Northsea 3 Postad 15 Mars , 2017 Har problem att fästa mörkläggningsgardinerna som är skurna ur en vanlig rullgardin, i väntan på att få uppsydda. Önskar tips på hur jag kan få fast dom. Har provat Kardborre, men fukten gör att de inte fäster. Vill inte skruva fast knappar, Tack på förhand! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Caribic410 757 Postad 15 Mars , 2017 Vore ju bra att veta mer om hur,var och på vilket sätt du tänkt dej. Måste det t.ex. vara öppningsbart eller bara sitta där Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Henkemannen 3 Postad 15 Mars , 2017 Jag fäster upp med små kardborreband som limmars vid fönstret redo sytts fast i mörkläggningsduken. Blir kolsvart. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 837 Postad 16 Mars , 2017 Jag håller på att överge kardborrebanden. Jag har kardborreband till mörkläggningsgardinen i förluckan. Jag har nu självhäftande kardborreband, dessa fäste dåligt mot förluckans sarg av någon plast, kanske ABS, det självhäftande limmet skrapades bort, och så limmade jag med Bostics kontaktlim, som vanligvis fäster väldigt bra, men inte här... Här påverkar ju hela gravitationskraften mörkläggningsgardinen, så det är väl ett otacksamt ställe att fästa den på. På gardinsidan är kardborrebandet fastsytt, så där sitter det fast. Gardinen i mitt fall är blå kapellväv, Makrilux eller liknande, som när den sitter på plats mörklägger väldigt bra. Jag såg på Båtmässan såväl mörkläggningsgardin som insektsnät som man sätter i förluckan med en större sugkopp och "gummisnöre", ångrar att jag inte köpte den. I övriga båten finns det formsydda mörkläggningsgardiner av samma kapellväv, dessa sitter fast med tryckknappar, utom vid förarplatsens rutor, som är negativa, där hänger de i sedvanliga sådana där vajrar av plastisolerad spiralfjäder. Nä, jag har börjat att förlora tron till kardborreband, ofta fastnar det en massa "bös" i den hårda krok och hullingförsedda delen som gör att den mjuka delen inte fastnar. Sedan är jag starkt kritiskt till allt som är självhäftande. Det finns magnetlister att köpa, nånstans, minns inte var, troligtvis är väl dom också självhäftande, men kan ju sys in i fållen till mörkläggningsgardinen... Men magneter stör ju kompassen, som ofta finns i närheten av iallafall en ruta. Sugkoppar... brukar finnas av bra kvalitet i zoo-butikerna, akvarieavdelningen... Vanliga trycknappar, om man nu kan skruva fast sådana i båten, "honan" nitas ju fast i gardinen, i min båt är det ju "dubbelskrov" även i hytten/ruffen, sandwichlaminat, så det funkar med vanlig plåtskruv. Sedan borde man ju kunna sätta upp dubbla gardinskenor, en för dagsljusgardinen och en för mörkläggningsditon men det känns onödigt och omständigt.. Men självhäftande kardborreband, nej, det håller i bästa fall i en säsong. .. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Caribic410 757 Postad 16 Mars , 2017 Har problem att fästa mörkläggningsgardinerna som är skurna ur en vanlig rullgardin, i väntan på att få uppsydda. Önskar tips på hur jag kan få fast dom. Har provat Kardborre, men fukten gör att de inte fäster. Vill inte skruva fast knappar, Tack på förhand! vilket är det som inte fäster? KArdborren har väl inga problem att fästa.. menar den delen med kardborrepiggar emot själva fasbandet med ögglor? Är det den självhäftande i själva kardborrebandet som inte sitter emot ditt underlag? VAd är det för underlag, galon, trä, gelcoat, ? Du kan fixa kardborreband utan häftämne och limma dit det med snabblim.. kan göra nytta med washprimer på karborrebandet. sen får man ta båt lite kardborre i ändan så att den inte fläks med när man river loss. Snabblim, (Cyanoakrylat) fäster inte 100% på kardborrebandmaterialet men förmodligen mycket bra på båtens.. beroende på vad det är. Rester av cyanoakrylat kan du tvätta bort.. lösa upp, fast det går trögt... med aceton.. snabbare med nitrometan. Annat alternativ, om dom inte behöver vara losstagbara är att använda tejtp, likt den i tråden Solceller dubbelhäftande tejp. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Caribic410 757 Postad 16 Mars , 2017 Jag håller på att överge kardborrebanden. Jag har kardborreband till mörkläggningsgardinen i förluckan. Jag har nu självhäftande kardborreband, dessa fäste dåligt mot förluckans sarg av någon plast, kanske ABS, det självhäftande limmet skrapades bort, och så limmade jag med Bostics kontaktlim, som vanligvis fäster väldigt bra, men inte här... Här påverkar ju hela gravitationskraften mörkläggningsgardinen, så det är väl ett otacksamt ställe att fästa den på. På gardinsidan är kardborrebandet fastsytt, så där sitter det fast. Gardinen i mitt fall är blå kapellväv, Makrilux eller liknande, som när den sitter på plats mörklägger väldigt bra. Jag såg på Båtmässan såväl mörkläggningsgardin som insektsnät som man sätter i förluckan med en större sugkopp och "gummisnöre", ångrar att jag inte köpte den. I övriga båten finns det formsydda mörkläggningsgardiner av samma kapellväv, dessa sitter fast med tryckknappar, utom vid förarplatsens rutor, som är negativa, där hänger de i sedvanliga sådana där vajrar av plastisolerad spiralfjäder. Nä, jag har börjat att förlora tron till kardborreband, ofta fastnar det en massa "bös" i den hårda krok och hullingförsedda delen som gör att den mjuka delen inte fastnar. Sedan är jag starkt kritiskt till allt som är självhäftande. Det finns magnetlister att köpa, nånstans, minns inte var, troligtvis är väl dom också självhäftande, men kan ju sys in i fållen till mörkläggningsgardinen... Men magneter stör ju kompassen, som ofta finns i närheten av iallafall en ruta. Sugkoppar... brukar finnas av bra kvalitet i zoo-butikerna, akvarieavdelningen... Vanliga trycknappar, om man nu kan skruva fast sådana i båten, "honan" nitas ju fast i gardinen, i min båt är det ju "dubbelskrov" även i hytten/ruffen, sandwichlaminat, så det funkar med vanlig plåtskruv. Sedan borde man ju kunna sätta upp dubbla gardinskenor, en för dagsljusgardinen och en för mörkläggningsditon men det känns onödigt och omständigt.. Men självhäftande kardborreband, nej, det håller i bästa fall i en säsong. .. Den där sugploppvarianten finns på biltema.. köpte sån.. En annan variant är att lägga bagagerumsmatta ovanpå ventilen, om det är ventil på horiontellt däck du vill mörklägga. blir kolsvart. Å kardborreband.. cyanoakrylat, washprimer alt flambehandling.. (falmbehandling tänkte jag inte på.. det måste funka bra) Om du har en gasolbrännare eller ännu hellre en svets, där du kan ha å oxygenrik låga som möjligt, kan du flamma ex. pp. plast och andra lågenergimaterial, det ändrar ytstrukturen, gör i princip ytspänningen högre på ytan så att lim har möjlighet att fastna. man oxiderar ytan. Du ska inte smälta utan bara snabbt flamma över.. du kan uppnå i stort sett full vidhäftning, från noll utan flambehandling. lätt att testa. Problemet kan vara att du måste limma nära inpå flambehandlingen.. inom 5-10 min helst Hur som.. om du limmat fast band.. ta bort 1cm av kardborren i änden, då kommer det hålla. Kontaktlim.. är ingen höjdare på sånt.. ev kan smältlim fungera alternativt "smaltlim" variant av dubbelhäftande tejp.. ganska likt akrylvarianten men mjukare, segare "geggigare".. kan vara svårare att få bort efter många år då tejpen kan bli rätt spröd så man måste sträcka den väldigt försiktigt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Northsea 3 Postad 16 Mars , 2017 Tack för alla svar. Jag har en båt med hytt. Har klippt ut former från mörkläggningsgardin från Jydsk. Det blir skapligt mörkt bara jag får fast det. Jag hänger alltså upp dom på kvällen. Kardborre lossnar pga fukten i båten, det är vinylklätt skott samt stora lister runt rutorna. När jag ändå frågar, just att sätta dit tryckknappar - i det set jag köpte ingår verktyg, men att "nita" fast knappen är oerhört svårt tycker jag. Man måste slå utav bara f... Sugploppar ska jag kolla upp! Tack. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Northsea 3 Postad 16 Mars , 2017 Jo en sak till. Waterline design har ju stora mörka solskydd (typ som till bil) med sugplopp, dessa kostar 250-300 kr, Biltema hade också för 100kr styck, men slutat med dessa - tyvärr. Har kollat Ebay, men utan framgång - de flesta är inte helt svarta. Någon som har tips på sådana för runt hundralappen? Behövs en del... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Caribic410 757 Postad 16 Mars , 2017 Tack för alla svar. Jag har en båt med hytt. Har klippt ut former från mörkläggningsgardin från Jydsk. Det blir skapligt mörkt bara jag får fast det. Jag hänger alltså upp dom på kvällen. Kardborre lossnar pga fukten i båten, det är vinylklätt skott samt stora lister runt rutorna. När jag ändå frågar, just att sätta dit tryckknappar - i det set jag köpte ingår verktyg, men att "nita" fast knappen är oerhört svårt tycker jag. Man måste slå utav bara f... Sugploppar ska jag kolla upp! Tack. VAd är det som lossnar? 1. kardborre från sin motpart.. eller 2. det självhäftande kardborrebandet från båten, plasten? om du vill att det ska funka med kardborre och ditt problem är 1. skaffa ny kardborre.. om ditt problem är 2. läs trådens svar.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 837 Postad 16 Mars , 2017 Jag upplever det inte alls svårt att slå i sådana där tryckknappar, några lätta hammarslag bara... Men om väven är tät kan man ju förbereda den med en håltång eller hålpipa. Kolla så att det är rätt delar av tryckknappen du hamrar på, det kan vara lätt att göra fel. .. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lintott 1 942 Postad 16 Mars , 2017 (redigerade) Jo en sak till. Waterline design har ju stora mörka solskydd (typ som till bil) med sugplopp, dessa kostar 250-300 kr, Biltema hade också för 100kr styck, men slutat med dessa - tyvärr. Har kollat Ebay, men utan framgång - de flesta är inte helt svarta. Någon som har tips på sådana för runt hundralappen? Behövs en del... Erfarenhetskommentar för Waterline solskydd. Jag har använt både deras större (skylight) och mindre (sidoventiler i akterhytten) i några år. De är lättmonterade och har fungerat bra. Tar liten plats när jag "rullat ihop dem" för förvaring. Ett plus är att det medföljer en liten ficka att stoppa dem i så de inte öppnar upp sig igen. De är ju svarta på ena sidan så det blir mörkt och aluminiumfärgade på andra sidan så de reflekterar ljuset inne i båten när man har lampor tända så det inte "blir kolkällare". Enda smolken är som du skriver - prislappen. Redigerad 16 Mars , 2017 av Lintott Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser