Frankjohn 0 Postad 10 Mars , 2017 Tänkte byta min 2-bladiga propeller till en 3-bladig, men jag undrar vilken storlek och stigning jag bör ha? Motorn är en Yanmar YSM 8-hk.med rak axell. Taxam för råd av någon kunnig. Frankjohn Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lintott 1 934 Postad 11 Mars , 2017 Tänkte byta min 2-bladiga propeller till en 3-bladig, men jag undrar vilken storlek och stigning jag bör ha? Motorn är en Yanmar YSM 8-hk.med rak axell. Taxam för råd av någon kunnig. Frankjohn Av vilken anledning ska du byta? Att bara ange motormodell är inte tillräckligt för att kunna välja propeller. En propellerfirma måste veta vad det för båtmodell (längd, bredd, vikt, skrovform, ungefärlig hastighet, fribordshöjd...) för att kunna göra en beräkning. Maxvarvtal på motorn är viktigt men det vet en seriös propellerfirma utgående från din motortyp. Om du har ett backslag som inte är standard utan med avvikande varvtalsreduktion så måste det också med i propellerberäkningen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
LonelyBird 154 Postad 11 Mars , 2017 Om du vill ha något riktigt bra (enligt min mening) så välj AutoProp. Den är dyr men gör just vad det låvas. Kört med den i 17 år nu och det är det bästa jag haft... http://ab-marine.com/feathering/auto-prop/ Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Frankjohn 0 Postad 11 Mars , 2017 Tänkte byta min 2-bladiga propeller till en 3-bladig, men jag undrar vilken storlek och stigning jag bör ha? Motorn är en Yanmar YSM 8-hk.med rak axell. Taxam för råd av någon kunnig. Frankjohn Av vilken anledning ska du byta? Att bara ange motormodell är inte tillräckligt för att kunna välja propeller. En propellerfirma måste veta vad det för båtmodell (längd, bredd, vikt, skrovform, ungefärlig hastighet, fribordshöjd...) för att kunna göra en beräkning. Maxvarvtal på motorn är viktigt men det vet en seriös propellerfirma utgående från din motortyp. Om du har ett backslag som inte är standard utan med avvikande varvtalsreduktion så måste det också med i propellerberäkningen. Hej,och tack för svar, jag får som Du säger kontakta en propellerfirma räkna på de parametrar som Du angav! Tack för svar! Frankjohn Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
AlfaAlfa 63 Postad 13 Mars , 2017 Hej, det finns nogonlunda bra kalkylatorer för att ge dig lite mer info om vad som borde kunna fungera av propellrar. Dom kräver som sägs ovan lite input. Men man får lite hum om vad som funkar: kolla https://www.miwheel.com/inboard-propellers/prop-it-now/ Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Zikzak 0 Postad 12 Juli , 2017 Vad blev det för propeller? Jag har en 3 blad 12×8 köpt enligt beräkningar, dock ändå för liten, kör en yanmar sb8 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser