Gå till innehåll
söndag 29 december 2024
-William-

Raymarine ST2000+ Motorbåt Rorkult

Rekommendera Poster

Har snipa 10M med ca 74 HP med Rorkult(i akter och vanlig ratt i fören) och söker autopilot . Har tittat på både Raymarine EV 100 med hydralstyrning mm. Har i dagsläget kabeldragning och tänker mig en Raymarine A78 som plotter, men undrar , hydralstyrling i ca 6 knop är det nödvändigt?

Sedan har tittat på rorkultsautopilot St2000, borde det inte fungera med en plotter?

Så minskar jag kostnaden med både hydralstyrning och autopilot ev 100?

jag är oerfaren av både sjöliv och plotter, men lycklig ägare till båt.

detta ämne kom lite fel kankse sak väl vara unde navigation, men kunde inte ta bort när jag skulle redigera...

tacksam för svar :-)

Redigerad av -William-

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En autopilot för rorkult funkar säkert bra så länge den går att installera enligt anvisningarna.

Frågan är hur mycket motstånd rattstyrningen gör. Blir motståndet för stort håller inte autopiloten särskilt länge.

Raymarine ST2000 fungerat att ansluta med NMEA.

Mackey

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har snipa 10M med ca 74 HP med Rorkult(i akter och vanlig ratt i fören) och söker autopilot . Har tittat på både Raymarine EV 100 med hydralstyrning mm. Har i dagsläget kabeldragning och tänker mig en Raymarine A78 som plotter, men undrar , hydralstyrling i ca 6 knop är det nödvändigt?

Sedan har tittat på rorkultsautopilot St2000, borde det inte fungera med en plotter?

detta ämne kom lite fel kankse sak väl vara unde navigation, men kunde inte ta bort när jag skulle redigera...

Här finns en ny komplett autopilot till bra pris som du säkert skulle bli nöjd med.

https://www.blocket.se/stockholm/Ray_Marine_Komplett_Autopilot_fjarrkontroll_71754659.htm?ca=11&w=1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Här finns en ny komplett autopilot till bra pris som du säkert skulle bli nöjd med.

https://www.blocket.se/stockholm/Ray_Marine_Komplett_Autopilot_fjarrkontroll_71754659.htm?ca=11&w=1

Den fungerar säkert väldigt bra men om du inte redan har hydraulstyrning med cylinder och rattpump för ett antal tusen. Hydraulstyrningen i sig är väldigt precis och trevlig, jämfört med rorkultspilot så slipper du koppla av och på autopiloten.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Denna är för hydralstyrning om jag förstår rätt?

När jag kollar verkar det som ST2000 främst används på segelbåtar.?

Men iom att jag inte har så snabb  båt och en rorkult i akter tänkte jag ev en sådan, men som sagt jag kankse tänker helt fel?

Jag förstår att visst bästa lösningen är ju att dra in hydralstyrning och köpa en pilot för just hydralstyrning, men vi ska ut nu ivår på vår första båtsäsong så vill inte lägga allt för mycket till att börja med, frugan kanske vill behålla stugan efter båtturer så den kanske blir till salu ..  :-(  hehe

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det kan vara smart att börja med en rorkultspilot det funkar om inte ratten ger för mycket motstånd. Köp en begagnad, kostar typ 3000, du får tillbaka pengarna om du säljer den.

Kopplingen till plottern är ju inte nödvändig, det är en lyx som ser till att båten styr mot en waypoint men inte mer.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Eller så styr man själv för att lära känna båten och dess egenheter.

Autopilot är en lyx som de allra flesta kan undvara, hur kul det än är med elektroniska prylar.

/B

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Raymarines EVO-100 med linjär drivenhet borde väl passa om du har rattstyrning.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Är det inte enklare att ha en autopilot på ratten? Raymarines EVO-100 finns för ratt, begagnad ST-3000 eller ST-4000, Autohelm 3000 mfl.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Att det är en lyx man kan vara utan vet jag inte. Seglar i och för sig, men Helmer styr ofta, allt blir lättare då och segla själv utan är svårt. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Seglar man är en autopilot ett fantastiskt hjälpmedel om man är ensam, en motorbåt har kanske inte riktigt samma behov men visst är det fint med autopilot!

Jag har en ST5000+ på min segelbåt men har en EV 200 på väg med posten så under försommaren finns det säkert en begagnad 5000+ till salu för en rimlig peng.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

"en EV 200 på väg med posten"

Ja hoppas posten inner innan sommaren ;)

--

På en snipa är en autopilot nästan viktigare än på en segelbåt. Pratade med en kille som köpt en autopilot till sin 7-8 snipa. Innan hade han funderat på att byta till en snabbare båt eftersom han upplevde att han aldrig kunde göra något mer en styra. Nu har det blivit mycket trevligare och mycket mer kaffe!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...