Gå till innehåll
måndag 10 mars 2025
Rikku

Var hittar man bra reparatör?

Rekommendera Poster

Hej

Första inlägget nu och har precis skaffat mig min första båt. :) en lite flipper 450 för dagsturer med sol och fiske.

Båten i sig behöver lite småsaker ordnade men det stora problemet är utombordaren. Motorn fungerar bra men själva växellådan är trasig.

Köpte den i befintligt skick. Är en Mariner 30 hk från 1982.

Propellern är helt paj och likaså staget den sitter på är lite skev och "vobblar" lite.. behöver riktas eller bytas helt. Han som jag köpte den av hade redan brutit loss några distanser och packning så är rejäla märken på drivstången och en liten flisa bortbänd.

Kostade 225 och 200 sa han För att ordna nya sådana men det är något som går sönder längre in i växelhuset då den ej lägger i växlar/driver.

Detta kommer kosta bra mkt mer.

Han sa att dem kört på grund/sten och så hade motorn varvat ur precis efter.

Jag undrar nu vart jag bör vända mig för att få hjälp med att laga växellådan?

Bor i Örebro men kan lätt åka till tex Stockholm om det skulle vara så.

Tacksam för tips

Mvh

Mariner 30 HP, nr: 6890127.. (ser ej på fotot)... från 1982

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Annars kanske någon har en växellåda till denna liggandes som man kan få köpa? :)

Här nedan syns det att tidigare ägaren råkat snudda några kvistar i vattnet eller så.

post-110287-143640_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Att reparera en 35 år gammal motor blir nog dyrare än att hitta en bättre begagnad liknande.

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Annars kanske någon har en växellåda till denna liggandes som man kan få köpa? :)

Här nedan syns det att tidigare ägaren råkat snudda några kvistar i vattnet eller så.

Det var nog hårdare grejer än "kvistar" han "nuddade"

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

"staget den sitter på", är det propelleraxeln det?

Kan bli en spännande tråd  detta :)

/B

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Leta på exempelvis Blocket efter en begagnad motor.

Här är en 30 hk Yamaha för knappt sju tusen i Stockholmstrakten.

Visserligen gammal, men "genomgången" enlig annonsen, och kan provöras innan köp.

https://www.blocket.se/stockholm/Yamaha_30_hk_72081544.htm?ca=15&w=3

Och här är en annonsör i Lidköping som säljer begagnade reservdelar till diverse utombordare:

https://www.blocket.se/skaraborg/Reservdelar_utombordare_70898544.htm?ca=15&w=3

Den delen du söker heter "växelhus" och tillgången på fina sådana är väl ungefär lika begränsad som snygga kofångare på en bilskrot... Alltså det är väl denna delen tillsammans med propellern som går åt först vid en grundkänning.

Om nu även propelleraxeln är krökt så kan man ju även misstänka att det finns fler skador inuti motorn och "riggen". Hoppas att du köpte båten och motor billigt, och att båten är bra!

Men det finns fler jättegamla, halvgamla och helt nya utombordare på Blocket, kanske även några 25-35 hästars, om du ger dig tid att leta litet.

Den propellern har inte bara nuddat några kvistar, den har varit i närkontakt med en sten, berggrunden, armerad betong eller något annat hårt, ja möjligen en hel trädstam av järnek i så fall...

..

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Släng motorn (på en riktig återvinningsstation naturligtvis så ingen tror jag föreslår något annat!) och satsa på en ny/beggad om båten verkar OK.

Se till så du får rätt längd på riggen. Antikavitationsplattan (den direkt ovanför propellern) ska sitta i jämnhöjd med botten på din båt. Mät på den nuvarande motorn och se om det är rätt. I så fall vet du därmed vilken rigglängd du ska ha. Inte säker på hur man mäter men har för mig att det är från fästet ner till antikavitationsplattan (kallas ibland kavitationsplattan).

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Bosse:

Ja den va lite krökt så den wobbla någon halvcentimeter i sidled när jag vred runt den. Är det illa? (Kanske går att ordna med en slägga annars om det går att få liss den)

Vilket som så känns det som att det är många delar som är aningen skeva däri växelhuset. Packningen hade han även kommit åt men sålänge drivaxeln inte har repor där precis under packningarna borde det vara lungt.. tror jag.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vad händer med mina inlägg? Är det Max två per dag?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Motorn är iaf hel, den starta och fungerar. Går ej att få i växlar när man vrider axeln för hand. Uteslutningsmetoden kommer jag att använda.

Kommer med uppdatering på lördag.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

En propelleraxel som som slänger 5mm. JA, det är illa. NEJ, det går inte att fixa med en slägga.

Har du näst intill osannolik tur kan du hitta ett beg. växelhus men frågan är om det är värt besväret.

Leta efter en bättre beg. motor och häng dit istället. Be någon som åtminstone sett en utombordare vykort följa med och titta på den innan du slår till den här gången.

/B

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Troll ?

Hoppas nästan det.

/B

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej

Första inlägget nu och har precis skaffat mig min första båt. :) en lite flipper 450 för dagsturer med sol och fiske.

Båten i sig behöver lite småsaker ordnade men det stora problemet är utombordaren. Motorn fungerar bra men själva växellådan är trasig.

Köpte den i befintligt skick. Är en Mariner 30 hk från 1982.

Propellern är helt paj och likaså staget den sitter på är lite skev och "vobblar" lite.. behöver riktas eller bytas helt. Han som jag köpte den av hade redan brutit loss några distanser och packning så är rejäla märken på drivstången och en liten flisa bortbänd.

Kostade 225 och 200 sa han För att ordna nya sådana men det är något som går sönder längre in i växelhuset då den ej lägger i växlar/driver.

Detta kommer kosta bra mkt mer.

Han sa att dem kört på grund/sten och så hade motorn varvat ur precis efter.

Jag undrar nu vart jag bör vända mig för att få hjälp med att laga växellådan?

Bor i Örebro men kan lätt åka till tex Stockholm om det skulle vara så.

Tacksam för tips

Mvh

Mariner 30 HP, nr: 6890127.. (ser ej på fotot)... från 1982

Lägg inte pengar på en så gammal motor med dom problemen. kolla blocket.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst
Postad (redigerade)

Hej!

Sök efter ett begagnat växelhus, det är det absolut det bästa. 

Jag skaffade ett nytt växelhus till min gamla yamaha AE 50hk. En motor som är uträknad och avskriven för flera år sedan. Och den kommer med det nya begagnade växelhuset funka flera år framöver.     

Jag kan tipsa dig om en kille som har en båt-verkstad , han har ett enormt lager med gamla delar till utombordare. Kungälvs Reparations AB 0303-925 73 Numret hittade jag på Google så vi får väl förutsätta att det stämmer. 

Se till att ha koll på vad det är för motor du har innan du ringer bara, sedan ska du ha ett komplett växelhus av honom, eller ja propellern kan du köpa av någon båt tillbehörs affär i efterhand. 

Lycka till! / Alex

Redigerad av Gäst

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Örebro...

Ja det är ju en bit till Kungälv, och kanske något närmare till Göteborg, beroende på vilken väg man väljer...

Det finns en till synes bra Yamaha 30Hk i Göteborg till salu.

Om inte annat kan du kolla annonsen och bilda dig en uppfattning om hur prisnivån ligger.

https://www.blocket.se/goteborg/Yamaha_30_HK_Autolube_72078766.htm?ca=15&w=1

Med risk för att vara tjatig och upprepa vad andra skrivit, satsa inte mer på den motorn du har, det kan ju naturligvis vara möjligt att reparera den, men till vilket pris??

Man kan ju köpa en fräsch begagnad motor av en privatperson på exempelvis Blocket, eller en med garanti från någon firma.

Men man vill ju inte råka ut för motorproblem när man är till sjöss, då skall det bara fungera, även om din båt inte är större än att man till nöds kan ro den i land. (Följde det föresten med några åror och årklykor i köpet?)

Jag hade för många år sedan en bättre begagnad finsk styrpulpetbåt på 4,20m, då jag hade "en och annan" gammal utombordare på denna under en tidsperiod, hände det alldeles för många gånger att jag fick ro i land, visserligen var det bra träning, men skapade oro bland anhöriga då jag var kraftigt försenad, detta var innan mobiltelefonens tid. Ekonomin var skral, och några motorer passerade revy, bland annat en Evinrude 35 hk som jag själv rev ned i smådelar under en vinter och satte ihop med nya slitdelar och egenhändigt planat topplock. Visst det blev bra, den motorn funkade sedan bra, men byttes ändå till en japansk motor några år senare, inalles var detta den sämsta båtaffär jag gjort, visserligen fick jag bra betalt för båt med motor och enkel trailer när den såldes, men vägen dit hade varit dyrbar, men det var väl en hel del läropengar investerade kan jag tro.

..

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...