Gå till innehåll
torsdag 26 december 2024
Micke9000

Montera solcell med dubbelhäftande tejp?

Rekommendera Poster

Hej.

Tänkte montera en fast solcell på fördäck. Planen var att fästa panelen med dubbelhäftande tejp.

Den ska såklart sitta bra men kunna tas bort om man vill utan att lämna för mycket efterarbete.

Någon som har gjort denna lösning?

Mvh

Micke

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om du tar en dubbelhäftande med akryl eller silikon häftämne.. och du kan montera det på plan yta kommer det att sitta.

Det bästa som fanns förut var sånt som var akrylhäftämne rakt igenom men nu finns fattenresistenta skumtejper med akryl eller silikon som "lim"

Tejp limmar ju på ett annat sätt än flytande lim som stelnar. Tejpen förblir ju i sitt halvflytande tillstånd.. om det inte är av lösningsmedels... kontaktlimtyp.

Därför kommer tejpen inte fastna, väta ytan, till 100% förrän efter en del tid.. om du pressar fast det får du ganska snabbt 40-50% av den slutgiltiga vidhäftningen på nån minut.. sen tar det ett dygn till 70-80% resten av vältningen går långsammare. Värme hjälper till.. å kyla saktar ner.

Ren akryltejp.. som är lim rakt genom bör funka som du tänker dej.. behöver du "bygga" kan du lägga fler skikt på varandra.

Silikontejp väter ännu långsammare. Båda typerna får du bort utan att dom lämnar rester.. ofta genom att sträcka tejpen i längsled.

Att bända bort den limmade panelen gör du genom långsam fläkning... kryllats.. du kan hjälpa till med diskmedel och vatte..

Bryt försiktigt upp en kant och knacka in en kil som håller det i spänn.. kan vara bra att lämna vissa delar olimmade så du har ett utrymme att trycka in kilen i..

Har inte tejpat just solceller men mycket annat. Har du bara hyfsat plan yta där det limmade inte spänns utåt, loss, så kommer det funka klockrent

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för ditt fina svar :)

Ytan på fördäck, där den sak placeras är inte plan. Den är av lite anti halk typ. Dock inte några vassa toppar utan mera mjuka vågor.

Tror nog panelen sitter bra med ovanstående tejper. Ska titta vad jag kan hitta.

Du har inget tips på vart man kan köpa?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för ditt fina svar :)

Ytan på fördäck, där den sak placeras är inte plan. Den är av lite anti halk typ. Dock inte några vassa toppar utan mera mjuka vågor.

Tror nog panelen sitter bra med ovanstående tejper. Ska titta vad jag kan hitta.

Du har inget tips på vart man kan köpa?

Jag menade inte plan på det viset utan så att det inte kommer att spänna.. ex om ytan är rundad så att..... hmmmm. Du kanske har flex-celler. Tog för givet att det var aluprofil.

Lite knottrig yta kommer vätas långsammare av tejpen inga problem annars.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Okej. Det låter bra.

Tips på vart jag kan köpa denna tejp?

Mvh

Micke

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)

Det finns tillverkare... stokvis Tapes i Norrköping.. ja lite worlwide men där producerar dom olika bredder mm av massa typer.. 3M... testa bör ha.

Vet ett bussföretag som hade två typer av sån tejp. En helt klar och en lite halvtransparent.. men dom finns ej kvar här i trakten. Vet ej vilket fabrikat dom hade.

Försöker komma på någon... om jag gör det kan jag kolla var dom köpt det.

Jag har nån rulle hemma, som jag fått från det där bussföretaget men på dom står det nog bara stokvis tapes... men inte vem som varit leverantör..

Redigerad av Caribic410

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Googlade.. hittade nån 3M variant på nätbutik fast det verkade vara b2b försäljning.

Hittade stokvis på Bolist.. det är väl butik?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Varför inte limma?

"Den ska såklart sitta bra men kunna tas bort om man vill utan att lämna för mycket efterarbete."

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Är dubbelhäftande tejp enklare att få bort? Fan vet, jag kanske bara har haft otur.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Gammal tejp är enligt mig mycket mer jobb att få bort än sika

Sika lämpar sig också bättre på ojämn yta

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Man ska inte använda "gammal" tejp.

