Gå till innehåll
tisdag 14 januari 2025
Funkis

Tips var jag kan hitta knapp till Autohelm 5000?

Rekommendera Poster

Postad (redigerade)

Har alltså en fungerande autopilot som heter Autohelm 5000.

Nu har nedersta vänstra knappen, STANDBY,  pajat... knappen måste bytas ut.

Någon som har en knapp liggande? Eller hela grejen?

Eller har ett tips på var jag kan hitta en sådan här knapp!

post-68277-0-36430600-1489416814_thumb.jpg

Redigerad av Funkis

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har en liknande, defekt burk liggande, fast min heter Autohelm ST4000.

Tvivlar tyvärr på att felet beror på att "knappen" är defekt, troligare att du fått in vatten och att kretskortet är skadat. Så var det i alla fall med mitt exemplar.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hmmm... ser din knapp möjligen ut som på min burk?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Javisst, hela burken, inklusive knapp, ser identisk ut. Minus modellbeteckningen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Är det inte så att dessa har så kallade "bubbelströmbrytare" lödade direkt på kretskortet? Och den röda knappen sitter fast i locket med ett gummimembran, och påverkar bubbelströmbrytaren med en liten pigg..?

Samma uppbyggnad som i fjärrkontrollen till TVn och i miniräknare.

Så om det inte är just den röda plastbiten, knappen, som är direkt trasig eller saknas så har du felet på kretskortet, eller i värsta fall i logiken, elektroniken.

...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om det är ett mekaniskt fel så är jag en jäkel på att löda...

Är det komponentfel dessutom så råkar mitt första jobb vara kretskortskonstruktion...

Jag vill undvika att byta ut en fungerande autopilot (dyrt) mot moderna grejer om jag inte måste?

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Är det komponentfel dessutom så råkar mitt första jobb vara kretskortskonstruktion...

Jag vill undvika att byta ut en fungerande autopilot (dyrt) mot moderna grejer om jag inte måste?

Tumme upp

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Men då har du väl skruvat isär apparaten och tittat.

Hade problem med ett par autopiloter, Autohelm 2000 och 4000+ i slutet av 1990-talet och i början av 2000-talet.

Var regelbundet i Kungsbacka pga jobbet. Det fanns ett företag i Hovås!?, som servade Autohelm´s atopiloter. Kommer inte ihåg vad företaget hette - tyvärr.

Jag fick hjälp med reservdelar och tips av dem.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Men då har du väl skruvat isär apparaten och tittat.

Hade problem med ett par autopiloter, Autohelm 2000 och 4000+ i slutet av 1990-talet och i början av 2000-talet.

Var regelbundet i Kungsbacka pga jobbet. Det fanns ett företag i Hovås!?, som servade Autohelm´s atopiloter. Kommer inte ihåg vad företaget hette - tyvärr.

Jag fick hjälp med reservdelar och tips av dem.

Ok... var i hovås. Jag åker dit då och då..

Kanske en sväng idag om jag hinner. Är i torslanda nästan hela dagen

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det måste vara Raymarine i Bolshedens Industriområde Tommy tänker på.

Raymarine Sverige AB
Bolshedens Industriväg 18, 
427 50 Billdal, 
Sweden
Telephone: (+46) 317 633670

Annars har RamNav (fd. Ramantenn) service på Autohelm/Raymarine också.
Dom ligger på Knipplagatan i Kungstens Industriområde.

/B

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det finns en på Ebay till hyfsat pris:

http://www.ebay.com/itm/SMA5573-RayMarine-auto-helm-ST5000-auto-pilot-boat-control-boating-outboard-USED-/292047354808?hash=item43ff60fbb8:g:XZAAAOSwjDZYj3ri&vxp=mtr

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

"Knappen" som jag söker är mycket riktigt integrerad på kretskortet. 

Det enklaste är om jag får ett nytt kretskort, självklart...

Men någon kanske har ett slaktat kort, därav att jag sökte bara knappen?

Sedan har jag under vintern följt blocket, typ, i hela Skandinavien. Det finns det lite här och där enstaka försäljningar men oftast är det en hel sats som någon demonterat, med allt som hör till? Dessutom är det nästan alltid modellen som inte heter "5000 PLUS", den  som jag helst vill ha. Därav bara knappen som sagt. Men jag har tålamod och klarar en sommar utan fungerande autopilot.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det måste vara Raymarine i Bolshedens Industriområde Tommy tänker på.

Raymarine Sverige AB
Bolshedens Industriväg 18, 
427 50 Billdal, 
Sweden
Telephone: (+46) 317 633670

Annars har RamNav (fd. Ramantenn) service på Autohelm/Raymarine också.
Dom ligger på Knipplagatan i Kungstens Industriområde.

/B

Det är med all sannolikhet där.

https://www.hitta.se/raymarine+ab/billdal/dlj__5vvnO?vad=0317633670+Raymarine+AB

Fick alltid hjälp, när jag besökte dem för att köpa reservdelar och telefonledes när jag behövde tips på hur jag monterade en autopilot på en koster.

Men det är ju, som sagt, längesen

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hmm, säljs nog bara hela (dyra) kretskort som reservdel i Billdal. Funkar allt utom just "trycknappen stand by" så borde den gå att ersätta med nån standard-variant, typ denna. Vad har du för bygghöjd från kretskortet upp till den röda räfflade knappen?

Eller så kan man kanske skippa knappen och dra ut ett par tunna ledare till en ny tillfällig(?) box alldeles intill? [skulle labbat litet och kopplat in tolv-volten samt en tillfälligt ditlödad off/on-tryckknapp och kört piloten på land för att utröna om felet elektriskt sett ligger i själva knappen. Håller alltså med Georg_Ohm inlägg #5 att det troligen bara är en busenkel off/on-funktion i knappen. Såpass enkel egentligen att den sällan krånglar kan tyckas, förstår Speljakts invändning i #2. Men ett elektriskt inkopplat test enligt ovan borde avgöra saken!?

Har själv en äldre Autohelm 800 roderpilot och där drog jag ut nya kablar till en "icke-trådlös" fjärrkontroll, enligt denna gamla forumtråd. Dess knappar sågade jag ur från ett dator-tangentbord hämtat ur skrotlådan. (Först hade jag med knapparna "Auto" och "Stand By" vilket funkade. (Men jag insåg att dessa var onödiga för mitt syfte och sågade bokstavligen ner projektet till enbart de fyra kursändrar-knapparna. En av dem "sade upp sig" förra året efter många års trogen tjänst.]
Gissar alltså att det knappast är några konstigheter i ditt fall heller, vanliga tryckknappsfunktion kommer förmodligen att göra jobbet. Men för att slippa gissandet så skulle jag som sagt testat!

Ps. Hopplöst gamla svårhittade plastknappar eller plastpluppar av olika slag går att "3D-skriva" ut nu för tiden?
[Nja, knappast aktuellt här men jag hittade en gammal artikel ur tidningen PC där en nyckel tjuvkopieras. Haha, under förra århundradet tryckte man ner nyckelns båda sidor i typ modellera - enligt nån Agatha Christie pusseldeckare? Verkar nästan enklare med modelleran? :-)]

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack Thomas här ovan, bra tips. Kan jag inte hitta originaldelar så kan jag börja göra egna grejer...

Ska se om jag kan lokalisera RAmNav som jag fick tips om. Tack för det.

Har självklart hört av mig till de som köpte upp Autohelm.

Men Raymarine har inte reservdelar kvar längre säger de:

Thank you for your email, however we are sorry to say we no longer have nay spares for this product

Simon Linford

Senior Service Technician

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)

Har du fått pejl på RamNav/ Ramantenn ännu?
Flåt, kunde inte låta bli... ;-)
Förtöjningen på Knipplagatan verkar osäker enligt bildens AIS, de höll nyss tydligen hela 0,1 knop i nordlig riktning.

Bildkälla:
marinetraffic.com
post-86835-0-92084200-1490005230.jpg

Redigerad av Thomas-1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag ser att även Kjell & Co har denna lilla tryckknapp att löda in på kretskortet (om nu det är den som är trasig). Den finns i två utföranden med kort eller lång "knapp" på.

https://www.kjell.com/se/sortiment/el-verktyg/elektronik/elektromekanik/strombrytare/tangentbordsswitchar/tryckknapp-pcb-6-mm-p36046

Koster 9,90 kr, inte lönt att skicka efter från utländsk firma, iallafall inte om man har "Kjell" nästgårds.

Tänk bara på det när du handlar hos Kjell, butikspersonalen är upplärda till att sälja minst tre saker till varje kund, så bli inte överraskad om du har med dig en USB-kabel och en paket med batterier ut ur butiken, eller kanske en rulle lödtenn...

..

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...