Gå till innehåll
tisdag 14 januari 2025
Ake_A

Vad är felet?

Rekommendera Poster

Hej

Min Yamahamotor från -89 som är en 3-taktare har gått bra i alla år men i somras hände något konstigt. Den startar och låter bra men när jag kommit upp till cirka 10 knop och gasar på för att öka farten så händer ingenting. Den vägrar att öka farten men varvantalet går upp så det är inget fel på gasvajern. Jag rengjorde bensintanken men det blev ingen bättring så kan någon hjälpa mig att hitta felet, förgasaren rengjordes för 2 år sedan och impellern byttes ut då så vad kan det vara för fel. Har inte heller råd att köpa en ny motor så jag vore väldigt tacksam om någon kunde hjälpa mig antingen genom tips här eller komma och kolla på motorn, båten har jag i Ulvsunda/Bromma.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är bränslet.

Bränsle till 3 taktare går inte att få tag på.

:)

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ökar motorvarvet så känns det ut som om något slirar.. har du kollat propellern. Hade en evinrude där bussningen hade släppt i propellern med följd av att den varvade upp emellanåt..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

Min Yamahamotor från -89 som är en 3-taktare har gått bra i alla år men i somras hände något konstigt. Den startar och låter bra men när jag kommit upp till cirka 10 knop och gasar på för att öka farten så händer ingenting. Den vägrar att öka farten men varvantalet går upp så det är inget fel på gasvajern. Jag rengjorde bensintanken men det blev ingen bättring så kan någon hjälpa mig att hitta felet, förgasaren rengjordes för 2 år sedan och impellern byttes ut då så vad kan det vara för fel. Har inte heller råd att köpa en ny motor så jag vore väldigt tacksam om någon kunde hjälpa mig antingen genom tips här eller komma och kolla på motorn, båten har jag i Ulvsunda/Bromma.

 

Om varvtalet går upp så är det nog inget fel på förgasare, impeller eller liknande... själva motorn, det som drivs runt av bränslet, verkar ju fungera.

 

Axeln som propellern sitter fast på verkar ju åxå rotera eftersom du kommer upp i ett antal knop.

När du kommit upp i den hastigheten och gasar, så ökar varvtalet "som vanligt" ? är det rätt uppfattat..

 

Men inte hastigheten.. blir som när kopplingen slirar på en bil, mc, moped?

 

I så fall måste propellern ha börjat slira på proelleraxeln.. tror det sitter nån bussning alternativt saxpinne (som gått av) som gör att propellern roterar med för lite friktion mot axel för att den ska orka hänga med när du gasar på.

 

Skruva loss propellern å kolla vilket system du har.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ökar motorvarvet så känns det ut som om något slirar.. har du kollat propellern. Hade en evinrude där bussningen hade släppt i propellern med följd av att den varvade upp emellanåt..

 

Aha... precis...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

3-taktare??? Jag antar att du menar en 2-taktare som är 3 cylindrig.

 

Ökar varvtalet fast farten inte ökar så kan det vara vulkningen i propellernavet som släppt och slirar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Ökar motorvarvet så känns det ut som om något slirar.. har du kollat propellern. Hade en evinrude där bussningen hade släppt i propellern med följd av att den varvade upp emellanåt..

Det är ju ganska vanligt på äldre motorer.

Gummit i bussningen mellan axelhylsan och insidan av propellerns nav har åldrats och har nu lämnat in en "avskedsansökan".

Tag på arbetshandskar, lägg i växeln, se till att tändningen är avstängd, och försök att dra runt propellern, om du klarar detta utan att hela motorn följer med runt, så stämmer denna misstanke, men det kan ju vara så också att det slirar vid högre belastning och att du inte märker något med detta enkla test.

Du kan ju alltid kontakta en propellerverkstad eller Yamahaverkstad.

 

Du skriver inte hur stor din motor är, men små motorer, på upp till fem hk, ungefär, (fela mig om jag har rätt), har en brytpinne genom ett hål i propellern och genom axeln, en pinne av en speciell legering som skjuvs av om man exempelvis går på grund eller trasslar in sig i nån lina eller ålryssja (som jag gjort x flera), större motorer har då en gummibussning mellan propellern och axeln, ja egentligen är det en påvulkad hylsa med spilnes närmast axeln, och här blir det då två ytor där det kan slira, och det är meningen att det skall göra så för att skydda motorn vid grundkänning och trassel.

 

Vad som däremot är ovanligt är tre-taktare, var rädd om den motorn! den är unik! :P

Men det är bra, då kan du köra i takt med musiken vid dansbanorna om det bjuds på vals!

 

https://sv.wikipedia.org/wiki/Kolvmotor

;)

 

Edit:

Jo jag har likartat problem med en liten motor, på en liten gummibåt. Det känns som det slirar, men det gör det inte. Det är propellern som "kaviterar" alltså kommer för högt upp i vattnet så den tappar greppet. Eller det är så här att gummibåten går igenom ett mindre svall och kommer i någon slags självsvängning upp och ned med fören och då kommer propellern för högt upp under vattenytan där det kanske redan finns en del luft nedvispat i vattnet, och då tappar den greppet och motorn varvar en kort stund samtidigt som farten minskar.

 

Så kolla din båts gångläge de gånger du upplever detta, det kan ju vara så att du kan avhjälpa problemet genom att trimma båten olika, flytta lasten, eller ändra trimvinkeln mot akterspegeln.

Men iofs är det väl aldrig fel ändå att låta en specialist kontrollera din propeller med gummibussningen, båten står väl ändå på land just nu? Och fram i april, maj har dessa specielister mer än futt upp i sina orderböcker.

 

...

Redigerad av Georg_Ohm
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej och ett stort tack för alla snabba svar. Ja jag menar förstås en 2-taktare som är 3cylindrig och den har 40HK. När värmen börjar komma ska jag kolla upp propellern och om den fungerar perfekt kan det då vara något igensatt bränsle eller luftfilter som spökar?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ta en märkpenna rita ett sträck på proppen och ett på riggen (Mitt emot varandra) kör en sväng kontrollera om sträcket flyttats i förhållande till varandra , om ja så är det troligtvis vulkningen i proppen som behöver åtgärdas

 

/Kenbja

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tror knappt det är något med själva motorn.. antingen slirar något eller så släpper propellern greppet i vattnet som nämndes ovan..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om motorn fungerat bra på båten tidigare och du inte ändrat något är det allra troligaste att propellerns bussning släppt. Lättast att kolla detta är som tidigare påpekats att rita ett streck rakt över proppen och bulten i navet så du ser om proppen rör sig relativt axeln. Skulle detta vara fallet är det lagning eller ny propp som gäller.

 

På propellern brukar det finnas ett instansat nummer exvis K 13 1/2 x 14 som berättar vad det är för propeller.

 

Ta annars med dig proppen till Propellertrim och se vad de säger om bussningen och köp annars en ny kinapropp för ca 1000kr hos samma firma. Jag har en dylik på min F50 och den gör jobbet ok.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lite kul med 3-takt o 2-takt. En tvåtaktare arbetar nämligen i just tre faser, kompression, arbete o spolning. Så tretaktare är ju egentligen ett bättre namn :)

 

O som tidigare skribenter håller jag det sannolikt att propellern slirar i navet..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lite kul med 3-takt o 2-takt. En tvåtaktare arbetar nämligen i just tre faser, kompression, arbete o spolning. Så tretaktare är ju egentligen ett bättre namn :)

 

O som tidigare skribenter håller jag det sannolikt att propellern slirar i navet..

Räknar man så.. är det väl 4 eftersom "spolning" om jag tolkar dej rätt.. innefattar utspolning av avgaser och intryckning av nytt "mumma". I "arbetefasen" och insugning av nytt "mumma" i kompressionsfasen..

Fast faserna är aningen tryckförskjutna eftersom det ju pendlar mellan över och undertryck.... väl?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nix, spolningen är en o samma fas. När arbetsfasen är avslutad öppnar avgasporten för att sänka trycket i cylindern, ett fåtal vevaxelgrader senare öppnar spolportarna och färskgaser trycks in i cylindern från vevhuset. Tanken är då att avgaserna ska lämna plats åt färskgaserna genom att strömma ut genom avgasporten. Det funkar sådär och man får vara glad om det lyckas till ungefär 50-60%, färskgaser förloras ut genom avgasporten och en del avgaser blir kvar. Eftersom kolven styr portöppningarna blir avgasporten även öppen en stund efter spolportarna stängt och ytterligare färskgaser förloras innan kompressionen börjar..

 

Här ligger en portstyrd tvåtaktares stora dilemma gentemot fyrtaktaren då en sådan lyckas gasväxla väl över 90%. Dessutom åtgår en massa tid åt spolningen, faktiskt uppåt 160-180 vevaxelgrader. Det är bl a detta som gör att tvåtaktaren inte ger dubbel effekt mot en fyrtaktare med samma volym och varvtal utan ungefär samma lika :)

 

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu fattar jag detta! Tack.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...