Det du förmodligen tänker på är en bärare av ex. textil som har ett skikt med smältlim, lösningsmedelslim eller liknade på bärarens båda sidor.

När man drar bort den dubbelhäftande varianten så blir "klistret, häftämnet" kvar på ytan och kan vara omöjligt att få bort?

Tejpen.. eller limmet på rulle.. vi pratar om här är endast ett homogent häftämne som lossnar helt från ytan när du försiktigt sträcker tejpen. Den lämnar inga rester bara en kliniskt ren yta.

Det beror på att du aldrig får en fullständig vältning. Du väter kanske 5-10 cm2yta per 1cm2 projicerad area.. i motsats till vätande lim som kan väta flera hundra cm2 per cm2 projicerad.

Kollar om jag hittar en bit tejp och ta bild av.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Få se om jag lyckas få till bilderna såpass små att dom kommer med.

Bild 1 å 2.

hittade en säkert 10-15 år gammal rulle.. det står ingen text i kärnan men har för mej den är stokvis eller 3M.. återkommer när jag fått veta leverantör.

Hursom.. tejpen är samma produkt rakt igenom, inget skikt med lim på en bärare.
innebär att du kan rulla ihop "limmet" klippa itu och "limma" även med tvärsnittet.
Blir tejpen smutsig kan du tvätta av den, torka och limma igen..

Bild 3.

fastsatt under ett "fett" slalom-skidbeslag

Bild 4.

en petflaska limmad och jag lyfter och vrider skidan..

bild 5.

dragit bort tejpen, följde med flaskan, det som ser ut som rester är tvärtom den torra rena yta som blivit kvar när tejpen tagit med sig det lite feta på ytan.. drog lite med fingret över och hela ytan blev likadan igen.

Bild 6-7

tryckt fast tejp på bordet och sträcker den långsamt längsledes så den lossnar.

Bild 8.

inga rester fast något renare... syns ej på bilden..

Den typen av tejp kan inte släppa et skikt utan följer med det material med bästa möjliga vidhäftningspotential. tejpen i sig sträcker man loss långsamt

post-104244-0-19112200-1489655335_thumb.gif

post-104244-0-26911300-1489655014_thumb.gif

post-104244-0-09736800-1489655566_thumb.gif

post-104244-0-28001200-1489655646_thumb.gif

post-104244-0-19734500-1489655780_thumb.gif

post-104244-0-08323800-1489655478_thumb.gif

post-104244-0-56205700-1489655563_thumb.gif

post-104244-0-99310600-1489656510_thumb.gif

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Köpte tejp på Ok/q8 som var till för att montera emblem på bakluckan, det funkade riktigt bra, enkelt att få tag på och inte allt för dyrt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Clas Ohlson har haft sådan tejp.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag monterade halvflexibla solceller (aluplåt) på en slät yta på takluckan med en dubbelhäftande skumtejp, den var ca 1,5 mm tjock. Det funkade jättebra tills solen tittade fram ;-)

Solcellen expanderade så mycket att tejpen skövs loss längs kanterna, dock satt den kvar i mitten så jag lät den sitta så.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det du förmodligen tänker på är en bärare av ex. textil som har ett skikt med smältlim, lösningsmedelslim eller liknade på bärarens båda sidor.

När man drar bort den dubbelhäftande varianten så blir "klistret, häftämnet" kvar på ytan och kan vara omöjligt att få bort?

Tejpen.. eller limmet på rulle.. vi pratar om här är endast ett homogent häftämne som lossnar helt från ytan när du försiktigt sträcker tejpen. Den lämnar inga rester bara en kliniskt ren yta.

Det beror på att du aldrig får en fullständig vältning. Du väter kanske 5-10 cm2yta per 1cm2 projicerad area.. i motsats till vätande lim som kan väta flera hundra cm2 per cm2 projicerad.

Den dagen tejpen skall bort så är den med all förmodan gammal :)

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Den dagen tejpen skall bort så är den med all förmodan gammal :)

:)

Må ske

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tejpen på bilderna ser ut som Biltemas monteringstejp.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tejpen på bilderna ser ut som Biltemas monteringstejp.

Möjligt det är nåt liknade. Har ingen koll på deras lim/tejp- sortiment då jag alltid haft industrikontakter för sånt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

En relativt lätt losstagbar solcellspanel,är ju bra för dom som samlar på andras solcellspaneler - för ev avyttring.

Jag har alltid filat upp fastsättningshålet till lämplig fyrkant och satt fast panelerna med syrafasta genomgående vangsbultar.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Då ska jag inte tipsa dom som vill åt mina för avyttring... att dom ligger helt lösa.. på några av dom har jag några klossar "limmade" under med dubbelhäftande.

Har klarat mej 6 år m vega 2st 50w.

Ett år m scampi.. 3 st 50w.. dom e fortfarande kvar har jag sett, så 5år

Och 4 år med 3st 100w....

Så berätta inte för nån..

Jag förstår hur du tänker.. å det är ju fördjävligt att man ska behöva tänka så..

Tror doch dom som behöver avyttra prylar hellre väljer något mindre otympligt och eller något som i såfall ger mer pengar per kvadratmeter stulet gods.

Solceller har ju blivit billigare.. och riktar sig till en ganska snäv målgrupp.. så risken är nog relativt liten.. inte värd att borra hål i båten för tycker jag..

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

En relativt lätt losstagbar solcellspanel,är ju bra för dom som samlar på andras solcellspaneler - för ev avyttring.

Jag har alltid filat upp fastsättningshålet till lämplig fyrkant och satt fast panelerna med syrafasta genomgående vangsbultar.

Jag är latare och monterar med fyra gångjärn. Ska man ta bort så slår man ut sprintarna så blir det inte mycket kvar på däck.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Självklart är väl det bästa att limma fast panelen med sika 291i + genomgående bultar.

Då ska det till innan någon får loss panelen emot ägarens vilja.

Det var inte det jag var ute efter. Mera ett enklare sätt att inte göra åverkan på båten om man

inte blir nöjd med panelen eller montagestället.

Med en tejp som Caribic410 föreslog så uppnår jag nog det jag ute efter.

Det kommer krävas en hel del fysisk aktivitet för att få bort panelen hel ändå, om man vill ha bort den :)

Mvh

Micke

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

[OT]

En sak förstår jag inte, Caribic. Vad fasen ska du med petflaskorna på skidorna till? Fylla med bakpulver och vatten för att få readrift?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja.. med lite fantasi så!

Annars kan man ju t.ex. För att visa hur starkt ett glas är, slå den men hammare.

Om man vill visa vidhäftningsförmåga mot lågenergimaterial så kan man, som i det här fallet, ha två olika sådana material som tex. inta ens snabblån fäster på.. för att demonstrera vidhäftningsförmåga.

Fastnar det på sånt så fäster det definitivt på Alu, gelcoat mm.

Men det här med raketmotorer... kanske fyllda med Cola och menthos vore nåt..

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag monterade halvflexibla solceller (aluplåt) på en slät yta på takluckan med en dubbelhäftande skumtejp, den var ca 1,5 mm tjock. Det funkade jättebra tills solen tittade fram ;-)

Solcellen expanderade så mycket att tejpen skövs loss längs kanterna, dock satt den kvar i mitten så jag lät den sitta så.

Det var nog bra att det var på aluminium du monterade solcellen. Jag har använt samma typ av tape (biltemas variant) på gelcoat, gelcoaten blev missfärgad (gulnade kraftigt). Det var omöjligt att polera bort missfärgningen, den hade verkligen trängt ned på djupet i gelcoaten.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det kanske funkar bra som fästvalla? (Fast jag brukar undvika det på slalomskidor.)

[OT]

En sak förstår jag inte, Caribic. Vad fasen ska du med petflaskorna på skidorna till? Fylla med bakpulver och vatten för att få readrift?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag är latare och monterar med fyra gångjärn. Ska man ta bort så slår man ut sprintarna så blir det inte mycket kvar på däck.

Fast man är väl inte latare om man monterar 4 fästdetaljer med 24 skruvar mot som jag

Drar fast panelen med fyra bult.

Att fila upp ett befintligt hål till ett fyrkantigti en 3 mm rostfri plåt med en nålfil - det räkans ju inte till nåt arbete - det är ju bara ett nöje.

http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Handverktyg/Sag-och-Fil/Nalfilar-10-st-2000016868/

Jo jag vet - jag är inte klok.  :)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...