Toxicated 2 Postad 22 Mars , 2017 Hej Jag är på jakt efter båt, ändamålet är komma ut på havet , fiska , bada och möjligen enstaka övernattning. Budget 50k ca men är det nått bra kan jag lägga 10-20k till Jag letar efter båt med kojplats , mer än så har jag inte bestämt. Hittade två som jag gillade Båt 1 - från början på nittiotalet med en motor från samma år, båten var fin och estetisk tilltalande med stolar/säte som var fina m.m motor 25år gammal (Johnson) Båt 2 - från början på åttiotalet som jag absolut gillar utseendet på själva båten men interiören är i väldigt fula skrikande färger, ser inte lika lyxig ut som objekt 1 MEN har en motor från 2005 (Mercury) I min skalle går jag på den mindre fina båten för att motorn är tio år gammal medans den fina båten har en motor som är 25år gammal, interiören kan jag alltid snygga till genom att byta klädsel, måla lite osv, den blir ju aldrig som den lite lyxigare båten men det kanske kvittar Så en nyare motor framför en snyggare båt? Nu utgår vi från att båda är servade och fungerar i det stora hela, bara åldern i beaktelse. Hur resonerar ni? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Caribic410 757 Postad 22 Mars , 2017 Ja som sagt.. den fina båten med den gamla motorn håller nog värdet bättre.. trivs ni med den fina båten och motorn funkar, så har ni kanske mer nöje av det än att motorn ser fin ut. Samtidigt säger UD ju att du kan, piffa upp, själva båten på egen hand. Sen är väl frågan vad du behöver göra för att få den i nyskick... det går.. svaret har du nog inom dej.. testa... smaka på vad som känns bäst.... blöt pekfingret, vifta i luften.. köp på känsla.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Toxicated 2 Postad 22 Mars , 2017 (redigerade) Ja som sagt.. den fina båten med den gamla motorn håller nog värdet bättre.. trivs ni med den fina båten och motorn funkar, så har ni kanske mer nöje av det än att motorn ser fin ut. Samtidigt säger UD ju att du kan, piffa upp, själva båten på egen hand. Sen är väl frågan vad du behöver göra för att få den i nyskick... det går.. svaret har du nog inom dej.. testa... smaka på vad som känns bäst.... blöt pekfingret, vifta i luften.. köp på känsla.. Ja det har du rätt i, kanske skall förtydliga att min rädsla för motorer +20år är den obefogad? Jag menar även om du servar och donar så håller den väl inte för alltid....eller? Redigerad 22 Mars , 2017 av Toxicated Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Caribic410 757 Postad 22 Mars , 2017 Får du nån historik på motorn. Hur mycket har den gått, hur har den förvarats, vad är gjort mm. mm. Om du kör en hyfsat rejäl tur, så motorn blir varm, stoppar, startar den när den är varm, låter den svalna mer, startar, låter svalna helt, startar.. om den går bra utan konstigheter.. så kan den vara hur ok som helst. Kolla åxå upp vad motsvarande båtar med och utan motor kostar, med gamma och ny motor och viceversa. Kolla vad motsvarande motorer kostar. En misshandlad motor från 2005 kan ju åxå vara slut... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Toxicated 2 Postad 22 Mars , 2017 Får du nån historik på motorn. Hur mycket har den gått, hur har den förvarats, vad är gjort mm. mm. Om du kör en hyfsat rejäl tur, så motorn blir varm, stoppar, startar den när den är varm, låter den svalna mer, startar, låter svalna helt, startar.. om den går bra utan konstigheter.. så kan den vara hur ok som helst. Kolla åxå upp vad motsvarande båtar med och utan motor kostar, med gamma och ny motor och viceversa. Kolla vad motsvarande motorer kostar. En misshandlad motor från 2005 kan ju åxå vara slut... Ja att en ny motor kan vara slut är jag med på, i mina lekmanaöron låter det ju illa med en 25år gammal motor men det är kanske inte det viktiga i sammahnaget om jag tolkar dig rätt. Ja det låter ju som ett bra sätt att testa båten/motorn på som du beskriver. Jag har fått veta av säljaren att den är bytt olja i växelhuset -15 och -16 - impeller -15 , det är en tvåtaktare så det är ingen kedja/rem. Han uppger att den går utan några problem. Ja jag skall kolla upp lite värde, det är det svåraste, jag är helt novis på båtar så uppfattingen är dålig. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ChristerN 2 532 Postad 22 Mars , 2017 Kolla också på slangar, såväl under kåpan som den som går till tanken. Där ger tiden utslag oavsett hur man sköter den "mekaniskt". Oavsett vilken du väljer så se till så du har en buffert för motorbyte. Bägge kan gå sönder. Det är inte roligt att ha köpt en båt och sen tvingas ligga vid bryggan hela sommaren. En vanlig "fälla" som många (inklusive jag själv men där gäller det bilar) har fallit i är att det är något som krånglar med motorn och så byter man det, även om det svider i plånboken. Sen dröjer det inte länge innan nästa sak krånglar och så byter man det. Och så fortsätter det och till slut har man lagt ner så mycket pengar så man kunde ha köpt en ny motor för samma summa. Nu ser jag att jag låter negativ. Inte meningen men man måste räkna med att det kostar pengar att ha det underbara nöjet att få vara på sjön! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Toxicated 2 Postad 22 Mars , 2017 Kolla också på slangar, såväl under kåpan som den som går till tanken. Där ger tiden utslag oavsett hur man sköter den "mekaniskt". Oavsett vilken du väljer så se till så du har en buffert för motorbyte. Bägge kan gå sönder. Det är inte roligt att ha köpt en båt och sen tvingas ligga vid bryggan hela sommaren. En vanlig "fälla" som många (inklusive jag själv men där gäller det bilar) har fallit i är att det är något som krånglar med motorn och så byter man det, även om det svider i plånboken. Sen dröjer det inte länge innan nästa sak krånglar och så byter man det. Och så fortsätter det och till slut har man lagt ner så mycket pengar så man kunde ha köpt en ny motor för samma summa. Nu ser jag att jag låter negativ. Inte meningen men man måste räkna med att det kostar pengar att ha det underbara nöjet att få vara på sjön! Bra förslag på kolla gummidetaljer/slangar , jag går ofta på min magkänsla när jag köper bil/mc/båt man brukar få en känsla för hur personen tar hand om sina saker, det har gått bra hittentills. En ny 90Hk går väl på lika många tusenlappar som antal hästar, då skall man nog vara riktigt klar över att ha båten i många år för att kännas värt det. Vi får hoppas att vad jag än väljer så blir allt bra Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
firefish 245 Postad 22 Mars , 2017 Om motorn är 12 eller 22 år gammal spelar inte per automatik någon större roll för skicket, däremot kan ju den nyare motorn vara modernare sin funktion vilket naturligtvis kan vara tilltalande. Båda är dock utanför alla eventuella garantier med råge vilket gör att man hur man än gör köper grisen i säcken och det är svårt att säga vilken som är bäst. Antal ägare, körstil, servicehistorik med mera är hur som helst MYCKET viktigare än åren. Personligen skulle jag välja en fin båt med äldre motor än tvärtom. En motor är om inte annat ganska lätt att byta (om än dyr) men att lyfta en halvskabbig båt till en trivsamt skick tar en sabla tid samt kräver ett visst mått av ekonomisk tribut. Och tänk så här: Den fina båten har en äldre motor men den sunkiga har en nyare (mindre gammal) – varför? Gissningsvis för att den äldre motorn är lika väl underhållen som båten i övrigt. Den mer slitna dito har redan gjort slut på en maskin är har haft 12 år på sig att missköta den andra... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mange249 491 Postad 22 Mars , 2017 En 25 år gammal Johnson är inte direkt en garanti för ett problemfritt båtägande. Där är en Mercury från 2005 ett klart bättre köp. Jag resonerar som så att en sliten eller ful interiör går att fixa med lite jobb i den takt man själv önskar, medan båten fungerar att bruka. En gammal motor med troligt problematisk framtid ökar risken för att sommaren spenderas i hamnen, böjd över motorn. Jag har själv allt för många somrar sett veckorna försvinna förbi snabbt när jag mekat och väntat på delar... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mange249 491 Postad 22 Mars , 2017 Korrosion är inte så givet att underhålla sig fri ifrån, samma med risiga elsystem. Jag har sett ett antal motorer som totalt ärgat sönder invärtes trots ok anoder. De allra flesta byter nämligen inte interna anoder där dessa finns. Sönderrostade avgasmantlar mm brukar vara en början. Elsystemet brukar må bäst på de maskiner som sprayats ned ordentligt med konservering under kåpan varje år. Min far var bra på detta när han skötte vår Yamaha från -79. Ett kladdigt helvete att meka med, men motorn är som ny under kåpan fortfarande. Noll problem på motorn sedan ny(måste vara nån form av rekord). Här har Mercury svart bälte i risiga kopplingar och kablar som tappar isolering och ärgar sönder medan OMC istället brukar få risiga komponenter med tiden. En motor åldras som allt annat även om den sköts. En motor som är 25år ÄR förbrukad generellt sett, men det finns fortfarande många fina maskiner där ute som går länge än. Jag själv har en förkärlek för gamla motorer och gillar att meka. Det är däremot fel i min mening att råda någon att köpa en så gammal motor under föresvävan att det troligt kommer bli ett problemfritt ägande. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lintott 1 934 Postad 22 Mars , 2017 Ja att en ny motor kan vara slut är jag med på, i mina lekmanaöron låter det ju illa med en 25år gammal motor men det är kanske inte det viktiga i sammahnaget om jag tolkar dig rätt. Ja det låter ju som ett bra sätt att testa båten/motorn på som du beskriver. Jag har fått veta av säljaren att den är bytt olja i växelhuset -15 och -16 - impeller -15 , det är en tvåtaktare så det är ingen kedja/rem. Han uppger att den går utan några problem. Ja jag skall kolla upp lite värde, det är det svåraste, jag är helt novis på båtar så uppfattingen är dålig. Den gamla tvåtaktaren har ju inte krävt några oljebyten i motorn (förutom växelhuset som uppges vara gjort). Det är ju en funktionsmässigt enklare motor genom avsaknaden av ventiler o kamaxel så det är färre delar som kan krångla så de brukar vara rätt långlivade. Den känsliga punkten på en äldre tvåtaktare är nog tändsystemet om det kommit fukt bland komponenterna. Sen bör du vara medveten om att bränsleåtgången är större på tvåtaktaren än på fyrtaktaren (Ja jag vet att det tillför en parameter som bara komplicerar ditt val av båtekipage men...). Fördelen åt andra hållet är att tvåtaktare oftast väger mindre än fyrtaktare om du ska hantera av/på-montering själv. Tvåtaktaren är enklare och billigare att serva genom avsaknad av motorolja o oljefilter. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
mikael_matsson 177 Postad 22 Mars , 2017 Har du kört båtarna? Vad är det för båtmodeller? Den "finare" med gammal tvåtaktare upplevs sannolikt inte lika fin längre, i jämförelse med båten med modernare fyrtaktare, efter en provtur. En högljudd gammal skramlig tvåtaktare tar effektivt död på upplevelsen att köra båt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Toxicated 2 Postad 23 Mars , 2017 Om motorn är 12 eller 22 år gammal spelar inte per automatik någon större roll för skicket, däremot kan ju den nyare motorn vara modernare sin funktion vilket naturligtvis kan vara tilltalande. Båda är dock utanför alla eventuella garantier med råge vilket gör att man hur man än gör köper grisen i säcken och det är svårt att säga vilken som är bäst. Antal ägare, körstil, servicehistorik med mera är hur som helst MYCKET viktigare än åren. Personligen skulle jag välja en fin båt med äldre motor än tvärtom. En motor är om inte annat ganska lätt att byta (om än dyr) men att lyfta en halvskabbig båt till en trivsamt skick tar en sabla tid samt kräver ett visst mått av ekonomisk tribut. Och tänk så här: Den fina båten har en äldre motor men den sunkiga har en nyare (mindre gammal) – varför? Gissningsvis för att den äldre motorn är lika väl underhållen som båten i övrigt. Den mer slitna dito har redan gjort slut på en maskin är har haft 12 år på sig att missköta den andra... En äldre motor kan/bör ha fler driftstimmar än en yngre, gummidetaljer och liknande mindre torra osv......men JA absolut är det fämst service och underhåll som avgör, även körstil. Men det var inte så att båten med nyare motor är misskött utan att inredningen är i lite skrikande färger. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Toxicated 2 Postad 23 Mars , 2017 En 25 år gammal Johnson är inte direkt en garanti för ett problemfritt båtägande. Där är en Mercury från 2005 ett klart bättre köp. Jag resonerar som så att en sliten eller ful interiör går att fixa med lite jobb i den takt man själv önskar, medan båten fungerar att bruka. En gammal motor med troligt problematisk framtid ökar risken för att sommaren spenderas i hamnen, böjd över motorn. Jag har själv allt för många somrar sett veckorna försvinna förbi snabbt när jag mekat och väntat på delar... ja det var lite detta resonemanget jag ligger inne med, klä om och byta gardiner känns betydligt lättare och billigare än att byta/laga motor. Sen skruvar jag ogärna själva så det innebär verkstadskostnader. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Toxicated 2 Postad 23 Mars , 2017 Har du kört båtarna? Vad är det för båtmodeller? Den "finare" med gammal tvåtaktare upplevs sannolikt inte lika fin längre, i jämförelse med båten med modernare fyrtaktare, efter en provtur. En högljudd gammal skramlig tvåtaktare tar effektivt död på upplevelsen att köra båt. nej jag har inte kört båtarna, det var mer om mitt resonemang kring att en nyare motor är bättre än en gammal med avseende på att en gammal närmar sig vägs ände även om den fungerar. Mitt resonemang utgår ifrån att båda är servade och i skick efter ålder även om många verkar utgå ifrån att den nyare motorn är sämre underhållen än den nyare och kanske tom misshandlad, i det fallet är ju den gamla alltid bättre såklart. Jag är mer ute efter ett principiellt resonemang. Båda motorerna är tvåtaktare. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Toxicated 2 Postad 23 Mars , 2017 Jag kanske skall förtydliga att den båten med nyare motor inte är/verkar misskött utan att den har bara inredning i lite skrikande färger ála 80tal, behöver lite färg invändigt och kläs om, lite jobb o pengar på det såklart. Men den verkar inte misskött bara att den är 35år gammal. Min fråga kanske borde vara hur lång är den förväntade livslängden på en utombordare 2-takt ? Är motorn 25år gammal känns det som vägs ände är nära även om den är servad enl konstens alla regler. men så är kanske inte fallet? Jag tror fortfarande att jag är mer inne på att den nyare motorn är bättre även om jag får pyssla lite med färg invändigt, klä om dynor och sånt fix för att få den estetisk som jag vill ha den. Tack för input :-) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Caribic410 757 Postad 23 Mars , 2017 Har du kört båtarna? Vad är det för båtmodeller? Den "finare" med gammal tvåtaktare upplevs sannolikt inte lika fin längre, i jämförelse med båten med modernare fyrtaktare, efter en provtur. En högljudd gammal skramlig tvåtaktare tar effektivt död på upplevelsen att köra båt. Intressant inlägg. MIn egen, och har väl kanske därför tagit för givet att alla känner så, upplevelse, av att köra motorbåt är ungefär som att köra bil... man vill komma fram, helst utan att behöva köra, körandet/åkandet i bil, motorbåt är ett növändigt ont. Ungefär den anledningen som gör att inte alla börjar segla för känner man seglingen likadant, så är ju det nödvändiga onda bara omständligare och tar längre tid.. På min motrobåt hade jag en ..hmm 80 eller 90 hk trecylindrig 2-taktare. på tomgång och medvind luktade det 2-taktavgaser och skramlade en del. polarens motsvarande 4-taktare var som en smekning, gick jämnt och fint, lät knappt, luktade nästan ingenting.. fantastiskt så.. men när man väl "ÅKTE", drog ring med barnen i.. Ja använde båten.körde i 20-30 knop. så upplevde jag inte mer nöje eller särskilt mycket mindre obehag med 4-taktaren. Är det vanligt att man tycker själva åkandet, körandet i motorbåt är förströelse, en trevlig stund, något man gör.. typ bara "Okynnes-åker" en sväng bara för åkandets skull? Liten urspårning kanske men, såklart du ska ta hänsyn till vad i själva nyttjandet du/ni njuter av? Sen fick jag åxå en bild av att den ena båten var "skruttig" men med nyare motor. Om den är i bra skick men det är lite fel färg på utbytbara textilier mm. så har du väl egentligen svarat själv.. färgerna kan du ändra själv, å där finns ingen anledning att gör det sämre än det varit från början.. Motorn vill du meka så lite som möjligt med.. PS: en bra sak att ha när man vill ha en liten översovningsbar, typ HT båt, är "dörr" i vindrutan, så man lätt kommer i och ur med prylar, barn, osv. smidigt åxå med stävstege, så man kan bada från fördäck och slipper blöta ner i sittbrunnen. DS. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ChristofferB 0 Postad 23 Mars , 2017 En vindstilla dag utan vågor och helst lite sol så är själva åkandet definitivt något som jag tycker om. Efter en stressig vecka på jobbet kan det vara just vad som behövs för att kunna koppla av. Egentligen oavsett om jag kör snipan i 7 knop eller 40 knop i daycruisern. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
mikael_matsson 177 Postad 23 Mars , 2017 Nu var ju visst båda tvåtaktare, så glöm mitt tidigare inlägg, tog förgivet att 05an var fyrtakt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
vega1959 109 Postad 25 Mars , 2017 Ja att en ny motor kan vara slut är jag med på, i mina lekmanaöron låter det ju illa med en 25år gammal motor men det är kanske inte det viktiga i sammahnaget om jag tolkar dig rätt. Ja det låter ju som ett bra sätt att testa båten/motorn på som du beskriver. Jag har fått veta av säljaren att den är bytt olja i växelhuset -15 och -16 - impeller -15 , det är en tvåtaktare så det är ingen kedja/rem. Han uppger att den går utan några problem. Ja jag skall kolla upp lite värde, det är det svåraste, jag är helt novis på båtar så uppfattingen är dålig. Den gamla tvåtaktaren har ju inte krävt några oljebyten i motorn (förutom växelhuset som uppges vara gjort). Det är ju en funktionsmässigt enklare motor genom avsaknaden av ventiler o kamaxel så det är färre delar som kan krångla så de brukar vara rätt långlivade. Den känsliga punkten på en äldre tvåtaktare är nog tändsystemet om det kommit fukt bland komponenterna. Sen bör du vara medveten om att bränsleåtgången är större på tvåtaktaren än på fyrtaktaren (Ja jag vet att det tillför en parameter som bara komplicerar ditt val av båtekipage men...). Fördelen åt andra hållet är att tvåtaktare oftast väger mindre än fyrtaktare om du ska hantera av/på-montering själv. Tvåtaktaren är enklare och billigare att serva genom avsaknad av motorolja o oljefilter. Kör tvåtaktaren så länge den fungerar, du kan inte köra hem priset för en ny fyrtaktare. Men hittar du en begagnad för ett bra pris blir det en annan femma. Lägre ljudnivå på låga varv om du kommer att använda den till fiske t.ex. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Toxicated 2 Postad 1 April , 2017 (redigerade) Tack för era råd Det blev köp idag av en Shetland 570 från 1981 med en Mercury 90hk från -05 2takt. Den behöver lite kärlek estetiskt men det känns bara kul att ha nått att fixa lite med. Jag tycker jag fick mycket båt för pengarna. Redigerad 1 April , 2017 av Toxicated Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser