Gå till innehåll
torsdag 31 oktober 2024
Olleman82

Leveranstid från Kina och asien

Rekommendera Poster

45 minuter sedan, Caribic410 säger:

Du menar att nu... kan "vi" återgå till ursprungstråd?

Intressant.

Tycker att utvikningar i trådar får accepteras i ett forum som detta och tycker inte vi ska klaga på Macken.

Hur var det nu: "Den som är utan skuld kastar första stenen."

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 minuter sedan, ChristerN säger:

Tycker att utvikningar i trådar får accepteras i ett forum som detta och tycker inte vi ska klaga på Macken.

Vem har klagat? Tycker inte heller det. Ursprungsfrågorna besvaras ju oftast omg eller inte alls. Det som följer brukar däremot vara väldigt utvecklande.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
8 minuter sedan, ChristerN säger:

Ps. Om du syftar på min fråga till mack.. så var det precis det.. en fråga ds.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
1 minut sedan, Caribic410 säger:

Vem har klagat? Tycker inte heller det. Ursprungsfrågorna besvaras ju oftast omg eller inte alls. Det som följer brukar däremot vara väldigt utvecklande.

Som vanligt är det svårt att rätt tolka författarens hela avsikt när den framförs med hjälp av några få ord. Uppfattade ditt inlägg som lite surt men hade tydligen, för en gångs skull :), fel.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
1 minut sedan, ChristerN säger:

Som vanligt är det svårt att rätt tolka författarens hela avsikt när den framförs med hjälp av några få ord. Uppfattade ditt inlägg som lite surt men hade tydligen, för en gångs skull :), fel.

Ok. Få se vad m svarar.

(c;

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
10 timmar sedan, Mackey säger:

...

Åter till den subventionerade posten från Kina. Hur går det med leveranserna?

1 timme sedan, Caribic410 säger:

Du menar att nu... kan "vi" återgå till ursprungstråd?

Intressant.

Jag menar precis det jag skriver,

Hur går det med leveranserna?

Sedan står det ju var och en fritt att välja att bemöta det jag skrivit om Kina eller skriva om leveranser från Kina.

Tillägg: För tydlighetens skull måste jag väll skriva att man får skriva vad sjutton som helst...
Vi lever ju inte i en diktatur.

Mackey

Redigerad av Mackey
  • Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
13 minuter sedan, Mackey säger:

Jag menar precis det jag skriver,

Hur går det med leveranserna?

Sedan står det ju var och en fritt att välja att bemöta det jag skrivit om Kina eller skriva om leveranser från Kina.

Tillägg: För tydlighetens skull måste jag väll skriva att man får skriva vad sjutton som helst...
Vi lever ju inte i en diktatur.

Mackey

K. Då förstår ja att du menade att du återgick till ursprungs..

Hade det varit menat som "vi".. hade det ju varit en helt annan visa.

Tror åxå att människans arbetstimmar nog nån gång kommer/bör bli värda ungefär lika mycket oberoende av var.

Tycker åxå att samtliga diktaturer tydligt visat/bevisat att det är både vidrigt och inte fungerar.

Döljer man det bakom den "goda tanken" kommunism så är ju NK ett levande exempel.

"Den goda tanken" fungerar ju inte ens i liten skala, så varför skulle det funka i ett helt kvarter, stadsdel, stad, kommun, land?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
15 timmar sedan, Mackey säger:

Självklart är jag väl medveten om att Electrolux köper delar till sina produkter över hela världen och också från Kina. Det fina i kråksongen är att Elektrolux också ställer höga krav på sina leverantörer och/eller själva äger fabrikerna.

Mackey

Nu måste jag faktiskt protestera lite, jobbar du eller har jobbat på Elektrolux så du vet detta, eller tror du bara.....

Däremot så vet jag, då jag jobbat på ett annat stort vitvaruföretag, att man inte har egna komponentfabriker i tex Kina. Man köper samma "skit" som övriga tillverkare. Man försöker hela tiden spara pengar vilket innebär att man hela tiden ligger på min gränserna i specifikationerna. 

Men nu skulle vi ju hålla oss till ämnet trots att det var du Mackey som lackade ur på Kinaköp :D:P

Redigerad av Gelis
  • Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

För min del diskuterar jag gärna kinaköp.

Jag tycker det är viktigt att förstå att arbersförhållandena i fabriker i Kina kan liknas vid slavarbete. Kina är inte alls jättebilligt om vi talar om liknande levnadsstandard som vi har i Sverige så alltså är det slavliknande arbetsförhållanden som gör sakerna jättebilliga.

Den information jag har om Electrolux är öppen info tillgänglig för alla. Mitt antagande är så enkelt som att om Electrolux köper en fabrik i Kina så äger man den.

Jag ifrågasätter inte alls strävan efter att inte köpa bättre än vad som behövs, det är ju så det funkar och Electrolux var relativt tidiga att anamma detta.

Tillägg: Ungern och Kina har ungefär samma kostnadsnivå för samma standard.

Mackey

Redigerad av Mackey

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
2 timmar sedan, Mackey säger:

Jag tycker det är viktigt att förstå att arbersförhållandena i fabriker i Kina kan liknas vid slavarbete. Kina är inte alls jättebilligt om vi talar om liknande levnadsstandard som vi har i Sverige så alltså är det slavliknande arbetsförhållanden som gör sakerna jättebilliga.

Jag måste faktiskt bemöta detta. Då koncernen jag jobbar i har inte bara fabriker i Kina utan också - precis som nämnts - mycket i sin tur köps in från kinesiska underleverantörer (som givetvis besöks), så tror jag att jag har hyfsat på fötterna. Jag har också dagligen kontakt med asiatiska företag - alltifrån konstruerande till producerande. Utöver mina kollegor i Kina.

Det är i de allra flesta fall inte alls några slavliknande förhållanden. I synnerhet inte när det gäller teknikprodukter. Visst är lönerna lägre, men det är de å andra sidan på de flesta ställen utanför Sverige också.

Men kineserna är (till skillnad från t ex östeuropeiska företag som Mackey jämför med) dessutom mycket duktiga på rationalisering av produkter, och det är snarast där man kan finna en av anledningarna till att de blir billigare. Men det är också här man måste styra sina underleverantörer i Kina noga om man vill ha den kvalitet och säkerhet i produkterna som vi är vana vid i Skandinavien.

Typiska genvägar kan vara att elektronik produceras i icke ESD-säkrade lokaler och packas i vanliga plastpåsar. OM något går sönder p.g.a. statisk elektricitet så är det ju rätt sällan, och kan ändå oftast inte bevisas att det berodde på ESD. Som en kinesisk chef på en kretskortsfabrik gjorde klart för mig: "ESD är bara ett västerländskt påhitt för att våra kinesiska produkter skall tvingas bli onödigt dyra".

Likaså att avstörnings- och säkerhetskomponenter rationaliseras bort. Jag köper därför ytterst sällan en sak direkt från en kinafabrik som skall anslutas till 230V (alternativt byter jag ut eliminatorn).

Sedan tänker kineserna helt annorlunda på många andra områden också. Företagskulturen är helt skild från vår, på gott och ont.

En ytterligare anledning till att det är billigt är att man inte alls har sådana påslag i alla led som vi har här.

Och så får man inte glömma kopieringen. Som producerande företag slipper man då ta ut utvecklingskostnaden på produktens pris. Fy, tycker nu många - gynna piratkopiering från Kina. Men faktum är att mycket få saker är skyddade och "pirat" (utom rena varumärkesintrång), och även de flesta västerländska teknikföretag har faktiskt hela avdelningar som bara sitter och "Benchmarkar" andras konstruktioner. Kopierar det som är bra - och lägger ut tillverkningen i Kina. Fast tar givetvis fullt betalt för dem, fast de alltså kan vara 90% kopior och gjorda i Kina. Just för att kunderna ju fortfarande betalar extra för "Europeiskt" då man fortfarande tror det är så mycket bättre. Vilket ju inlägg ovan är ett bevis för :P.

Ofta kan det stå "assembled in EU" eller t.o.m. "Made in Germany", fast man bara dragit i skruvarna på ett handtag eller liknande i Europa...

Men slavlika förhållanden - nej, så är det numera ytterst sällan. Kina är inget U-land längre. Och börjar vi syna arbetsförhållanden så visst finns det riktiga bottennapp även i Västeuropas fabriker. Ibland även i svenska. Men jag kan hålla med om att det är vanligare i Kina. Men alltså inte längre alls vanligt, som Mackey tycks tro.....

Redigerad av IngemarE
  • Gilla 6

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ingemar, klockren beskrivning, motsvarar även mina erfarenheter.

Redigerad av Gelis

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag tycker det är en mycket bra beskrivning IngemarE gör.

Det är bra att någon med lite större erfarenhet av Kina beskriver situationen i Kina.

Den viktiga skillnaden tror jag är att underleverantörer - likt underleverantörer till Electrolux - måste hålla högre standard i sina fabriker än de som "bara" producerar för att sälja.

Det gläder mig att förhållanden i Kina förbättras och som jag tidigare skrev tror jag inte det är långt kvar till kinesiska produkter inte alls är lika billiga som nu eftersom de styrande inte vill att befolkningen ska ha det dåligt.

Sedan några förtydliganden.

• Jag har inte jämfört med fabriker i östra Europa, jag jämförde levnadskostnader mellan Kina och Ungern.
  • Jag tror inte alls att Europeiskt i alla lägen är bättre än annat.
    Tillägg: men jag tror det är bra för oss i Europa att handla europeiskt.
  • För mig räcker det att det numera ytterst sällan är slavliknande förhållanden i diktaturen Kinas fabriker.
  • Tillägg: Jag tycker inte man ska handla med diktaturer om man inte "måste".

Mackey

Redigerad av Mackey
  • Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Sa någon kinesisk djuphamn i Lysekil?

• Haha 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Normalt brukar det vara 2-4v leveranstid. Sen kan helt plötsligt ett paket ta 6-8 veckor. Ytterst sällan mer än de 60 dagar som gör att man får pengarna tillbaka. Troligen har posten en del att göra med lång leveranstid.

Sen har jag en stark misstake att tullen sorterar paketen beroende på vem avsändare resp mottagare är. Till mig kommer det många paket beroende på kamrater som tycker det är enklare att jag beställer. Vi gjorde ett experiment, en kompis och jag beställde samma grejor vid samma tillfälle. Mitt kom några dagar tidigare. Vi gjorde om det men med lite större paket. Mitt kom direkt, han fick skicka in fakturakopia. Min misstanke är att jag har gräddfil hos tullverket. ;) Några få gånger har jag fåt skicka in faktura och som nästan alltid varit så låg att jag inte behövt betala moms. Dessutom har de fått fakturan inom några timmar efter att jag fått paketet. Några paket har blivit öppnade utan anmärkning. Kanske inbillning men som sagt, jag tror de registrerat mig som "icke brottslig".

Kanske har jag lite prioritet hos tex eBay eftersom jag har hög ranking som köpare.

Dessutom använder jag bara T-tröjer med svensk bomull. Det står det det på dem, "Made in Sweden".

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
På 2017-12-28 på 22:12, Gelis säger:

Har beställt en hel del från Kina via Ebay och nu senast från AliExpress. Har aldrig blivit drabbad av "långa" leveranstider (max 20 dagar) även med fri frakt och paketet varit spårbart ända fram till dörren. Men nu från AliExpress så har det blivit stopp i trackinghistoriken,  senaste rörelsen 3:e dec, varan beställdes 16 nov.

Står "sent to airline departed country of orgin"  här misstänker jag det Ingemar skrev att PostNord sumpar trackingen så man har ingen aning om paketet landat i Sverige

Börjar tro att man blir nog utan paket, fördelen med AliExpress är ju att man kan kräva pengarna tillbaks om varan uteblir även om det inte är säljarens fel. 

Uppdaterar lite , nu har min order dykt upp i Sverige men har den inte i min hand än. Snart 3 månaders leveranstid. Så här lång tid har det aldrig tagit tidigare. Ropar inte hej än, kan ju hända mycket här i landet också.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
1 timme sedan, Gelis säger:

Uppdaterar lite , nu har min order dykt upp i Sverige men har den inte i min hand än. Snart 3 månaders leveranstid. Så här lång tid har det aldrig tagit tidigare. Ropar inte hej än, kan ju hända mycket här i landet också.

Jag köpte hem ett gäng.. 40-50 st kyl/frysboxar för ett antal år sedan.

Har för mej bara båtfrakten var över 90dgr.

Sen hörde tullen av sig och det tog nån vecka till innan jag hade prylarna här. Garage å lekstuga va fullt m kartonger i ett par veckor..

😁

Så 2-3 månader kan det ta.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Over sea helt klart över 3 månader, men detta var flyg, troligtvis ligger skiten i Kina och väntar på ledig plats i lämpligt flygplan.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
42 minuter sedan, Gelis säger:

Over sea helt klart över 3 månader, men detta var flyg, troligtvis ligger skiten i Kina och väntar på ledig plats i lämpligt flygplan.

Ja förmodligen. Dom skickar ju billigare därifrån än vi inom samma ort.

Minns inte vilka siffror men 100gr i mer vikt på en flygplansdel kostar multum under flygplanets livstid.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har paketet kommit fram?

Macekey

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Paketet kom i fredags, leverans direkt i brevlådan. Prylarna oskadade. Fungerar också skapligt, men då det är en Kina clone av ett bildiagnosticprogram med OBDII interface för runt 300 kr kan man nog inte begära mer.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

En fundering? Vad händer med de transportföretag som lovar egen leverans ända till min dörr? Får de mer att göra nu? Det handlar ju inte bara om moms och påslag utan att jag alls får grejerna.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
13 timmar sedan, Gelis säger:

Paketet kom i fredags, leverans direkt i brevlådan. Prylarna oskadade.

...

Bra att grejorna kom fram till slut och så slapp du ju Postnords avgift.

Mackey

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
51 minuter sedan, Funkis säger:

En fundering? Vad händer med de transportföretag som lovar egen leverans ända till min dörr? Får de mer att göra nu? Det handlar ju inte bara om moms och påslag utan att jag alls får grejerna.

Det är väl fördelen med nya avgiften hos PostNord, om dom inte levererar så får dom inte betalt.

Det borde väl vara en anledning för dom att verkligen leverera, eller så är det ändå en förlustaffär och det är lika illa som nu.

Det skulle vara kul att göra hembesök hos en postutdelare, eller förmodligen lika avslöjande att kolla mängden gul tejp i utdelarnas soptunnor. Oskicket att stjäla paketen kanske tar slut nu när paketen registreras.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
35 minuter sedan, Mackey säger:

Bra att grejorna kom fram till slut och så slapp du ju Postnords avgift.

Mackey

https://www.breakit.se/artikel/11048/postnord-och-tullverket-overens-ska-bli-dyrare-att-handla-fran-kina

Och PostNords avgifter blir ju inte roliga framöver - 156:- (125:- + moms) i administrativ avgift för försändelser från Kina OAVSETT brev eller paket eller dess värde är vad man först gick ut med. Detta eftersom man kommer debitera moms på allt, och vill ha betalt för den administrationen.

Nu några dagar senare har man möjligen insett orimligheten att ta detta för försändelser för några dollar, och säger nu att den "kanske" inte blir så hög. Tro't om man vill....

"Men enligt Thomas Backteman kommer administrationsavgifterna att leda till stora intäkter för Postnord"

Nästan oförskämt. PostNord sticker inte under stol med att det kommer ge ett trevligt ekonomiskt tillskott till verksamheten samt att det motiverar att det tar ännu längre tid att förmedla försändelserna efter att de anlänt till Sverige.

"Enligt Thomas Backteman kommer också leveranstiderna bli längre i och med att Postnord måste hantera paketen på ett nytt sätt"

Hmmm, jag tror inte ens denna "administration" tar 15 min per försändelse, som är max vad kostnaden motsvarar. Men tyvärr lär däremot fördröjningen bli väldigt mycket mer än tiden för administrationen. Snarare en extra vecka - genom att skylla på att paketen hanteras på "ett nytt sätt". Kanske detta "nya sätt" dessutom innebär att de skickas när det finns plats och någon har tid över.

Då får jag nog aldrig paketen. För här får vi inte alltid ens postutedlning av "Posten" varje dag, då PostNord "inte hann med". Och kunderna som anlitar PostNord verkar ha tröttnat - alltmer verkar nämligen skickas med en alternativ distributör, den privata aktör som levererar morgontidningen. Innebär att flera brev och t ex Råd & Rön, NyTeknik m.m. kommer 3:00 på morgonen (!) istället för....kanske de närmaste dagarna.

Gissar att många kinesleverantörer kommer skaffa ett garage eller liknande i Europa att skicka ifrån.

Redigerad av IngemarE

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
18 minuter sedan, Gundj säger:

Det är väl fördelen med nya avgiften hos PostNord, om dom inte levererar så får dom inte betalt.

Det borde väl vara en anledning för dom att verkligen leverera, eller så är det ändå en förlustaffär och det är lika illa som nu.

Nja, så som PostNord uttryckt det hittills så är det betalning av avgift+moms INNAN det skickas för leverans som är tanken. Inte betalning vid utlämningsstället. Därmed kan de plocka in avgift+pengar utan att behöva leverera bättre.

Redan idag kan du ju reklamera borttappade försändelser, men som privatperson har du sällan framgång. För i och med att de inte är försäkrade så ansvarar inte PostNord för ett enda dugg, även om de tagit betalt för den och den fanns på Arlanda. Och den som skall reklamera är AVSÄNDAREN, dvs kinesen.

Lägg där till PostNords eminenta system att automatiskt markera det ursprungliga trackingnumret som "levererat" ungefär en vecka efter Sverigeankomsten alldeles oavsett om det är levererat eller inte, så är man ganska rökt.

Och det sistnämnda gäller inte bara Kina - hade i förra veckan en leverans från Tyskland som när den kom till Sverige fick ett helt annat trackingnummer av PostNord. Samtidigt rapporterade de efter en vecka brevpaketet som "levererat" mot Deutsche Posts nummer. Leverantören trodde mig inte för två öre när jag försökte hävda att jag inte fått det. Efter två veckor i Sverige dök det dock upp i brevlådan.

Problemet lär vara att PostNord gjort en överenskommelse även mot en del grannländer att ändra rekommenderade försändelser till icke rekommenderade när de kommer hit, då de inte tycker de får tillräckligt betalt.

Och detta är alltså även annat än Kinapaket....

Redigerad av IngemarE

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
1 timme sedan, Funkis säger:

Om du tänker på DHL mfl så brukar de tydligt berätta om moms och speditionskostnader. För att de ska frakta så ska de ha en faktura från avsändaren.

Småpaket som kommer in med Postnord har sällan en faktura med.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
7 minuter sedan, bhemac säger:

Om du tänker på DHL mfl så brukar de tydligt berätta om moms och speditionskostnader. För att de ska frakta så ska de ha en faktura från avsändaren.

Småpaket som kommer in med Postnord har sällan en faktura med.

Där jag bor är problemet att PostNord förhandlat sig till att distribuera DHL:s småpaket åt dem. Även om brevbäraren inte ens hinner med all vanlig PostNord-post h*n redan har många av dagarna.

Det innebär att det inte är någon idé att välja det dyrare DHL som fraktsätt med en säkrare leverans, eftersom det ändå blir PostNord när det kommer till Arlanda om adressen är min ort. Och då ändrar PostNord trackingnummer till sitt eget och till leveranstyp "icke rekommenderat eller försäkrat". Oavsett om paketet är från Kina, EU eller t.o.m. från annat svenskt företag.

Fast när de kommer från svensk leverantör brukar skillnaden vara att det är smidigt att reklamera sen leverans till DHL, som då i alla fall gör ett ärende mot PostNord, följer upp, hör av sig och ber om ursäkt.

Redigerad av IngemarE

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Postnord slarvar så in i h...e.

För ett par år sedan beställde jag en pryl från ett företag i Malmö. Paketet hade inte kommit fram efter fem dagar. Eftersom jag som mottagare inte kan reklamera så pratade jag med Malmöföretaget. De hade skickat samma dag som jag beställde men skulle göra en förnyad leverans (de hade fler ex av samma pryl kvar på hyllan). Senare samma dag ringde de mig igen och meddelade att den ursprungliga försändelsen kommit i retur från sorteringen i Rosersberg med stämpel "adressaten okänd".

Märkligt nog så hittade paket nr två fram dagen efter med samma adress som paket nr ett....

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
1 timme sedan, Lintott säger:

försändelsen kommit i retur från sorteringen i Rosersberg med stämpel "adressaten okänd".

Detta hände mig med några brev i våras. Men jag har ju bara bott på den adressen i 30 år.

6 timmar sedan, IngemarE säger:

Där jag bor är problemet att PostNord förhandlat sig till att distribuera DHL:s småpaket åt dem.

Har haft problem med det. Saknade en sändning med DHL från Tyskland. När jag kontaktade DHL sa de att Postnord tagit hand om paketet och gick man in på Postnords sida så kunde man mycket riktigt spåra paketet med DHLs kollienummer. Det stod också att man försökt nå mig. Hur då, skickade ni brev?

När min AIS kom med DHL så fick jag en kod på mail och kunde hämta paketet i varuautomat-liknande grej på Willys. Skitbra.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har ett paket (eller snarare brev) som lyckats få en av PostNords ytterst märkliga status - levererad men ändå inte levererad.

Antagligen har deras automatiska "delivered"-funktion (som ställer till det så mycket) gått in och rapporterat paketet som levererat, men sedan har verkligheten kommit ikapp. Men rubriken och det kinesen ser är att det ÄR levererat, trots att jag kan garantera att inte ens ett försök att lägga det i min brevlåda har gjorts. För vi fick ingen post alls denna dag.

Är inte något fel i deras system när status kan vara både levererad och inte, samt att man kan sätta status "ej levererad" efter att "levererad" inträffat ?  Visar väl bara hur lite dessa begrepp betyder för PostNord.

PostNord_lev_ejlev_blur.gif.b2ca1b6f5a94b73ca223a7cc78e193ba.gif

Redigerad av IngemarE
  • Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...