Nim26 170 Postad 15 Mars , 2017 Hej Mitt reglage på min Ryds 510GT med Honda 50hk paket ny från 98 larmar sedan förra säsongen! Varje gång jag sänker ner motorn max så börjar den pipa och när jag höjer den lite stötvis tystnar den till slut! Larmet finns ju där för temp och olja men där är jag 100% säker att inget är fel för då hade även varvtalet sänkts. Någon som känner igen detta? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jan_af_lisoe 187 Postad 16 Mars , 2017 Du får kanske kolla elkablar och kontakter om det kan vara avbrott eller kortis. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
deaw 2 Postad 16 Mars , 2017 Säker så det inte är varning för låg oljenivå? Alltså inte alarm så varvtalet sänks...Jag hade samma symptom på min gamla Yamaha 2T. Den började tjuta då oljenivån (2t olja) blev låg, och tystnade då man trimmade in i det fallet. Sjönk oljenviån ytterligare gick den i safe-mode. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Nim26 170 Postad 16 Mars , 2017 Du får kanske kolla elkablar och kontakter om det kan vara avbrott eller kortis. Jag får kolla igen, Men samtidigt så är symptomen exakt lika varje gång! hade det varit glapp tänker jag att det hade varit mer olika. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Nim26 170 Postad 16 Mars , 2017 Säker så det inte är varning för låg oljenivå? Alltså inte alarm så varvtalet sänks... Jag hade samma symptom på min gamla Yamaha 2T. Den började tjuta då oljenivån (2t olja) blev låg, och tystnade då man trimmade in i det fallet. Sjönk oljenviån ytterligare gick den i safe-mode. Hej, när jag läser detta så blir man ju osäker!! Det du beskriver låter precis som mitt problem, Lite pinsamt om det är så men fullt rimligt för det är så inte ofta jag har kollat oljan under säsong, Motorn är ju alltid uppfälld och när man väl skall köra så blir det inte att man fäller och sitter och väntar på att oljan skall rinna ner innan man kollar nivån, och sen när man kört färdigt så är oljan varm och skall rinna ner igen och då är jag redan hemma:) Bra tips måste kolla detta, tack Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Nim26 170 Postad 30 Mars , 2017 Har nu kollat oljenivån som var helt ok. Man ser även när motorn är som lägst tiltad och oljestickans placering, att oljenivån blir då högre på stickan så det kan inte vara det felet. Ingen som vet eller känner igen detta fel? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jan_af_lisoe 187 Postad 31 Mars , 2017 Har du kollat att oljetryckskontakten är OK ?(Kan i å för sig inte komma på varför den skulle uppföra sig olika beroende på trimningsgraden. Men kanske enklast att byta och kolla om det hjälper) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Nim26 170 Postad 7 April , 2017 Inga mer ideer? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
MLind 6 Postad 10 April , 2017 Kabel i kläm? Koppla ur en sensor i taget för felsök och börja med oljesensorn. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Nim26 170 Postad 13 Juni , 2017 Hej nu vet jag. konstigt att ingen annan visste eller gissade på detta:) Trimgivare kallas det en svartplastbit 4cm lång med en tapp i varje ända den sitter under motorn och man ser den när man tiltar upp motorn. En av tapparna är av och då visar trimvinkelmätaren att motorn är felvinklad max neråt och då larmar reglaget. Hönö Marinforum var den av 6st olika som kunde svaret och priset blir 1140kr för en ny eller tipset som Magnus på marinforum gav mig att bara koppla ur den givaren som sitter under oljefiltret med 3 kablar varav en skall vara orange. det blir det sista och sen tar jag hem givaren och ser om jag kan sätta dit en skruv ist. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser