tugge 251 Postad 4 Mars , 2017 (redigerade) Många förespråkar dyra batterier o laddare för 10000tals kronor Men något som det inte talas om är temperaturen. Har läst att om tempen ökas från 20-30 grader så halveras livslängden, många speciellt motorbåtar har batterierna i närheten av motorn eller i ett relativt stängt utrymme där temperaturen kan bli betydligt högre. Självurladdningen ökar också med höjd temperatur. Många är nöjda med sina dyra agm-batterier som står för varmt och kommer DÖ i förtid. Jag kommer satsa på en kallare plats med bra ventilation och förhoppningsvis kunna bruka mina medeltida batterier lika länge eller längre än många felmonterade AGM. Agm är även känsligare för värme än traditionella fv-batterier. http://www.batteripoolen.se/Produkter/Batteri/Generell_information/Allman_information_Batteri/1737917-311183.html http://www.batteripoolen.se/Produkter/Batteri/Generell_information/Allman_information_Batteri/1737917-311183.html Redigerad 4 Mars , 2017 av tugge 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thomas-1 311 Postad 4 Mars , 2017 Tänker att du lite grann övervärderar betydelsen av sval batteriplacering?Alltså att en varm motornära placering bara är uppvärmt korta kör-perioder, och att temperaturen i genomsnitt därför ändå bli hyfsat låg?Värre blir det för båt/bil-ägare på varmare latituder, exempelvis i ökenklimat??Ps. dubblerad länk i inlägget ovan så att klicka på bara den ena räcker gott. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
tugge 251 Postad 4 Mars , 2017 (redigerade) Som jag skrev så kan livslängden halveras redan vid en ökning från 20-30 grader och tror den tempen (30) kan uppnås om man har batterierna på fel ställen när solen ligger på, dvs ca 10 timmar per dag vid högsommar. Vid motorgång kan det säkert bli över 50 grader och den värmen håller säkert tempen över 30 grader den dagen sen när du åker hem på kvällen har du även magasinerat värme för natten. Det är bara ett tips. Har läst dussintals med trådar där Många påpekar hur man förstör batterierna eller att "dom kommer dö i förtid" om man inte har en speciell laddare som man kan justera volten manuellt med. Dessa kostar ofta många Tusen, eller om man drar ur dom med 51%. Så varför inte ta med detta då det kan förlänga livslängden. Redigerad 4 Mars , 2017 av tugge 2 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 5 Mars , 2017 Jo varma batterier mår inte bra och i ett motorrum med 50-60°C kommer man förkorta livslängden. Laddningsspänningen ska justeras beroende på temperatur, är det kallt så höjer man spänningen men är batterierna varma så blir den "normala" laddspänningen för hög helt enkelt, batterierna får för hög spänning och detta är framförallt AGM känsliga för. En bra laddare eller solcellsregulator har avkännare för temperatur och justerar automatiskt spänningen. Men det gör inte generatorn och då är det oftast som varmast för batterierna plus att kraftig laddning också höjer batteriets temp. En DC/DC omvandlare typ Sterling ProAltC har temp.avkänning och då överladdas inte baterierna vid generator laddning. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
tugge 251 Postad 19 Mars , 2017 Så här skriver victron LÄSTIPS: EL OMBORD, Victron Energy B.V. Tillverkarens utfästelser om batteriets livstid bygger på att du laddar ur det med max 5 % av kapaciteten, inte laddar ur det djupare än till 50 %, att du laddar det på korrekt sätt, att du laddar upp det snarast efter djupare urladdning och att du använder det vid en temperatur om 20 grader. Sista punkten klarar du inte och då är det bra veta att batteriets livslängd förkortas med ca 10 % per grad över 20 grader. Använder du ett batteri vid plus 30 grader halverar du sålunda livslängden. Ett AGM batteri som håller 7 år i Sverige har en normal pensionsålder på 3,5 år i värmen (30-35 grader) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Torgny-3055 30 Postad 21 Mars , 2017 Tur att man köpte sunwind mppt peakpower 2.0 med tempgivare, lcd display för 900 och en vikbar 150W solpanel på allt för sjön. Torgny 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Torgny-3055 30 Postad 21 Mars , 2017 Glömde fem batterier hundra amp st gamla hedliga våta från BILTEMA funkar kanon. Torgny 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
tugge 251 Postad 21 Mars , 2017 AGM batterierna dör i förtid även om man har tempsensor, om temperaturen stiger i det utrymmet batterierna står så förkortas livslängden drastiskt. Om jag förstått det rätt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
tugge 251 Postad 21 Mars , 2017 Glömde fem batterier hundra amp st gamla hedliga våta från BILTEMA funkar kanon. Torgny Funderade själv på biltema men fick bra pris på Tudor dual Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 21 Mars , 2017 AGM batterierna dör i förtid även om man har tempsensor, om temperaturen stiger i det utrymmet batterierna står så förkortas livslängden drastiskt. Om jag förstått det rätt. Nja, laddspänningen anpassas till temperaturen om man har avkännare, utan det så blir spänningen alldeles för hög och batteriet överladdas. Vilket troligen är den vanligaste orsaken till tidig batteridöd. Så risken minskar, ganska avsevärt skulle jag tro. Det finns en annan anledning att hålla batterierna svala, det laddas snabbare. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser