Gå till innehåll
måndag 18 november 2024
Iwdal

Läcker in vatten i motorrum Sea Ray 270

Rekommendera Poster

Hej

Köpte en Sea Ray 270 -98 i höstas. Har inte haft någon större båt innan så är lite novis.

Håller på att renovera och snygga till motorrummet på båten då det varit ett tidigare motorras och det inte var ordentligt rengjort.

Nu när man legat nere i mororrummet ett antal timmar  de senaste helgerna så börjar vi inse att det troligtvis läcker in vatten i skrovskarven i aktern på sidorna. Det läcker inte mycket men när vi fixat en helg och kommer tillbaka nästa så är det en liten pöl vid drevpumpen vars monteringsplåt är helt upprostad. 

På andra sidan trodde vi först att det var varmvattenberedaren som läckt men efter vi demonterade den så är det en pöl på den sidan också.

Någon som varit med om samma problem och hur tätar man det?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Steg ett: Leta upp var vattnet kommer in, annars kommer du aldrig att kunna göra tätningen.

När jag haft småläckor så har jag satt upp små tussar av toalettpapper på alla misstänkta platser och även längs vägar där vattnet skulle kunna komma rinnande. Efter ett tag så kollas vilka tussar som är blöta. Sen får man ibland fortsätta leta vidare hur det kom fram till de blöta tussarna osv.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Verkar vara ett vanligt på dessa båtar.

Jag har samma på min 270 -98.

Det är så lite så jag har inte brytt mig men vissa påstår att det kan komma in via gallren till motorrumsventilationen om regnet ligger på fel..

Hänger gärna på denna tråd :)

Mvh

Micke

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Råkade posta denna tråden på två ställen, (första tråden i forumet) så har fått svar i båda trådarna..... i vilket fall funderar jag på om man kan göra samma som när jag kollar täthet i bilar:

När jag renoverar bilar och skall kolla tätheten i lister mm så använder jag mig av en rökmaskin i cupen, stänger alla dörrar och fönster och ser sedan vart röken sipprar ut. Funderar på om man kan göra samma sak i båten.

Ställa rökmaskinen i motorrummet, tejpa igen luckan och se om det ryker något i skarvarna.

Kan leta ihjäl sig utan att hitta läckan annars.....

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...