siteadmin 52 Postad 20 Mars , 2017 Ibland är havet rätt mäktigt... 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pentax 724 Postad 20 Mars , 2017 Kan inte se klippet med firefox, i crome funkar det. Hur funkar det för andra firefoxare? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 831 Postad 20 Mars , 2017 Kapten Archibald Haddock hade väl kallat detta "en lätt bris" anfekta och anamma! Jag blir lätt sjösjuk bara av att se videoklippet! .. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
K_Haddock 45 Postad 20 Mars , 2017 En bris, som sagt Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thomas-1 311 Postad 20 Mars , 2017 (redigerade) Jo.. sådana upplevelser görs nog säkrast hemma i favoritfåtöljen.Via nån bok eller som här videoklipp. Fast då missar man väl både adrenalinkick och skenande puls. Någon liten risk måste man nog våga sig på - för att ens förstå det skrämmande i havets "mäktighet"!?. Aktuell vindstyrka säger inte allt om risk för "monster waves", inte utan beaktande av farvattnet, havsströmmar och kvardröjande gamla sjöar från tidigare hårda vindar. [Tänker att faran för fartygen i filmklippen främst ligger i risken att skroven kan brytas sönder, snarare än att de kantrar? I riktigt stora vågor kan långa delar av skrovet hänga i luft utan understöd av vattnet, skrovets hållfasthet sätts på prov. Gamla fartyg har böjts&töjts i stora vågor så den ursprungliga hållfasthet bara är en okänd* bråkdel av den ursprungliga, till det kommer rostens härjningar?](*) På större fartyg lär det finnas en mätare för böj&töj (hogging/sacking) där en fast monterad laser mellan för- och akterskepp övervakar. Laserstrålen är givetvis alltid spikrak så dess reflekterande måltavla i motsatta ändskeppet avslöjar att skrovet kan orma sig halvmetervis p.g.a. belastning i havsvågor. Tror att meningen med en sådan mätare dels är att samla data, alltså ge en fingervisning om när skeppet är skrotfärdigt? Dels också ge kaptenen alarm vid extrema belastningar så att denne möjligen kan minska akuta risker genom att ändra kurs eller nåt??Ps. @Pentax #2: Funkar bra hos min firefox, tog visserligen litet tid innan playknappen blev synlig. Redigerad 20 Mars , 2017 av Thomas-1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
IngemarE 3 605 Postad 20 Mars , 2017 (redigerade) Kan inte låta bli att klippa in en video tagen här på Vättern 2008 på en av Visingsöfärjorna. Det skall mycket till för att stoppa färjetrafiken Inte från samma tur (detta är ett halvår senare med mycket bättre väder), filmat inifrån en bil på färjan: Redigerad 20 Mars , 2017 av IngemarE Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 193 Postad 20 Mars , 2017 Kan inte se klippet med firefox, i crome funkar det. Hur funkar det för andra firefoxare? Tack, bra! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 20 Mars , 2017 (redigerade) Watch your course, Mr helmsman -- Tänk nu på Atlantseglingar, balansupphängda kök, fenkölade små segelbåtar mm Redigerad 20 Mars , 2017 av bhemac 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Volvo_Penta 719 Postad 20 Mars , 2017 Havet är alltid mäktigt, även när det är kav lugnt. Man vet ju vilka krafter som döljs däri... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ruskpricken 214 Postad 21 Mars , 2017 Hugaligen.......brr...man vill inte tänka hur det skulle vara i en Monstervåg med min lilla Fingal. Det jag har läst mig till är att man fotar från sateliter å försöker räkna ut hur dessa vågor bildas å när å varför å var. Man har mätt upp vågor på ca 40 meter på riktigt, inga skepparhistorie alltså. Finns båtar, förlåt, fartyg, som fått bryggvingen bortspolad i en sådan våg. För att slå hål på en gammal myt med anknytning till båtar som försvinner å så den där erbameliga Bermudas myten då. För det är en myt. Det försvinner fler båtar på annat håll. Det man har kunnat konstatera är att om det kommer ett sk gasutsläpp från havsbotten, framför allt vid mittatlantiska ryggen men på alla de sk "eldring" ställena, så när bubblan, bubblorna når ytan försvinner all flytkraft å alla fartyg som inte är självflytande, läs kork, sjunker. Arkimedes princip upphör att gälla. Bla ryssarna har gjort stora försök med detta å "bevisat" tesen. Bubblor skall finnas endast i champagnen å för säkerhets skull skall man inte döpa båtar i den. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Eld- 547 Postad 21 Mars , 2017 Ånej! Archimedes princip gäller även där och då. Det som händer är att vatten/gasblandningen har så låg densitet att fartyget sjunker ner under relingen och därmed sjunker. Även flygplan kan råka illa ut när tex ett stort metangasutsläpp stiger upp som en jättebubbla genom luften. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 21 Mars , 2017 Gasutsläppen skulle även skapa en massa statisk energi som slog ut elektroniken mm. Teorin med gasbubblorna som sänker fartygen stämmer - i labbet. Men när man undersökt ett antal incidenter så går det att förklara de flesta ändå. Men många tycker om och vårdar myter. -- Titta istället på hur vackert Anita ovan rör sig i sjön, troligen sköter hon sig helt själv. Kursen ändras +/- 90 grader men medelkursen är ganska stabil. Lägg märket till hur lugnt hon rör sig, inga malmbåts-knixar där inte. Detta klarar sällan moderna båtar. Detta är inte storm utan orkan, dessutom i en ganska krabb sjö. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser