ossy 26 Postad 16 Mars , 2017 Hej. Jag har en genomföring till propelleraxeln av glandtyp. Fettnippel ansluten till en fettpump enl. bild. Båten, en Winga 30, har jag ägt sen förra sommaren. Den har hittills varit tät. Men hur vet jag hur mycket, och hur ofta jag ska fetta in. Det ska ju framförallt inte vara för mycket fett, då blir det för trögt, med ökad temp som följd (efter vad jag hört). Men hur vet jag vad som är lagom? /Oscar Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ossy 26 Postad 16 Mars , 2017 En bild på axelgenomföringen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pentax 724 Postad 16 Mars , 2017 Nja nu är det inte fettet som gör att det gr trögt och blir varmt, det är snarare glanden som är för hårt ansatt om det blir varmt. Har du ett munstycke från en fettspruta på slangen från fettpressen? Frågan ovan avser att det sitter en smörjnippel på din tätning, slangen brukar vara fast ansluten mellan fettpress och tätning. Efter avslutad gång vrider du 1/4 till 1/2 varv på fettpressens handtag. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ossy 26 Postad 17 Mars , 2017 Nippeln har varit ansluten till fettpumpen tidigare, och ska anslutas igen. Ägaren innan mej tog bort den, och körde med fettspruta istället. Det känns som att man har mer koll på hur mycket man trycker i med skruvpumpen (på bilden). Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser