap göra felaktiga val. Om någon frågeställare/läsare är intresserad av att ta del av de diskussioner som förekommer här så hoppas jag att även de får möjlighet att göra sina val på ett sätt som de blir nöjda med. För dem som inte bryr sig så....

Du, bhemac och jag har med största sannolikhet helt olika båtar och vi använder dem kanske även på olika sätt.

Min båt används flitigt och under långa tider under sommarhalvåret. Det innebär många laddningscykler/år. Som seglare så vill jag förlita mig på en elförsörjning med snabb återuppladdning när det finns elöverskott.

Att du har en annan prioritering är säkert rätt för dig. Så jag har inget emot att du beskriver dina prioriteringar och din syn på hur man kan lösa sin elförsörjning. Men bara för det så finns det väl ingen anledning att idiotförklara dem som gör en annan prioritering.

Och för mig så är det självklart att hantera den laddning som kommer från generator, batteriladdare och solcellsregulator på samma sätt och så optimalt det går i förhållande till de batterier jag valt. Det är ett inställningsjobb som görs en gång, sedan behöver man inte bry sig fler gånger. (I mitt fall med solcellsregulatorn så "kostade det" ca 50SEK och 10 minuters arbete och det är den viktigaste strömkällan ombord.)

Cetek-laddarna är enligt min uppfattning bra. Det var ett jättestort framsteg när de började ersätta den tidigare generationen av "garageladdare". För de allra flesta så fungerar de ypperligt och är enkla att installera. Men jag kan ha en liten fundering om hur många som gör de allra enklaste inställningar av dem för att anpassa dem till sitt batterival. (Det ska t.ex. bli intressant att få återkoppling från den båtägare som häromdan upptäckte att hans batterispänning plötsligt "hade skenat". Var orsaken en felinställd solcellsregulator?)

Därmed inte sagt att det inte finns bättre produkter för dem som vill kräma ur lite mer ur sitt elsystem.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag är verkligen bara lekman på detta men försöker läsa på och är nog att betrakta som lite mer påläst än gemene "Svensson" iaf. Vad jag förstår vad gäller laddspänningen på AGM så är den högre laddspänningen bra för att begränsa tiden man laddar eftersom man då minimerar tiden då syra i batteriet förångfas. När den är slut så är batteriet i princip slut.

Jag vill egentligen göra det som är bäst för batterierna. Hade varit nice med laddningen på när man lämnar båten så att man kan lämna kylen på men har min laddare inte rätt förutsättningar för mina batterier så hoppar jag det och får se om jag kan komplettera med någon solpanel till istället. Köper en100w flexibel inom kort men när jag lämnar båten kommer den sitta vertikalt i aktern och kommer missa ett antal bra "soltimmar" varje dag så den ensam klarar nog inte kylskåp plus några små förbukare till. När det gäller solpanelen har jag sett till att köpa en regulator där man kan ställa både float och laddspänningen.

Angående Biltema AGM borde man ju kunna begära ut lite mer information. Får bli veckans mission...

Det viktiga med både GEL o AGM-batterier är att ALDRIG ladda med så hög effekt att batterivätskan förångas. Det som så småningom "tar död" på dem är den ofrånkomliga omvandling av materialet inne i batteriet (sulfatering) och den går inte att förhindra. Du kan förlänga livslängden genom att i största möjliga utsträckning undvika djupurladdningar och att se till att återuppladda snarast möjligt och där är solceller ett bra tillskott.

För "våta blybatterier" är det inte lika kinkigt, där är det ju bara att efterfylla med destillerat/avjoniserat vatten. De ska t.o.m. överladdas lite (måttligt) så att batterisyran bubblar runt och blandar sig till en jämn koncentration inne mellan plattorna.

Kolla lite olika placeringar av din 100W-panel. Den är kanske effektivare om den ligger platt ovanpå rufftak/kapell. Själv har jag 2 X 100W liggande platt på taket. För mig räcker det för att både hålla igång kylboxen och att toppa upp batterierna vid längre stillaliggande i hemmahamnen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag idiotförklar ingen, men man kan inte ta för givet att alla har laddare som är optimala för agm eller gel eller andra batterityper och jag tycker då det är viktigt att påpeka att ett agm som ofta är dubbelt så dyrt inte behöver hålla över 10 år om man inte sköter dom med rätt laddutrustning, temperatur mm

Har läst i denna tråd tror jag att det finns traditionella banker som hållit 5 år trotts skadliga urladdning ner mot 11 volt.

Och även att man kan döda tex ett agm på 3 år om man laddar det för mycket.

Om en agm bank håller ca 10 år och en vanlig syra håller 5 så tycker jag 5 års banken är av större intresse, för om man råkar dra ned spänningen som en batterimördare blir det betydligt dyrare med agm.

Om man har olika användningssätt och tycker det skulle ha stor betydelse så borde man ta upp det när man rekomenderar agm-batterier även merkostnaden för laddaren o annan kringutrustning, ska man ha båten kvar i mer än 5 år är ju också av intresse om det är lönt.

Säger inte att AGM är dåliga men att byta till en 285ah agm bank kan kosta upp mot 10000kr, ( om man lyssnar på experterna som menar att man måste ha speciella laddare både landström och DC/dc på generatorn.)

(bly syra köpte jag Tudor 320ah för 2780kr)

och man bör även läsa på hur man ska ladda och sköta sina agm, aldrig glömma någon last på och dra ur batteriet helt.

Är man villig att göra det så visst är agm bättre

Men det är inte så lätt att man åker till biltema, köper ett par agm-batterier slänger i dom i båten och glömmer dom i 10-20 år.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

De flesta laddare fungerar alldeles utmärkt så länge de används till det de är avsedda för. De laddar upp batteriet och går över till underhållsladdning. Men de kan inte användas till att samtidigt strömförsörja båten, de är inte gjorda för det. När det finns prylar som samtidigt drar ström så luras laddaren att tro att batterierna inte är laddade och så börjar de om laddningen med max spänning. Om och om igen, batterierna blir överladdade.

Om jag samtidigt ska se till att både ladda och strömförsörja så kalla det cyklisk drift. Så har man tex i en mobilradiostation men då håller man spänningen på ca 13,6V konstant. Laddningen blir långsam men batterierna håller. Sen finns det ibland utrustning som laddar med full spänning efter ett strömavbrott men då gör de det bara en gång. 

Har man en laddare med strömförsörjningsläge, använd det!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Man ska ha i minnet att AGM tål betydligt fler djupurladdningar än ett vått batteri. Däremot är AGM känsligare för överladdning men det behöver ju aldrig ske, eller?

Har man för vana att glömma lampor så går det enkelt att åtgärda. En kille hade nyckeln till huvudbrytaren i samma nyckelring som bilnyckeln. Annars är ju en solcellsregulator med lastutgång för under 100kr en enkel lösning.

Att säga att AGM skulle behöva speciell laddningsutrustning är fel, alla typer av batterier mår bäst av korrekt laddning. En riktig solcellsregulator kan vara ide eftersom solen för de flesta av oss är den viktigaste energikällan. Att kunna kunna ställa all spänningar gör den framtidssäker dessutom kan man ställa upp djupurladdningsskyddet under vintern så att lasten kopplas bort vid tex 60% kapacitet dvs långt innan någon skada sker.

Generatorladdningen är i standard dålig, att uppgradera den med tex en Sterling ger bättre och snabbare laddning, oavsett batterityp.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Informativt, nu känner man sig ju lite fundersam efter att precis ha investerat i två Biltema AGM...

har använt biltemas gula batterier i över fem år.

använde tidigare varta blöta batterier. de höll i max tre år.

min erfarenhet av biltemas gula batterier är att de håller bättre än varta.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Informativt, nu känner man sig ju lite fundersam efter att precis ha investerat i två Biltema AGM...

har använt biltemas gula batterier i över fem år.

använde tidigare varta blöta batterier. de höll i max tre år.

min erfarenhet av biltemas gula batterier är att de håller bättre än varta.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Man ska ha i minnet att AGM tål betydligt fler djupurladdningar än ett vått batteri. Däremot är AGM känsligare för överladdning men det behöver ju aldrig ske, eller?

Har man för vana att glömma lampor så går det enkelt att åtgärda. En kille hade nyckeln till huvudbrytaren i samma nyckelring som bilnyckeln. Annars är ju en solcellsregulator med lastutgång för under 100kr en enkel lösning.

Att säga att AGM skulle behöva speciell laddningsutrustning är fel, alla typer av batterier mår bäst av korrekt laddning. En riktig solcellsregulator kan vara ide eftersom solen för de flesta av oss är den viktigaste energikällan. Att kunna kunna ställa all spänningar gör den framtidssäker dessutom kan man ställa upp djupurladdningsskyddet under vintern så att lasten kopplas bort vid tex 60% kapacitet dvs långt innan någon skada sker.

Generatorladdningen är i standard dålig, att uppgradera den med tex en Sterling ger bättre och snabbare laddning, oavsett batterityp.

Jag köpte en "billig" för 150kr med ställbara värden och den fanns i 10/20/30 A version. Enligt spec ska dessa klara samma mängd ampere "både från solpanel och på lastutgång". Mycket tveksam till detta då 30A ändå är rätt mycket ström men jag tänkte testa lite på hemmaplan först med en inverter och se vad den går för...

Vill helst inte röra i min el för mycket och på min förbrukning ligger trimplanen som förvisso "bara är avsäkrade med 20A" men men med lite prylar på under drift så kanske man skulle kunna närma sig 30A under korta pikar

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tugge: du säger att C-tek laddare inte kan ladda AGM-batterier? I min instruktionsbok, både till M200 och M300 står det att man bara ställer om dem? Så varför skulle inte C-tek duga att ladda AGM med?

Jag tror Ctek kan ladda det dom skriver i manualen. men vissa går in o säger i nästan alla trådar där Ctek rekomenderas att man måste ha batteriladdare där man kan justera volten manuellt, annars kommer batterierna dö i förtid,

Tycker också det är märkligt att Sveriges största märke av laddare går ut med sådan felaktig information, men jag tar för givet att dom som påstår detta har gjort tester eller liknande, när man sågar Ctek i 9av 10 trådar.

Hmmm.... jag har ifs ingen ctec.. laddar m solceller t 99.9% sen sitter en landströmsladdare av någon typ.. som har fläkt och ett pipande ljud som unga och hundar hör..

Har tänkt att om jag ska köpa ny laddare.. så får det väl bli c-tec... eftersom jag fått uppfattningen.. från de trådar jag läst att.. det är det som gäller..!?

Vi måste läst precis motsatta trådar eller tolkat olika.. :)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det är ju du som sagt att man behöver andra laddare när du sågat Ctek i många andra trådar.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja om de ska varar inkopplade ofta. Enstaka gånger fungerar de flesta.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag köpte en "billig" för 150kr med ställbara värden och den fanns i 10/20/30 A version. Enligt spec ska dessa klara samma mängd ampere "både från solpanel och på lastutgång". Mycket tveksam till detta då 30A ändå är rätt mycket ström men jag tänkte testa lite på hemmaplan först med en inverter och se vad den går för...

Vill helst inte röra i min el för mycket och på min förbrukning ligger trimplanen som förvisso "bara är avsäkrade med 20A" men men med lite prylar på under drift så kanske man skulle kunna närma sig 30A under korta pikar

Precis som andra säkringar så klarar oftast regulatorn betydligt högre ström under kort tid.

Har man trimplanen kopplade på husbatterierna? Brukar de inte ligga på statbatterierna?

Annars är det så att stora förbrukare brukar ha relän. Då kopplar man reläts manöverström via lastutgången och den stora strömmen kortaste väg till batterierna.

Så gör man tex med invertern.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)

Amerikanska båtar vettu, det är tydligen lite annorlunda där :) På sikt skulle man kunna koppla om det men inte inför den här säsongen, vill inte ändra i det befintliga mer än nödvändigt innan jag känner båten bättre.

När det gäller inställningen på laddaren tolkar jag era svar som att laddspänningen är den viktiga eftersom floatspänningen aldrig riktigt kommer till sin rätt när man samtidigt har förbrukare på. Här skiljer det såklart lite hur man använder båten men i mitt fall där jag vill prioritera att ta hand om batterierna är det enbart några timmars laddning som verkar gälla för att sedan stänga av laddaren och då verkar det som att ett läge som ger runt 14,5V är att föredra för AGM generellt om man inte kan få tag på de exakta specifikationerna?

Redigerad av Olleman82

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ärligt talat så brukar elen i amerikanska båtar vara ganska ok. Men de använder båtarna ofta på ett annat sätt än vi gör.

Ditt förhållande till batterierna är sunt, de kommer att hålla länge.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ärligt talat så brukar elen i amerikanska båtar vara ganska ok. Men de använder båtarna ofta på ett annat sätt än vi gör.

Ditt förhållande till batterierna är sunt, de kommer att hålla länge.

Håller verkligen med. De tänker lite annorlunda med battierna och förbrukarbanker men dokumentationen på elsystemet tex är ett rent fördeöme för båtar tillverkade runt 2000. Jag utmanar den tidens "nordiska hantverkstillverkade" båtar med att ha en bättre dokumentation över elsystemet!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Fick svar från Biltema precis.

De skriver att:

"Vanligtvis är det AGM-batterier av förbrukningstyp som kräver speciell laddning.

Sådan som används i fritidssyfte för att driva tex belysning.

Våra AGM motsvarar klassiska blybatterier.

Kan även användas och laddas likt dessa klassiska bilbatterier."

Fick också med ett datablad som inte verkar säga så mycket intressant vad gäller laddning. Däremot är deras primära användningsområde: "Startbatteri samt regenerativa bromssystem" men detta visste säkert ni som som vart med och diskuterat detta ett tag då det aktuella databladet även tidigare postats här på MG.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Spännande men är det bra eller dåligt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Låter ju egentligen inte positivt men många har ju goda erfarenheter av dessa batterier så man kanske inte ska läsa in mer i det än nödvändigt. Tror dock att man på intet sätt gör ett dåligt köp om man "bara" köper deras Deep cycle batterier eller de batterierna som Biltema själva marknadsför för båt och kostar hälften mot deras AGM.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Biltemas batterier är bra och de fungerar. Det är ett ganska stort företag som inte riskerar sitt rykte utan vidare. En "min" båttillbehörshandlare så är nog Biltema störst på batterier till fritidsbåtar. Han är inte glad över det, han tjänade grova pengar på batterier tidigare.

Biltema gör inte sina batterier själva. När det gäller just AGM så är de exakt lika stora, lika tunga och har samma data som en viss typ av välkända märkesbatterier, som dock kostar mera. Som av en händelse. Att märkestillverkare levererar till Biltema är inte konstigt. Stora order, tydliga leveransplaner och en säker betalare.

Sen finns det alltid folk som inte mår bra av att handla billigt.

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Biltema är bra. synd att dom inte har större båttillbehörs sortiment.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Enkelblock

Glidlagrat lågfriktionsblock. Av komposit och rostfritt stål. Svirvlande.

Det är Biltemas det är rutgerson som leverera till Biltemas dom levererar också till selden

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...