DanEricsson 0 Postad 17 Mars , 2017 Hej på er, Efter att ha bytt impeller och haft lite problem att sätta tillbaka växelhuset är allt nu på plats. I samband med detta så fyllde bytte jag även växelhus olja. Jag fyllde den hela vägen upp tills att det kom ut i levelhålet / pluggen. Inga konstigheter. Nu när jag var ute på sjön igår, så kom det ut vitt flytande vätska ur en av kanalerna som normalt håller kylvatten? (Se bilden). Motorn är den Mariner 30 från 1991. När jag öppnade växelhusoljepluggen nu igen så har jag samma vita vätska där. Vad kan detta bero på, och är det farligt? Det läcker ju när motorn är av och ligger i vattnet. Det blir vita / olje liknande fläckar i vattnet. Det droppar långsamt. Hur kan vatten komma in i växelhuset ? Bild : https://twitter.com/EricssonDan/status/842674003772932096 Eller se bifogad fil Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ChristerN 2 573 Postad 17 Mars , 2017 Vit olja i växelhuset betyder att det kommer in vatten i det. I ditt fall ser det ut att vara mycket. Anledningen är ofta att antingen någon av packningarna runt påfyllningsskruvarna är trasig eller att det läcker in vatten via propelleraxeln. Hur det sedan letar sig vidare till kylkanalerna vet jag inte. Välkommen till MG! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rollen 559 Postad 17 Mars , 2017 Om det inte var vatten i oljan som du tappade ur växelhuset, och att du har bytt impeller, så är det nog vid vattenpumpen det läcker. Du får ta isär igen och kolla om det är något som hamnat fel. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mange249 491 Postad 17 Mars , 2017 Det låter som att packboxen på drivaxeln under vattenpumpen gett sig. Beroende på om det är en Yamaha eller Mercury som är grundmotor kan det se lite olika ut. Mercury har iaf på V6orna en platta med denna del som är mycket lätt att byta... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser