Gå till innehåll
söndag 29 december 2024
-William-

Raymarine ST2000+ Motorbåt Rorkult

Rekommendera Poster

Har snipa 10M med ca 74 HP med Rorkult(i akter och vanlig ratt i fören) och söker autopilot . Har tittat på både Raymarine EV 100 med hydralstyrning mm. Har i dagsläget kabeldragning och tänker mig en Raymarine A78 som plotter, men undrar , hydralstyrling i ca 6 knop är det nödvändigt?

Sedan har tittat på rorkultsautopilot St2000, borde det inte fungera med en plotter?

Så minskar jag kostnaden med både hydralstyrning och autopilot ev 100?

jag är oerfaren av både sjöliv och plotter, men lycklig ägare till båt.

tacksam för svar :-)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Raymarine a78 är en utmärkt plotter men några saker bör du omfatta innan du gör en anskaffning. Mycket beror på hur du tänker använda den och under vilka förhållanden men jag upplever den som en nummer för liten.

Det andra är att en enbart touch kontrollerad MFD kan ge dig problem under våta förhållanden så jag rekommenderar den något dyrare HybridTouch eS-serien.

Förstår dig rätt så har du en rorkult som är direkt på roderakseln och en ratt som förmodligen med något slag av vajerlösning påverkar en sektor eller arm fästad vid samma roderaksel.

ST2000+ är en rätt gammal konstruktion. Den kommunicerar med din MFD över det äldre SeaTalk protokollet men kan kopplas till din MFD:s SeaTalkNG via en SeaTalk to SeaTalkNG converter:

http://www.raymarine.se/view/index.cfm?id=1597

ST2000+ är spexad för upp till 4500 kg deplasement men här bör du beakta att ratt och eventuella vajrar ökar på arbetet som den lilla motorn skall utföra. Allt i hög grad beroende på hur väl utförd vajerstyrning du har.

Vad jag vill säga är att jag har ingen aning om hur pålitlig och långlivad piloten blir.

Om din ratt är kopplad hydrauliskt till ditt roder är det dock helt klart att de andra pilotpaketet du tittat på är att föredra. Med EV enheten gör piloten otroligt få felaktiga rörelser i sjögång. Väl avluftat och rätt installerat har du det bästa du kan få för rimliga pengar. Med denna lösning talar alla installerade komponenter SeaTalkNG.

Själv skulle jag modifiera mitt rattsystem till hydrauliskt om det inte är...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...