jonas2307 70 Postad 6 Mars , 2017 Hej, Seglar och renoverar en Kingscruiser 33. Ett av projekten är att sätta nåtad teak på durken i sittbrunnen och för tre år sedan så blev jag klar med luckan till motorn. I allafall, allt var frid och fröjd, till förra sommaren. Då kletade plötsligt nåtmassan, som om den inte härdat klart. Detta efter att ha varit fin i ett par säsonger. Jag kan inte se hur det skulle kommit något lösningsmedel på luckan, både för att jag inte har använt något på båten, och tankade inte diesel under perioden som detta hände. Nu har jag skrapat bort kladdet, det var fortfarande löst efter en vinter i garaget, och ska göra om jobbet. Men, man undrar ju var det kan ha berott på, eller om någon råkat ut för något liknande? Inte så kul om det händer igen. Luckan i sig är i plast, teaken är limmad. Jag har använt uteslutande Sika produkter, följt deras råd om produkter, handhavande osv. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 194 Postad 6 Mars , 2017 Inte oljat teaken efter nåtning..? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
karluno 59 Postad 6 Mars , 2017 kan det vara att den massan du nåtat med inte tål värme?ja lade in aikona fuskteak i hela båten,och använde lim o nåtmassa simson msr ca,både limmat o gjort skarv runt teaken ,utsatt för värme bensin mm,inget har hänt med den. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 831 Postad 6 Mars , 2017 En kompis till mig råkade ut för ungefär samma sak. Men han upptäckte redan efter någon dag, efter det att han nåtat om ett teakdäck att nåtmassan, i detta fall Sikaflex, bara hade härdat på ytan, om ens där. Efter en vecka var det lika kladdigt. Det visade sig att han fått tag i ett parti där "bäst före datumet" hade gått ut, Han hade ju kvar tuberna och alla hade samma "batchnummer". Jag minns inte historiens alla detaljer, men det kan ha varit så att generalagenten kände till denna batch. Tur i oturen så delade återförsäljaren och generalagenten, tror jag, på saneringskostnaden och man anlitade även en firma som nåtade om hela däcket på nytt, med färsk massa. Hursomhelst så blev båtägaren, kompisen, ersatt, det enda var väl att sjösättningen försenades någon vecka. Men nåtmassa skall ju inte bära sig åt så. För din del är det bara att ta bort kladdet, sedan måste man tvätta eller sanera med något farligt medel, slipa kanterna rena och lägga i ny massa. Kompisen tillverkade något slags enkelt verktyg av ett bågfilsblad som fick formen av en "L"-formad skrapa så att han kom ner i alla rillorna, ja detta då när han skulle nåta om däcket första gången. Teakdäck har jag aldrig nåtat, men väl gamla gistna furugolv, omkring 80m2 ,så jag kan väl ändå få säga att jag har viss erfarenhet av sådan kladdigt arbete... Och även jag fick göra om en bit som inte härdade, hade köpt nån billig massa på byggvaruhus som var kass, jag reklamerade den aldrig, utan köpte Sikaflex istället, det är nog 20 år sedan nu, lika snyggt ännu, men då inomhus. ... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jonas2307 70 Postad 6 Mars , 2017 Tack för svaren! Jag har behandlat teaken med teakolja och teakvax, men det har inte påverkat massan första två åren alls. Så därför tänkte jag att det inte borde vara orsaken. Det är just att den tog två år innan det blev problem som känns konstigt, speciellt om det skulle vara problem med bäst före datum eller så. Jag har också slipat till en skrapa som passar i spåren så jag kan skrapa kanterna. Kladdigt och trist jobb är det i alla fall. Glad att det inte är ett helt däck som jag fick göra om... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 194 Postad 6 Mars , 2017 Är det några år sedan du oljade (när nåtmassan var ny) eller har du oljat varje år, men problemen har uppstått först nu..? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jonas2307 70 Postad 6 Mars , 2017 Jag har oljat relativt ofta, sedan luckan var ny. Eller teaken i alla fall. Flera gånger per säsong, med samma medel varje gång. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
JonasAx 31 Postad 6 Mars , 2017 Jag hade samma sak på min durk. Båten är från -99 och jag har antagit att den inte är omnåtad. Jag köpte båten 2015 och då hade det börjat kladda lite om nåtmassan på vissa ställen och under 2016 blev det lite värre. Kallt eller varmt spelar ingen stor roll utan massa löses upp känns det som. Förre ägaren har använt Golden Teak Sealer. Jag har inte lagt på något mer är tvättat med vatten och såpa. Har för mig att någon har pratat om att UV-ljus kan ha denna effekten på nåtmassan men jag är inte övertygad då problemet inte är nämnvärt mindre i skuggiga partier. Vissa pratade om att Sika hade problem under vissa perioder med detta men det är nog bara rykten. Nu håller jag på att nåta om durken och använder Feins Multiverktyg med deras nåtkniv och detta går mycket smidigt. Kan rekommenderas! Visst kostar maskinen ca 2000:- och kniven 400:- men maskinen går att ha till mycket annat också så det får det vara värt. Jag använder Biltemas nåtmassa och hoppas på att samma bekymmer inte skall dyka upp igen. Jag är inte övertygad om att produkter är bra bara de är dyra (men chansen ökar nog iallafall). Lycka till!! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 194 Postad 6 Mars , 2017 Jag tror inte det är din Sika som kladdar. Jag tror du har byggt upp en massa lager olja, och det är den som klibbar. Jag hade gått på ytan med ett lösningsmedel som löser oljan, kanske lacknafta, på en trasa och sett om det slutar vara klibbigt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jonas2307 70 Postad 6 Mars , 2017 Hm, det finns fler med samma problem i alla fall... Kan ju tycka att det vore konstigt om massan inte tål olja eller vax, det måste ju vara hur många som helst som använder alla möjliga typer av oljor för att behandla sina nåtade teakdäck. Skulle alla kladda av det så borde det gnällas mer, tycker jag. Även om det bara skulle gälla för Sikas produkter. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jonas2307 70 Postad 6 Mars , 2017 Det hoppades jag också först. Men efter att jag spenderat en dag med att ta bort nåten så är det dessvärre inte så. Det är kladdigt hela vägen igenom, precis som om massan inte har härdat. Vilket den gjorde första åren. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Caribic410 757 Postad 6 Mars , 2017 Hej, Seglar och renoverar en Kingscruiser 33. Ett av projekten är att sätta nåtad teak på durken i sittbrunnen och för tre år sedan så blev jag klar med luckan till motorn. I allafall, allt var frid och fröjd, till förra sommaren. Då kletade plötsligt nåtmassan, som om den inte härdat klart. Detta efter att ha varit fin i ett par säsonger. Jag kan inte se hur det skulle kommit något lösningsmedel på luckan, både för att jag inte har använt något på båten, och tankade inte diesel under perioden som detta hände. Nu har jag skrapat bort kladdet, det var fortfarande löst efter en vinter i garaget, och ska göra om jobbet. Men, man undrar ju var det kan ha berott på, eller om någon råkat ut för något liknande? Inte så kul om det händer igen. Luckan i sig är i plast, teaken är limmad. Jag har använt uteslutande Sika produkter, följt deras råd om produkter, handhavande osv. Vad är det för produkt du använt? 1-komp 2-komp PU? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jonas2307 70 Postad 6 Mars , 2017 Hej, Jag har använt Sikaflex 290i DC nåtmassa, multiprimer Sika Marine och Sikaflex 298 för att limma planken. Så det är PU, 1-komp som jag förstår det. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Caribic410 757 Postad 6 Mars , 2017 OK.. 1komp pu är fukthärdande med restprodukten isocyanat. VErkar otroligt märkligt om den skulle ha varit härdad och sedan blivit "ohärdad" igen. Jag är inte hundra på om 1-komp pu elastomer generellt sett är tvärbunden men tror det är så och då ska den inte gå att få tillbaka i flytande form igen... HAr du kollat om den är "kladdig" i mitten. typ om du skär itu och kollas centrum av fogen? Om den är det och den är härdad runt centrum, så kan det tyda på att deninte härdat fullständigt genom. DEt kan.. ev vara besvärligt för eventuella restämnen, iscyanat att spjälkas ur.. PU är inte jättebra mot uv ljus.. efter tid bärjar pu vittra på ytan. Om du "bakat in" det som vittrar i olja, lack osv, så kan ju det bli geggigt och upplevas som ohärdad polymer. HUr är massan om du skär i den? är den kladdig rakt igenom? Är du 100% säker på att den varit genomhärdad? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
JonasAx 31 Postad 6 Mars , 2017 Om den är fukthärdande så borde den ju härdat igenom för länge sen då det är svårt att inte utsätta den för fukt i marin miljö, eller är det så att härdningen kan påbörjas på ytan och om den avstannar innan den blivit genomhärdad så så bildas något slags "skinn" som förhindrar vidare härdning? Min tanke nu är att när jag nåtar om min båt så kommer jag spara någon sträng med nåtmassa och lägga i båten (ex.vis. en i motorrummet, en i ett stuvfack) för att ha som referenser vid senare problem. Tror inte jag blir visare av det men det kan ju bli en intressant tråd i framtiden ;-) /J Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jonas2307 70 Postad 6 Mars , 2017 Jag vet ju egentligen inte om den varit härdad i mitten från början, på luckan. Inte mer än att den var fast och inte kladdade. Massa som blev "över", strängar som jag hade kvar på arbetsbord osv, den var ju genomhärdad. Det vet jag eftersom jag använde dessa som koll på om det var slipbart genom att dra isär dem och se om det var kladdiga i mitten eller inte. Nu när jag tar bort det så är all massa kladdig på ytan och stora delar kladdiga rakt igenom. Det är endast små bitar som är härdade igenom och går att ta bort som hela bitar. Det var ju inte riktigt så att det blev lite kladd här och där på ytan. Fogarna smetades ut över hela träytan när man gick på den, som den var när man precis applicerat allting från början. Under de dagarna vi var ute när det hände så täckte jag luckan med en tjock handduk, den satt fast i smet när jag tog bort den och petade man i fogarna så var de mjuka rakt igenom. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Caribic410 757 Postad 6 Mars , 2017 Jag vet ju egentligen inte om den varit härdad i mitten från början, på luckan. Inte mer än att den var fast och inte kladdade. Massa som blev "över", strängar som jag hade kvar på arbetsbord osv, den var ju genomhärdad. Det vet jag eftersom jag använde dessa som koll på om det var slipbart genom att dra isär dem och se om det var kladdiga i mitten eller inte. Nu när jag tar bort det så är all massa kladdig på ytan och stora delar kladdiga rakt igenom. Det är endast små bitar som är härdade igenom och går att ta bort som hela bitar. Det var ju inte riktigt så att det blev lite kladd här och där på ytan. Fogarna smetades ut över hela träytan när man gick på den, som den var när man precis applicerat allting från början. Under de dagarna vi var ute när det hände så täckte jag luckan med en tjock handduk, den satt fast i smet när jag tog bort den och petade man i fogarna så var de mjuka rakt igenom. Hur länge lät du det härda innan lack.. olja? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jonas2307 70 Postad 7 Mars , 2017 Svårt att säga exakt, men jag kanske väntade en vecka eller så. Använde teakolja, minns inte märket nu men något från Seasea, senare teakvax från samma butik. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 7 Mars , 2017 Kontakta tillverkaren/importören, för även om jag inte tycker det är rätt massa att nåta med så ska det inte bli så här. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
JonasAx 31 Postad 7 Mars , 2017 Kontakta tillverkaren/importören, för även om jag inte tycker det är rätt massa att nåta med så ska det inte bli så här. Hur menar du? Om inte detta är rätt massa att använda, vilken skulle då vara rätt? Produkten heter ju till och med nåtmassa... Sika är ju en av de mer kända tillverkarna som har varit med väldigt länge i marinbranschen vad jag vet. /J Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 7 Mars , 2017 Kontakta tillverkaren/importören, för även om jag inte tycker det är rätt massa att nåta med så ska det inte bli så här. Hur menar du? Om inte detta är rätt massa att använda, vilken skulle då vara rätt? Produkten heter ju till och med nåtmassa... Sika är ju en av de mer kända tillverkarna som har varit med väldigt länge i marinbranschen vad jag vet. /J Japp men mig veterligt använder ingen båttillverkare det utan det är MSP som används, eller som Hallberg Rassy kallar det "modifierad silicon". Den främsta anledningen till att man bytte var miljöskäl men man säger att MSP håller bättre. Förr hade man något som hette Thioflex men den tror jag inte man får använda idag. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Caribic410 757 Postad 7 Mars , 2017 Kontakta tillverkaren/importören, för även om jag inte tycker det är rätt massa att nåta med så ska det inte bli så här.Hur menar du? Om inte detta är rätt massa att använda, vilken skulle då vara rätt? Produkten heter ju till och med nåtmassa...Sika är ju en av de mer kända tillverkarna som har varit med väldigt länge i marinbranschen vad jag vet. /J Japp men mig veterligt använder ingen båttillverkare det utan det är MSP som används, eller som Hallberg Rassy kallar det "modifierad silicon". Den främsta anledningen till att man bytte var miljöskäl men man säger att MSP håller bättre. Förr hade man något som hette Thioflex men den tror jag inte man får använda idag. Det finns inga "miljöskäl" möjligen arbetsmiljö-skäl.. att det framförallt i sverige med sin förordning blir dyrt att använda den billigare pu-elasyomeren. Teknisjt sett samma härdsystem.. vattenmolekyler blockerar i princip stabilisatorn... samma i modifierad silikon.. Pu avspjälkar diisocyanat.. när den härdar och när den härdade hettas upp. MSP har betydligt bättre uv-tålighet.. Behöver inte ex. Läggas bakom svart screentryck vid glaslimning... som på bilar. Personbilsidustrin kör fortfarande med pu men är på g ätt överge detta. Fast om ts:s pu 1-komp varit fullt härdad ska det inte bli som det blir.. 1V ungefär... vilken tid på året? Vid vilken temp? Hur stort tvärsnitt i mm. Ungefär? När vatten går in byter det i princip plats med stabilisatorn varvid produkten "härdar" från ytan och innåt. Första millimetern härddjup tar 20 min till 2h beroende på.. sen går det långsammare ju djupare härddjupet blir.. om du ex fyller en plastmugg med pu, silikon eller modifierad.. som inte är "utspädd" med olika fyllmedel.. ofta för att göra produkt billigare...typ sanitetssilikon.. Så orkar det inte härda djupare än 10-20 mm. alls Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jonas2307 70 Postad 8 Mars , 2017 Hej, Jag blev klar med den i början av semestern, typ slutet av juni. Sen hade jag den i garaget kanske en vecka innan jag oljade den och monterade den i båten. Garaget håller 20 grader, eller över om det är varmare ute. Dimensionen på fogarna är 4 mm bredd och typ 5 mm djup. Tejp i botten för att det inte ska fastna mer än på sidorna. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 194 Postad 8 Mars , 2017 Har du läst manualen för 290DC, nåtning..? http://swe.sika.com/sv/mf-marin/sikas-loesningar-foer-marin/manualer.html Markering med gult gjord av mig. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Caribic410 757 Postad 8 Mars , 2017 Hej, Jag blev klar med den i början av semestern, typ slutet av juni. Sen hade jag den i garaget kanske en vecka innan jag oljade den och monterade den i båten. Garaget håller 20 grader, eller över om det är varmare ute. Dimensionen på fogarna är 4 mm bredd och typ 5 mm djup. Tejp i botten för att det inte ska fastna mer än på sidorna. Det tvärsnittet under "hyfsat normal"luftfuktighet.. fuktigare är snabbare.. ska du nog ha fått produkten genomhärdad på nån vecka. Lite beroende på vilka fyllmedel osv det finns i produkttypen.. just denna har jag inte har grottat ner mig i.. blir bindningen mer eller mindre stark. Fyllmedel kan teoretiskt sett göra att en normalt resistent produkt inte tål lösningsmedel, kemikalier, oljor mm. lika bra som en till synes likadan.. Typexemplet, igen, ex fyllmedelbilligaregjord sanitet-hobby-silikon jämfört med hightech motorsilikon utan fyllmedel.. kan se likadant ut, lukta.. beroende på stabilisator... likadant. kännas likadant.. men ha helt olika egenskaper och tålighet. Du har definitivt fått produkten att härda igenom. Om det kan finnas lösningsmedel osv som du använt... som massan har dålig tålighet emot.. måste du fråga leverantören om.. dom ska veta.. annat är gissningar. Känns öärkligt att dom skulle leverera produkt för ändamålet om den inte tål lack.. men exempelvis kan det finnas fyllmedel som ska ge produkten bättre uv-tålighet.. som i sin tur gör bindningen i polymren svagare not olika ämnen.. produkten ska ju tåla vatten, saltvatten och sol.. Så... det börjar "lukta" som om lacken kan ha med saken att göra. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Caribic410 757 Postad 8 Mars , 2017 Har du läst manualen för 290DC, nåtning..? http://swe.sika.com/sv/mf-marin/sikas-loesningar-foer-marin/manualer.html Markering med gult gjord av mig. 290dc.jpg Jahaa.. borde läst detta och sparat 10 min "knappande" på mobil.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jonas2307 70 Postad 8 Mars , 2017 Jag har läst den manualen, tyckte att jag plöjde allt när jag gjorde det här jobbet. Jag har ju dock inte haft lack på luckan utan endast teakolja. Om det nu inte skulle ha samma verkan. Jag tycker ju att det vore märkligt om massan till ett teakdäck inte skulle tåla teakolja, jag borde inte vara ensam om att använda det. I gårkväll så la jag några bitar av det som jag pillat bort, både bitar som var kladdiga och såna som inte var det, i blöt i samma teakolja. I morse så hade de inte förändrats. Den härdade var fortfarande härdad och den kladdiga var lite kladdig, men inte mer upplöst. Får se om det händer något med dem över tiid. Nu när jag nåtar om den så ska jag nog prova någon MSP produkt istället. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Caribic410 757 Postad 8 Mars , 2017 Jag har läst den manualen, tyckte att jag plöjde allt när jag gjorde det här jobbet. Jag har ju dock inte haft lack på luckan utan endast teakolja. Om det nu inte skulle ha samma verkan. Jag tycker ju att det vore märkligt om massan till ett teakdäck inte skulle tåla teakolja, jag borde inte vara ensam om att använda det. I gårkväll så la jag några bitar av det som jag pillat bort, både bitar som var kladdiga och såna som inte var det, i blöt i samma teakolja. I morse så hade de inte förändrats. Den härdade var fortfarande härdad och den kladdiga var lite kladdig, men inte mer upplöst. Får se om det händer något med dem över tiid. Nu när jag nåtar om den så ska jag nog prova någon MSP produkt istället. Kolla ändå med leverantör vad som kommer hända om du gör brhandlar med det ena och det andra... Svårt att få en uppfattning men om du löser upp hela fogen.. känns knepigt. Om du får effekt på uv brständigheten villet bidrar till att uv förstör produkten vilket tillsammans med oljan ger geggan är spekulationer.. men möjligt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thomas-CC-Lancer 34 Postad 8 Mars , 2017 (redigerade) Hade samma problem med kladdig, ohärdad nåtmassa, ganska länge sedan men tror det var Sikaflex. Mkt störande eftersom det var på durken, gav fläckar på kläder tex när jag var tvungen att gå ned på knä. Orkade inte nåta om utan lackade hela durken med en PU fernissa (som man då enl anvisningarna tydligen inte skall göra!) Funkar alldeles utmärkt bortsett från att jag behöver bättra lacken emellanåt. Redigerad 8 Mars , 2017 av Thomas-CC-Lancer Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 194 Postad 8 Mars , 2017 Jag har läst den manualen, tyckte att jag plöjde allt när jag gjorde det här jobbet. Jag har ju dock inte haft lack på luckan utan endast teakolja. Om det nu inte skulle ha samma verkan. Jag tycker ju att det vore märkligt om massan till ett teakdäck inte skulle tåla teakolja, jag borde inte vara ensam om att använda det. I gårkväll så la jag några bitar av det som jag pillat bort, både bitar som var kladdiga och såna som inte var det, i blöt i samma teakolja. I morse så hade de inte förändrats. Den härdade var fortfarande härdad och den kladdiga var lite kladdig, men inte mer upplöst. Får se om det händer något med dem över tiid. Nu när jag nåtar om den så ska jag nog prova någon MSP produkt istället. Teakolja är ju inte ett grundämne; vissa oljor innehåller ganska mycket lösningsmedel, och har du valt dn olja med "fel" lösningsmedel KAN det såklart sabba nåten. Notera kan - för det kan också gå bra. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser