Iwdal 1 Postad 8 Mars , 2017 (redigerade) ]Hej Köpte en Sea Ray 270 -98 i höstas. Har inte haft någon större båt innan så är lite novis. Håller på att renovera och snygga till motorrummet på båten då det varit ett tidigare motorras och det inte var ordentligt rengjort. Nu när man legat nere i mororrummet ett antal timmar de senaste helgerna så börjar vi inse att det troligtvis läcker in vatten i skrovskarven i aktern på sidorna. Det läcker inte mycket men när vi fixat en helg och kommer tillbaka nästa så är det en liten pöl vid drevpumpen vars monteringsplåt är helt upprostad. På andra sidan trodde vi först att det var varmvattenberedaren som läckt men efter vi demonterade den så är det en pöl på den sidan också. Någon som varit med om samma problem och hur tätar man det? Redigerad 8 Mars , 2017 av Iwdal Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Capitan 288 Postad 8 Mars , 2017 En sträng med sika mellan ovankant list och skrov brukar göra susen Där skall sitta sika från fabrik men den är ofta dålig eller borta Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Iwdal 1 Postad 8 Mars , 2017 Ok, får kolla i helgen. När jag tittat från insidan så verkar vattnet komma in i skarven under listen. Försökte markera på bild. Om det är vid listen, demonterar man listen då och rensar gammal fog, lägger ny och tillbaka med listen eller lägger man ny direkt utan att ta bort listen? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
LonelyBird 154 Postad 8 Mars , 2017 Notera att här bör du använda den UV-beständiga Sikaflex 521 UV. Annars har du samma problem att vänta innom några år... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lintott 1 869 Postad 8 Mars , 2017 Det luriga med läckage i sådana skarvar är att vattnet kan komma in på ett ställe, följa inne i skarven och komma ut en bra bit ifrån där det kommit in. Det kan bli som en kanal inne i skarven mellan de tätningsmassesträngar som rimligtvis bör finnas där. Så bli inte förvånad om läckaget flyttar på sig när du tätat. Det tyder i så fall bara på att du inte hittat stället där det läcker in. Så det bästa är om det går att lokalisera var det kommer in och täta där. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Iwdal 1 Postad 9 Mars , 2017 När jag renoverar bilar och skall kolla tätheten i lister mm så använder jag mig av en rökmaskin i cupen, stänger alla dörrar och fönster och ser sedan vart röken sipprar ut. Funderar på om man kan göra samma sak i båten. Ställa rökmaskinen i motorrummet, tejpa igen luckan och se om det ryker något i skarvarna. Kan leta ihjäl sig utan att hitta läckan annars..... 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Torgny-3055 30 Postad 10 Mars , 2017 Kollade på bilden du har en ventil ovanför din pil tror du inte det är boven Torgny. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Iwdal 1 Postad 14 Mars , 2017 Kan vara så. Ska prova att tejpa igen ventilen och se om det fortfarande läcker. Såg även igår att översta skruven saknades till ventilen, kanske inte håller tätt då och rinner in. skall ventilen tätas innan den skruvas på plats? Vad finns det för alternativ om det läcker in från ventilerna, finns det några täcklock eller kåpor man kan sätta över med öppen undersida? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rob75stal 7 Postad 14 Mars , 2017 Personligen tätar jag i princip allt jag monterar ute på båten. Finns en "låda" att montera innanför ventilen med anslutning för ventilationsslang och mindre dräneringsslang som kan leda ut regnvatten via bordsgenomföring el ner i kölsvinet. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Iwdal 1 Postad 14 Mars , 2017 "lådan" låter intressant vart får man tag på sådan. Gör ett motorbyte så det är nu jag kommer åt Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser