Flipperskeppare 40 Postad 14 Mars , 2017 Finns det någon som testat att använda laddluften från från en kompressormatad diesel till att pumpa en gummibåt? Skulle det vara möjligt att "ta ut luft" från en KAD-diesel utan större modifieringar? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mange249 491 Postad 14 Mars , 2017 Är det inte lättare att bara koppla in en elpump med tryckklocka och hela alltet på batteriet till samma motor:) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Flipperskeppare 40 Postad 14 Mars , 2017 Sannolikt enklare med eldriven kompressor, men motorns kompressor borde ge mycket mer luft och därmed pumpa snabbare. På tomgång ska motorn ha ca 1000 liter komprimerad luft i minuten så det borde finnas att ta av. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Eld- 547 Postad 14 Mars , 2017 Tar man luft från motorn så kommer den ryka. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
firefish 245 Postad 14 Mars , 2017 Nej, en KAD-motor kommer inte att ryka eftersom pumpen baserar bränslet på trycket i insuget - tappar du av luft till en gummibåt kommer trycket att sjunka och pumpen ställer ner bränslemängden. Däremot är det nog en opraktisk lösning. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 463 Postad 14 Mars , 2017 Förutom att det är opraktiskt, hur brådis är det att pumpa gummibåten? Oftast är man ju på semrster när man är ute med sin fritidsbåt. Samtidigt kan jag förstå nyfikenheten. Mackey Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Flipperskeppare 40 Postad 14 Mars , 2017 Min förhoppning var att det inte skulle vara så krångligt. Typ att man kunde sätta en nippel nånstans direkt efter laddluftkylaren med en kulventil och slang permanent kopplad. Starta motorn, slå om ventilen och nån minut senare är båten hård och fin. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Capitan 288 Postad 15 Mars , 2017 Du måste även bygga nån lösning för att koppla in kompressorn elektriskt Mindre problem iofs Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Seawolf 379 Postad 15 Mars , 2017 Finns det någon som testat att använda laddluften från från en kompressormatad diesel till att pumpa en gummibåt? Skulle det vara möjligt att "ta ut luft" från en KAD-diesel utan större modifieringar? Det kan gå bra,men endast då båten körs i medelhög fart och uppåt. Orsaken är att turbokompressorn inte ger särskilt högt tryck förrän motorn får belastning så att avgasflödet börjar öka genom turbinen. Utan belastning och med bara förhöjt tomgångsvarv blir det väsentligt mindre fart på turbon. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 831 Postad 15 Mars , 2017 Jag har en rejäl elektrisk pump för 240v, den kopplas i allmänhet till elluttag på någon brygga eller via båtens landström, undantagsvis via växelriktaren, konvertern. Sedan har jag en liten 12v pump, funkar den också, men tar lång tid på sig. I båda fallen får jag komplettera med en mekanisk fotpump, då ingen av de eletriska pumparna ger tillräckligt tryck mot slutet av fyllningen. Hemma i verkstaden hade jag tidigare en hemmabyggd tryckluftsanläggning, den bestod i huvudsak av en kompressor från buss eller lastbil, trycktankar från samma fordon samt en trefas elmotor. Även den fick fylla en större gummibåt en gång då ben skulle repareras, men det tog sin tid, detta kan nog jämföras med att fylla med båtmotorns kompressor. Detta var ändå en kolvkompressor, KAD-motorns kompressor är ju av annan typ som inte ger lika högt tryck men desto bättre flöde. Nu har jag en "riktig" färdigköpt kompressor hemma, den är effektivare. Kompressorn på KAD-motorerna arbetar ju bara under en del av varvtalsområdet, vill minnas att det är mellan 600-1300 rpm, jag kanske har litet fel där, men i princip alltså. Och som Seawolf skriver så är det ju en del parametrar som styr kompressorns inkoppling. Så troligtvis får du varva motorn en del för att kompressorn skall ge luft. Jag ställer mig till skaran som säger ungefär att det inte är värt besväret, vare sig tekniskt eller miljömässigt att använda KAD-motorns kompressor, använd elektrisk och/eller manuell pump istället! ... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
JonasAx 31 Postad 15 Mars , 2017 Jag hade varit försiktig med detta trots att det teoretiskt skulle funka fint. Vet inte vilken KAD motor du har men KAD44/300 kör kompressorn vid kallstart i ca någon minut och från ca 1700-2400rpm. Varvtalet på motorn är begränsat i neutralläget till 1500 rpm. Anledningen jag hade avstått är att du går in i motorn efter luftfilter och om du av någon anledning råkar trycka tillbaka skit så kommer detta att köras igenom turbons kompressor -> igenom motorn och det som återstår skall igenom turbons turbin. Att trycka tillbaka något är inte helt osannolikt då du har mottryck från din gummibåt och skräp i slangar eller ventiler skulle, om man har otur, blåsas tillbaka in i insuget. /J Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
AlfaAlfa 63 Postad 16 Mars , 2017 Enklaste måste vel vara att ta eksos och koppla denne til gummibåten. En ventil på hela eksosröret efter turbo. Sen köra inn detta i pontoner. Kommer ta nogra sekunder. Sen slår man över ventilen och eksos går ut som normalt. Tada. Gasol- det har du säkert i båten. Fyller i lite gasol i potonerna. I med tänd tåndsticka och skruv igen. Kaboff! Sen är pontonerna fyllda! Och snabbt som f.... Kommer ta lite tid att hitta rätt mängd gasol, men man lär sig. Annars finns ju möjligheten att koppla över kylvatten... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser