derbyboy 2 Postad 4 Mars , 2017 Hej Jag ska koppla in ett extra batteri till ett ankarspel. Batteriet kommer laddas av solcell och jag vill ladda upp startbatteriet och övriga batteribanken när ankarspelsbatteriet är fullt. Vad behöver jag? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thallatha 867 Postad 4 Mars , 2017 Vad har du för båt? Inombordsmotor? Långt mellan startbatteriet och ankarspelet? Kommer att instalera ett ankarspel i vår.Nu är det bara nån meter mellan ankarspelet och startbatteriet. Kommer att lägga ankarspelet direkt på startbatteriet, via en säkring. I princip kommer jag alltid att starta motorn innan jag lättar ankar.Jag skulle nog inte laddat ankarspelsbatteriet via en solcellspanel. Den skulle jag laddat förbrukningsbamken med. Det är på den sidan man behöver all laddning man kan få.Startmotor och ankarspel - stora strömmar, liten förbrukning. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Funkis 143 Postad 4 Mars , 2017 Du behöver inget mellan batterierna, koppla ihop bara! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lintott 1 939 Postad 4 Mars , 2017 Hej Jag ska koppla in ett extra batteri till ett ankarspel. Batteriet kommer laddas av solcell och jag vill ladda upp startbatteriet och övriga batteribanken när ankarspelsbatteriet är fullt. Vad behöver jag? laddning.jpg Läs på sidan 33 om elförsörjning av bogpropeller (likartad högströmsförbrukare som ankarspel) i den här skriften: http://www.sutars.com/wp-content/uploads/2016/10/Elguiden-2017.pdf Fundera sedan på hur du vill göra din lösning. Det är inte så dumt att kunna använda ett batteri till mer än ankarspelet.... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
derbyboy 2 Postad 4 Mars , 2017 men jag vill ju inte att ankarspelsbatteriet ska ta från förbrukningen Kanske det är bättre att ha en solcellsregulator som laddar två batterier Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
derbyboy 2 Postad 4 Mars , 2017 Vad har du för båt? Inombordsmotor? Långt mellan startbatteriet och ankarspelet? Kommer att instalera ett ankarspel i vår. Nu är det bara nån meter mellan ankarspelet och startbatteriet. Kommer att lägga ankarspelet direkt på startbatteriet, via en säkring. I princip kommer jag alltid att starta motorn innan jag lättar ankar. Jag skulle nog inte laddat ankarspelsbatteriet via en solcellspanel. Den skulle jag laddat förbrukningsbamken med. Det är på den sidan man behöver all laddning man kan få. Startmotor och ankarspel - stora strömmar, liten förbrukning. Snipa på 11 meter med inombordare från 70-talet Mellan ankarspel och startbatteri ca 3 meter och vidare till förbrukningsbanken är det ytterligare 3 meter. Jag ville helt enkel undvika 35m2 kabel och istället köpa ett nytt batteri men vad jag förstår så är det långt ifrån optimal. Hej Jag ska koppla in ett extra batteri till ett ankarspel. Batteriet kommer laddas av solcell och jag vill ladda upp startbatteriet och övriga batteribanken när ankarspelsbatteriet är fullt. Vad behöver jag? laddning.jpg Läs på sidan 33 om elförsörjning av bogpropeller (likartad högströmsförbrukare som ankarspel) i den här skriften: http://www.sutars.com/wp-content/uploads/2016/10/Elguiden-2017.pdf Fundera sedan på hur du vill göra din lösning. Det är inte så dumt att kunna använda ett batteri till mer än ankarspelet.... Jag har läst och jag funderar.....jag ändrar nu kurs och siktar en massa meter 35m2 kabel istället Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thallatha 867 Postad 4 Mars , 2017 (redigerade) Skyllermarkers rekomenderar ju i den där skriften att bogpropellrar och ankarspel läggs på förbrukningsbanken - det tycker jag i princip är fel. Som gammal elverksarbetare älskar jag grova kablar. Redigerad 4 Mars , 2017 av Thallatha 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
derbyboy 2 Postad 4 Mars , 2017 Jag gillar också feta kablar men inte priset Många lägger ju ankarspelet på startbatteriet...... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
derbyboy 2 Postad 4 Mars , 2017 Det blir egentligen billigast med kablar direkt till startbatteriet istället för nytt batteri men jag tänkte jag kunde få några extra Ah till förbrukning... Men men Thallatha får nog avgöära saken Ankarspel -------> Steleonid ------> säkring-------->startbatteri Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 5 Mars , 2017 "Många har ett extrabatteri till bogpropellern för att det är så långt mellan vanliga batteribanken och bogpropellern. Det ensamma batteriet blir djupare urladdat än om hela batteribanken delar på strömmen." Det där är ju rent svammel, om man nu inte är ett företag som lever på att sälja dyr kabel. Ett ankarspel på 900W dvs 75A drar upp 20m på en minut dvs 1,25Ah. Knappast någon "djupare urladdning". I själva verket blir strömmen oftast max 50-60A. Så fort ankaret lämnat botten är förbrukningen typ 20A. En bogpropeller på 4kW drar 333A. En minut förbrukar 5,5Ah. Vem kör bogpropellern i en minut? Belastar man sin husbank med 300A kan spänningen sjunka så att tex plottern startar om eller hänger sig. Det finns en del annat svammel också. Tex rekommenderar man att inte använda huvudbrytare till startbatteriet. Det är bara det att CE-reglerna kräver huvudbrytare (vilket man kanske borde nämnt?). I princip ska man följa CE-reglerna vid förändringar i sitt elsystem. Mitt ankarspel på 900W matas från ett äldre 60Ah batteri som laddas med en 20W solpanel. Det fungerar klockrent och jag har aldrig behövt ladda på annat sätt. Men, batteriet är också en reserv som kan driva VHF tex. Det finns ingen större anledning att krångla med att försöka ta vara på "överskottsladdningen", det kan ju max handla om 20W. Troligen räcker en 10W panel för att klara ankringarna. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 6 Mars , 2017 Jag kan inte släppa Skyllermarks påståenden. Till en 4kW bogpropeller rekommenderar tillverkarna 165Ah batteri men praktiskt fungerar 100Ah. Ett sådant batteri, om det är ett vanligt blybatteri klarar runt 250 urladdningar till 50%. Hur länge kan vi då köra? 9 min med 4kW bog. Tillverkarna brukar säga att man får max köra 2min/timma. Kör man alltså 9min 50 gånger per år så håller batteriet i 5 år, då kostar batteriet en dryg tusenlapp. Om vi istället drar kablar till batterierna 4-5m så behöver vi 10 m 95mm2 kabel som i Skyllermarks fall kostar ca 2500kr. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
derbyboy 2 Postad 7 Mars , 2017 Jag har släppt extrabatteriidén och kommer istället köra på 35mm2 kabel till startbatteriet. Hojta till om det är sjukt dålig idé. Kan man sätta solenoiden nära batteriet istället för nära ankarspelet. Har lite utrymmesbrist vid ankarspelet och dessutom är manöverpanelen ytterligare 4 meter längre bort från startbatteriet. Alltså: Ankarspel ----------- 4 meter --------------- solenoiden-------1 meter------batteri Istället för: Ankarspel ----- 1 meter -------- solenoiden-------------4 meter-----------batteri Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 7 Mars , 2017 Det funkar alldeles utmärkt. Hos Biltema kostar 6mx35mm2 kabel 2x499kr. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Bobba 54 Postad 8 Mars , 2017 Jag har släppt extrabatteriidén och kommer istället köra på 35mm2 kabel till startbatteriet. Hojta till om det är sjukt dålig idé. Kan man sätta solenoiden nära batteriet istället för nära ankarspelet. Har lite utrymmesbrist vid ankarspelet och dessutom är manöverpanelen ytterligare 4 meter längre bort från startbatteriet. Alltså: Ankarspel ----------- 4 meter --------------- solenoiden-------1 meter------batteri Istället för: Ankarspel ----- 1 meter -------- solenoiden-------------4 meter-----------batteri Men går det inte ännu mer kabel då? Du har väl två kablar mellan Ankarspel & Solenoid, en upp och en ner? Sen skulle jag rekommendera att inte köpa biltemas kabel. Inte för att den är direkt dålig, men den är ej förtent, och dessutom är isoleringen av PVC. Nu när båtfirmorna har 20% mässrabatt blir det samma pris att köpa "finkabel" hos t.ex. Erlandssons. Kanske t.om. billigare eftersom det blir mindre risk för svinn om du ska ha mer än 6 meter. http://www.erlandsonsbrygga.se/Hemsida/El_Laddning/Installationsmaterial/Elkabel/GUMMIKABEL_FORTENT_35MM?id=10351 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
derbyboy 2 Postad 15 Mars , 2017 Vad menar du? Jag kör ju + och - till selenoiden och sen vidare med + och - till ankarspelet. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
derbyboy 2 Postad 15 Mars , 2017 Ok nu förstår jag. Jag har bara två ingångar på min motor. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 15 Mars , 2017 Förtent kabel är bra men inte nödvändigt, den leder inte ström bättre. Lossar man kabelskorna så har den inte svartnat om kabelskorna varit riktigt monterade. Ska man däremot tex kapa kabeln för att flytta en kabelsko måste man syra för att få bort det svarta men kabeln är forfarande lika bra. Gummi ser bra ut men jag har sett kablar där gummit gett sig efter ett antal år, det är ju inte alltid man använt bra gummi. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
derbyboy 2 Postad 16 Mars , 2017 Såhär tänkte jag koppla mitt Dolphin windlass 1000w Har jag gjort mitt kopplingsschema rätt tycker ni? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 16 Mars , 2017 Erfarenhetsmässigt har jag funnit att ihopkoppling av husbank och start funkar bra när solcellerna alltid håller batterierna fulla. Det finns fördelar att ha en stor bank. Batterierna kör inte på högsta strömuttag, förlänger batteriliv. Startbatteriet är piggare dvs ger hög ström utan att gå ned i spänning. Den stora invertern börjar inte underspänningspipa så lätt när vattenkokaren mm stora förbrukare körs. Har man solceller och mot förmodan råkar köra tomt fyller solcellerna snart på. Man kan också utnyttja loadutgången på solcellsregulatorn som stänger av förbrukaren vid låg spänning. Enkel koppling. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Funkis 143 Postad 17 Mars , 2017 Schemat funkar. Jag själv har dock en separat switch på matningen till radiomottagaren också för det fallet där en störande radiosignal finns och jag vill köra spelet med bortkopplad radiofjärris. Du behöver inte fråga hur jag kom på denna ide'... Fråga; hur har du ritat det pedagogiska schemat? Min fråga kommer av att jag har gjort ett schema själv till min båt men det blev mer som en elritning för proffs. Vilket innebär att det är svårläst för den ovane? Din ritning där man ser trådarna på radiomottagaren är mer lättläst. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 17 Mars , 2017 Det finns en brytare märkt "switch" som bryter både radio och relä. Så har jag också, den sitter praktiskt till och är alltid frånslagen utom precis när man ska upp/ned ankaret. Det fungerar utmärkt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
derbyboy 2 Postad 17 Mars , 2017 Schemat funkar. Det finns en brytare märkt "switch" som bryter både radio och relä. Så har jag också, den sitter praktiskt till och är alltid frånslagen utom precis när man ska upp/ned ankaret. Det fungerar utmärkt. Tack Funkis! bhemac, tycker du också att schemat fungerar i övrigt? Jag gjorde schemat i MS Word 2016, klipper in figurer, streck, boxar osv.... vad tycker ni jag ska ha för dimensioner på kabeln mellan switch, knapp, fjärr och solenoid? Mellan ankarspelet ----> solenoid ----> startbatteri kör jag 35mm2 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 17 Mars , 2017 Javisst funkar det! Manöverkabel, min 0,75 funkar, jag använder ofta vanlig lampsladd. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
derbyboy 2 Postad 17 Mars , 2017 Javisst funkar det! Manöverkabel, min 0,75 funkar, jag använder ofta vanlig lampsladd. Jag kör på 1,5mm2 då Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 17 Mars , 2017 Snygg ritning men du har glömt koppla in smileyn... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser