MaHaX 0 Postad 19 Mars , 2017 (redigerade) Hej Landkrabbor Jag är nära att köpa mig en Galeon 330 fly. Har dock svårt att bestämma mig för om det är att föredra dubbelmontage av D4 210 hk eller en D6 350 hk. Vad tycker ni? Är dubbelmontage eller singelmontage att föredra? Vad jag förstår så är det inte jättestor skillnad i prestanda. Dagens annonser som jag tittar på:https://www.blocket.se/stockholm/Galeon_330_Fly__2005_71914831.htm?aw=1 https://www.blocket.se/sodermanland/Galeon_330__06_71763715.htm?aw=1 https://www.blocket.se/goteborg/Galeon_330_Fly___2_x_VP_D4_225_EDC___2_agare_69377438.htm?aw=1 https://www.blocket.se/goteborg/Galeon_330_Fly__08_D6_370_Bog___Akterp__3_cab_68731101.htm?aw=1 Redigerad 19 Mars , 2017 av MaHaX Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ChristerN 2 515 Postad 19 Mars , 2017 Fördelen med dubbelmontage är bättre möjlighet att manövrera och även en bättre säkerhet. Nackdelen är högre service och underhållskostnader. På en 33 (34?) fotare skulle jag välja enkelmontage alla dar i veckan då jag bara är ute april - september. Och har medlemskap i Trossen (SSRS). Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
thundergod 101 Postad 19 Mars , 2017 (redigerade) Skulle säga att upp till ca 35 fot åtminstone så föredrar de flesta enkelmontage i dagens läge. Sedan D6 350 till numera 400 kom så finns det liksom inte jättemånga bra anledningar till dubbelmontage tycker jag. Med en tillräckligt stark bogpropp så är manövreringen enkel i hamn. Den säkerhet som dubbla otorer innebär får du egentligen bara riktig nytta av med dubbla bränsletankar, filter mm. Eftersom en majoritet av motorproblemen i dagens läge är bränslerelaterade. Vid dubbla otorer är dessutom ofta hydraulik mm endast drivet av den ena motorn, så pajar dem får man rätt stora fäljdproblem ändå. Du kommer säkert få helt andra svar och åsikter från andra. Har själv haft lite tankar på ny båt där alternativen är singel D6 370 eller dubbla D3 220 och kommit fram till att singelalternativet med största sannolikhet blir effektivast och billigast i drift med ungefär samma prestanda. Redigerad 19 Mars , 2017 av thundergod Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
fendra 0 Postad 19 Mars , 2017 Jag föredrar singelmontage. Enklare installation, billigare service och både enklare och billigare när något går sönder. Blir trångt att komma åt i motorrum med dubbelmontage. Bättre manövreringsförmåga med dubbelmontage men anser att fördelarna med singelmontage överväger. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ChristerN 2 515 Postad 19 Mars , 2017 Ps. Har kollat lite efter en Galeon 330 själv på Blocket (singelmontage) och hör gärna dina synpunkter om du slår till. Gärna med en uppföljning här i tråden. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
MaHaX 0 Postad 12 April , 2017 Tack för era svar. Hjälper verkligen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
guzzlon 18 Postad 20 April , 2017 Fin båt, en sån står högt på min önskelista också. Har sett en till salu med riktig spis/ugn alltså inte bara kokplatta. Detta är ett krav för mig som gillar att göra pizza, gratänger, bakeup bröd mm. Singelmontage D6 röstar jag på när det gäller motorn.. /Andreas Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser