firefish 245 Postad 4 Mars , 2017 En av mina båtar har en gland-tätning med fläta som jag dels tycker läcker för mycket men också är för mycket pyssel med. Problemet med en vattensmord tätning är att de jag sett kräver att det pumpas in om båten är av en lite snabbare sort, min marschar runt 20. Men eftersom den är kölkyld har jag inget sjövattensystem att koppla in mig på. Och att borra hål i en båt som i övrigt inte har några verkar dumt, inte minst då hon är byggd för att gå i is och eventuella genomföringar skulle lida ganska rejält. Jag har letat men inte hittat något som kan passa (mer än Rexmar men de svarar inte – lagt ner?). Axeln är 50 mm, röret cirka 85 mm utvändigt och axeln roterar som mest med 1300 varv per minut (1100 på marsch). De finns gott om plats, över 350 mm, mellan axelkopplingen och axelrörets början. Någon som har några tips? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thomas-1 311 Postad 6 Mars , 2017 Rexmar verkar ha två mejladresser, den ena kanske är föråldrad?Bägge börjar med "info@rexmar" men efter det finns ".net" respektive ".it".Kanske har du redan testat bägge? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
firefish 245 Postad 7 Mars , 2017 Nu har jag fått tag på Rexmar som fortfarande är in business. Fick ett pris på 590 euro, komplett med oljebehållare och slangar med mera, vilket är ungefär vad en motsvarande PSS kostar (i utrikes). Jag var inne på att göra en själv men det är svårt att motivera när det inte var jättedyrt. Dessutom fem års garanti (i någon form iaf). Oljekyld/smord tätning samt en extra fettbarriär mot vatten och smuts låter som en smutt lösning. Vad säger panelen? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lintott 1 934 Postad 7 Mars , 2017 Oljekyld/smord tätning samt en extra fettbarriär mot vatten och smuts låter som en smutt lösning. Vad säger panelen? Jag har haft en enklare modell byggd på samma princip med två motvända stefatätningar med olja emellan. Motorn var bara på 7 hk så där behövdes ingen oljecirkulation. Tätningen fungerade jättebra, Varken oljespill eller vatteninträngning från tätningen. Jag var noga med att rikta upp motorn när jag bytte ut smörjnippeln (den var fettsmord från början) mot kitet med oljeburk o slang till en röranslutning. Det är ju känsligare för kraftiga vibrationer (oljeläckagerisk) när det är en olja istället för fett i packboxen. Tänk på att oljenivån i burken ska sitta en bit över vattennivån så att det blir ett mindre övertryck mot vattnet utanför. Underhållet var obefintligt, bara att någon enstaka gång kolla att det fanns olja i burken. På min installation så var det aldrig någon märkbar oljeförbrukning. Inga särskilda åtgärder behövdes vid varken upptagning eller sjösättning (i motsats till BlackJack som måste luftas så den inte går torr, om det inte finns avluftningsslang). Orsaken att jag bytte från fettsmord till oljesmord? Det var så trångt att komma åt att trycka in fett så jag ville bli av med det jobbet. Dessutom var jag hela tiden orolig för att trycka in för mycket fett så att jag skulle pressa ut någon av tätningarna. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
petter_b 49 Postad 9 Mars , 2017 PSS funkar inte i 20 kn utan koppling till sjövattenlkylningen. Har Remmar en annan lösning? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser