Brawn 38 Postad 15 Mars , 2017 Något som förundrat mig utan att vara någon exakt flödesmätning är när jag konserverar min Mercruiser 4,3mpi på hösten. Då går den går 40 min på en Aspenfylld 1,5 liters petflaska.Motorn går på tomgång ,600 eller 800 varv minns ej,men vet hon går lite för fort när vi dörjar makrill på detta varvtal till havs.Bara en ovetenskaplig tanke att det skulle gå att köra fantastiskt billigt om man nöjde sig med ca 3 knop.//Thomas Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
BerraS 46 Postad 15 Mars , 2017 Något som förundrat mig utan att vara någon exakt flödesmätning är när jag konserverar min Mercruiser 4,3mpi på hösten. Då går den går 40 min på en Aspenfylld 1,5 liters petflaska.Motorn går på tomgång ,600 eller 800 varv minns ej,men vet hon går lite för fort när vi dörjar makrill på detta varvtal till havs.Bara en ovetenskaplig tanke att det skulle gå att köra fantastiskt billigt om man nöjde sig med ca 3 knop.//Thomas Absolut i teorin är det så. Dock så blir det praktiskt svårt att ligga i 3 knop, båten kommer att orma sig rejält, samt har du motström/vind så kanske farten över grund blir -1 knop och förbrukningen oändlig:) För att inte prata om problemet att du aldrig kommer fram till din destination.. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gelis 679 Postad 15 Mars , 2017 Går inte att jämf. förbrukningen obelastad på land / eller i sjön utan växel i, mot när man belastar motorn i fart framåt, även vid tomgångskörning kommer förbrukningen att öka. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
mrlavin 45 Postad 15 Mars , 2017 Förhållandet är som den svenska momsen dvs i plan betalar du 25% extra. Så knappt 2L/nm i snålfart stämmer utmärkt. Detta i en 6,2L MPI. 1,2L/nm i en 28-fots DC knappast, det är vad en del brukar skriva i annonsen för att få båten såld. Men det vore intressant om TS kunde uppskatta på ett ungefär hur många distans som avses åkas per säsong? Så kan vi räkna ut ett worst case scenario i kronor mätt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 15 Mars , 2017 Eller en liten snurra som trollingfiskarna har. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Figo 31 Postad 16 Mars , 2017 Några siffror från förra sommaren uppmätta med Garmin flödesmätare. Båten Regal 25 fot, motor VP 5,7 V8 (315hk) förgasare. 5-6 knop - 0,8-1,0 L/Nm 26 knop - 1,7-2,0 L/Nm Allt däremellan över 2L/Nm Har 4-blad propp vilket för mig gav lägre förbrukning, snabbare upp i plan samt stabilare kurs i lågfart Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
firefish 245 Postad 16 Mars , 2017 Vad motorn är för typ spelar också roll för hur effektiv den är. Särskilt då på dellast och "problemet" blir större ju närmare tomgång man ligger. En korrekt injusterad förgasarmotor drar generellt sett inte mer än en insprutad dito under hög belastning. Vid låg belastning kan skillnaden bli stor, särskilt då om en mycket enkel förgasare ställs mot ett tämligen sofistikerat insprut. Motsvarande hittar vi även på dieselsidan (även om det är ovanligt numera) där tidiga turbodieslar inte hade en bränslepump som tog hänsyn till laddtrycket utan pinkade in soppa i relation till gaspådrag och varvtal. Följden blev att de gick mycket fett under låg last men svartrök och dålig ekonomi som följd, under normalbelastning var det dock ingen skillnad mot de modernare lösningarna. Är man riktigt intresserad kan man ju läsa på om respektive motors optimala varvtal (som varje tillverkare borde kunna redogöra för). Att pricka in det så att detta varvtal lirar med skrovets optimala fart i deplacementläge ger bästa bränsleekonomin (och det är väl ungefär här de flesta snipor och typ Albin 25 ligger). Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
IngemarE 3 638 Postad 16 Mars , 2017 Förhållandet är som den svenska momsen dvs i plan betalar du 25% extra. Så knappt 2L/nm i snålfart stämmer utmärkt. Detta i en 6,2L MPI. 1,2L/nm i en 28-fots DC knappast, det är vad en del brukar skriva i annonsen för att få båten såld. Jag hade nog varit väldigt försiktig med att dra sådana generella slutsatser som gällandes alla typer av motorer och båtar. För en DC med en V8 - ja, kanske. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
RobertL 7 Postad 16 Mars , 2017 "Min" bränsleförbrukning uppmätt med Garmins flödesmätare för en Bayliner 2855 (28 fot) med en Mercruiser 350 MAG MPI, båda från 2002: Upp till knappt 6 knop: 1.3-1,5 l/nm beroende på sjö och vind. Marchfart ca 22-25 knop: 2.8-3 l/nm beroende på last, sjö och vind. Strax över 6 knop börjar hon gräva ner sig i aktern och förbrukningen skjuter i höjden. Om jag t ex pressar till dryga 7 knop är förbrukningen direkt upp i 2 l/nm och gången blir väldigt ormig och obekväm eftersom fören reser sig. Motorn har inte vart i nyskick så är möjligt att den suger i sig lite mer än vad en motor i toppskick skulle ha gjort. /Robban Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Niklas-ES 40 Postad 16 Mars , 2017 (redigerade) Känns som runt 1.5 l/nm verkar vara ett normalt snitt över i optimerad fart. Självklart förstår att flesta använder sina båtar mer i marschfart, Om vi skall snacka distans över en sommar så hoppas man såklart att den skall användas mestadels hela tiden, men vilket jag såklart förstår är orimligt, den kommer nog användas betydligt mindre än vad man tror till och med. Räknade lite på det, och tror mej landa på runt 400 distans. Vi har en familjestuga ute på en ö, som jag räknar med att det bär mest av till (ca.30 distans t/r). Och håller med om att detta är en intressant tråd, inte bara för jag startade den, utan för att jag tycker det är intressant och se lite siffror som varken båtförsäljare eller tillverkare brukar skylta med. Redigerad 16 Mars , 2017 av Niklas-ES Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Caribic410 757 Postad 16 Mars , 2017 10ggr tor stugan plus 100distans till.. Om jag vore helt novis, tänkte köpa sån båt och skulle ha din info om uppskattade distans så skulle jag räkna.. 600distans.. lite mer än "jag häftat till" 3liter/distans.. en tilltagen men inte helt omöjlig siffra enligt tråden 1800liter x 15kr=27000kr Allt under det skulle jag se som bonus.. att göra trevligheter, upprusta båten e.dyl. med. Även i det här exemplet blir ju faktiskt nyttjandet förmodligen rätt överkomligt... fast det ju är det man betalar för.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Olleman82 113 Postad 16 Mars , 2017 "Min" bränsleförbrukning uppmätt med Garmins flödesmätare för en Bayliner 2855 (28 fot) med en Mercruiser 350 MAG MPI, båda från 2002: Upp till knappt 6 knop: 1.3-1,5 l/nm beroende på sjö och vind. Marchfart ca 22-25 knop: 2.8-3 l/nm beroende på last, sjö och vind. Strax över 6 knop börjar hon gräva ner sig i aktern och förbrukningen skjuter i höjden. Om jag t ex pressar till dryga 7 knop är förbrukningen direkt upp i 2 l/nm och gången blir väldigt ormig och obekväm eftersom fören reser sig. Motorn har inte vart i nyskick så är möjligt att den suger i sig lite mer än vad en motor i toppskick skulle ha gjort. /Robban Stämmer någorlunda med vår Bayliner 2855 med 6,2l MPI motor från 2007. Jag har motordatan från smartcraft och enligt den hamnar jag på: kryparfart, dvs lägsta möjliga fart 3 knop: 1l/dist 5 knop: 1,5 l/distans 6 knop och uppåt så drar förbrukningen snabbt iväg. 25 knop: 2.3-2.5 l/distans. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 832 Postad 16 Mars , 2017 Jag kommer nu in sent i diskussionen, läste inledningsvis att ts nämnde Nimbus 2600. Jag hade en 2700, samma skrov som 2600, med en TAMD 31 drog den omkring 1,2 l diesel per M i 11 knops hastighet, beroende på vind och sjögång, men 1,2 i snitt. Vid 5-6 knop var det mellan 0,6-0,7 liter med M. Båda dessa mätvärden (som både var uträknade och uppmätta med flödesmeter) var båt med två vuxna, fylld vatten och dieseltank och semesterterpackning. Märkbart var att då man ökade farten till 15 knop var man uppe vid 1,8-1,9 liter /M. Dessutom ökade ljudnivån ordentligt. Vid överfarter till Skagen och Laesö räknade vi med 1,5 liter per M för att vara på säkra sidan. ... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Caribic410 757 Postad 16 Mars , 2017 Du ser.. redan "tjänat" 13500kr, om du kör mitt räkneexempel och alltid ger järnet.. i 600distans. =) 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
666D3 64 Postad 16 Mars , 2017 Jag har bara kollat snittet för en hel säsong med våran 22 fots Flipper med en VP D3 160 hk. 0,67 l/ nm blev den exakta snittförbrukning. Körde 875 distanser den säsongen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser