Gå till innehåll
söndag 08 september 2024
jonas2307

Kladdig nåtmassa

Rekommendera Poster

Har just nu liknande problem med ett litet parti innanför luckan på vindrutan på en båt jag köpte i höstas. Ingen har skrivit vidare om något problem att nåta om så jag antar att det har gått bra? Jag är på väg att nåta om med sika, men jag börjar bli lite orolig att det kan bli likadant igen på grund av något problem själva grundunderlaget eller att något satt sig i trät långt tidigare, så det inte spelar någon roll om jag gör allt rätt.

 

Funderar också på om man borde köra T-röd eller nåt innan slipning i fogarna för att lösa upp befintlig smet och torka ut trät. Googlat lite bara och läst att typ lacknafta löser ohärdad sika, men lämnar en oljig hinna vilket så klart inte är önskvärt. Samt att målare kan köra T-röd för att lösa grejer och torka ut trät innan målning. Vet för lite så vågar nog inte chansa.

 

Får väl bara köra på enligt konstens regler och hoppas det blir bra. Har grävt ut allt kladdigt iaf och får väl slipa prime:a och köra på. I mitt lilla träparti har det varit fast nåt i sidorna och halvhärdat/löst i mitten där man går i/ur båten. Kanske nån tidigare ägare har haft något olämpligt medel just där.

 

Återrapporterar hur det går om jag kommer ihåg. Det är en gammal tråd som kanske inte får någon uppmärksamhet längre, men hoppas höra om någons erfarenhet att fixa till problemet innan jag kör vidare.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag skrapade bort all kladdig massa, tvättade med nafta och sedan gjorde jag om jobbet med Sikas produkter igen. Enligt deras anvisningar då. 
Har hållit sig fint sedan dess så problemet löste sig. 

  • Gilla 1
  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...