Gå till innehåll
söndag 09 februari 2025
Gäst Henrik Landen

Spänning till brytarspetsarna???

Rekommendera Poster

Gäst Henrik Landen

Jag håller på att sätta ihop min chrysler 35hk (den var i delar när jag köpte den) jag tror mig förståp elsystemet på den . men från brytarspetsarna under svänghjulet kommer två kablar (en från varje) vad ska dem ha för spänning??? även tips om vad man ska tänka på och akta sig för vore kalas att höra. tack på förhand. Henrik

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst guest

Sannolikt har den samma typ av tändning som på gamla moppar. I.s.f. skall finnas två tändspolar under svänghjulet. De två brytarna skall vara kopplad till var sin. OBS. att det gäller att koppla rätt spole till rätt brytare.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Henrik

det är fixat men vad ska dem matas med för spänning in i kalaset under svänghjulet

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst guest

Det behövs ingen matning. Av det varierande magnetfältet i tändspolens ankare byggs det upp energi i tändspolen. Gnistan tänds (energin släpps loss) då brytaren öppnar. P.s På en batteritändning som matas med 12V (jämför md bil) och på CDI tändningar (jämför modernare utombordare) finns det ingen anledning att stoppa in tändspolarna under svänghjulet

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Henrik

deet jag menar är att när allt är monterat. så finns det två kablar ifrån brytarna som går ut ifrån svänghjulet. vart ska dem kopplas???:roll:

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej! Vad sägs om att få stopp på ekipaget också? Jag har för mig att du då skall kortsluta/koppla ihop dom två lösa kablarna./mvh/Nitro

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Henrik Landen

du menar stänga av motorn? då skall alltså brytarspetsarna kortslutas?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Henrik! Ja, jag har för mig att din motor är tvåcylindrig och då kan man genom att koppla ihop dina lösa kablar få stopp på motorn. Du jordar med andra ord brytarna genom varandra. På så sätt får tändstiften ingen gnista och motorn stannar./Nitro

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst henrik

tackar ska testa detta!!!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej, vet inte om jag missförstått problemet men sitter inte tändspolarna utanför svänghjulet, och ska dessa inte matas från varsin brytarspetts med sladdarna du pratar om.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Henrik

det finns två typer av tändsystem. I mitt fall sitter tändspolar och brytare under svänghjul. Precis som en gammal cresent compact skrämmande nog ;-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

De två kablarna som kommer ut från svänghjulet är precis som Nitro säger till för att kunna stänga av motorn. Du kortsluter dessa mot varandra för att döda motorn.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...