Gå till innehåll
fredag 03 januari 2025
Northtorp

Toatank

Rekommendera Poster

I vår Aquador 32 sitter toatanken på styrbords sida under köket framför dieseltanken. Det är svårt för att inte säga omöjligt att nå fram till den. Vad jag förstår så är det fyra anslutningar.

1. Inkommande från toan.

2. Sugtömmingen.

3. Tömmning ut i sjön med hjälp av en elektrisk pump.

4. Avluftningen.

Det ser ut som om alla anslutningar sitter ovanpå tanken så min fråga är, är det dykarrör inuti tanken ner till botten av den eller hur är det byggt?

Jag skulle vilja montera en nivågivare men hur ska jag komma åt tanken! Har någon varit inne och rotat i en dylik båt? Känns som om köket måste bort för att komma åt.......

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om du inte har en 3-vägsventil som skiftar mellan tömning i hav och sugtömning så bör det stämma med 4 anslutningar.

Om dom 2 anslutningarna som man kan tömma igenom sitter i ovankant så har dom dykrör inne i tanken, de övriga 2 behöver inte det.

Om det inte kommit nåt nytt revolutionerande på marknaden de senare åren så finns det inga riktigt bra givare att sätt inne i tanken, miljön där är för aggressiv helt enkelt.

Vad som finns och fungerar är givare som monteras utanpå tanken, men med den nackdelen att dom visar 3 nivåer tomt/halvfullt/fullt.

Tyvärr kan jag inte säga nåt om tanken i din båtmodell då jag aldrig pillat med en sån. Men du kanske iaf. fick nån hjälp på vägen.

/B

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag chansade och monterade Biltemas givare avsedd för bränsle eller vattentank i nimbusens septiktank. Givaren kopplades till tillhörande instrument. Och detta funkade i flera år, troligtvis ännu. Jag hade tidigare Wemas givare för septiktank, och den såg likadan ut i konsteuktionen, med skillnaden att den var omsluten av ett perforerat rör, och det dunkade mindre bra. Men alltså standardgivaren funkar alldeles utmärkt. Och egentligen om den funkar i diesel så borde den ju klara urin och fekalier också.

Nuvarande båt har en givare som ser ut som självhäftnde aluminiumfolie kopplat till ett instument, från Marinweben tror jag, funkar inte alls...

Så jag hade nog tänkt mig en Biltemagivare med instrument i denna båtens septiktank också, bara det att jag inte vet var jag skall placera instrumenten, ont om plats på instrumentpanelen.

...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag chansade och monterade Biltemas givare avsedd för bränsle eller vattentank i nimbusens septiktank. Givaren kopplades till tillhörande instrument. Och detta funkade i flera år, troligtvis ännu. Jag hade tidigare Wemas givare för septiktank, och den såg likadan ut i konsteuktionen, med skillnaden att den var omsluten av ett perforerat rör, och det dunkade mindre bra. Men alltså standardgivaren funkar alldeles utmärkt. Och egentligen om den funkar i diesel så borde den ju klara urin och fekalier också.

Nuvarande båt har en givare som ser ut som självhäftnde aluminiumfolie kopplat till ett instument, från Marinweben tror jag, funkar inte alls...

Så jag hade nog tänkt mig en Biltemagivare med instrument i denna båtens septiktank också, bara det att jag inte vet var jag skall placera instrumenten, ont om plats på instrumentpanelen.

...

Måste verkligen instrumentet för septiktanken sitta så att det kan ses på instrumentpanelen? Det kräver väl inte ständig uppsikt. Sätt det inne på muggen så du vet när du måste knipa :ph34r:

/Claes

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

- - - -

Om det inte kommit nåt nytt revolutionerande på marknaden de senare åren så finns det inga riktigt bra givare att sätt inne i tanken, miljön där är för aggressiv helt enkelt.

- - - -

/B

Jo, det finns givare som klarar att mäta även i svartvattentank.

TLM100%20lo-res.png

Den här mäter med en sändare som studsar mätningen mot vattenytan under givaren. Kopplas till NMEA2000-nätverk.

http://www.maretron.com/products/tlm100.php

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det finns lite olika givare, ultraljud och kapacitiva är populära, ingendera är helt tillförlitliga, kräver lite rengöring då och då. Ibland t.o.m. manuell rengöring. De mest pålitliga är de sk nivåvippa även kallad tjurt-ska. Men den ger ingen volyminformation och kan vara lite problematiska i en båt.

Jag hade en enkel nivåbrytare i en båt, den fungerade utan problem hela tiden.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag tycker det funkar jättebra med utanpå givare. 4 steg på min och jag tycker det räcker bra.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

- - - -

- - - -

/B

TLM100%20lo-res.png

Den här mäter med en sändare som studsar mätningen mot vattenytan under givaren. Kopplas till NMEA2000-nätverk.

Javisst, tills det skvalpat omkring lite i tanken en skumpig dag och klegggat igen den på insidan.

Men OK, det kanske funkar.

/B

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

- - - -

- - - -

/B

TLM100%20lo-res.png

Javisst, tills det skvalpat omkring lite i tanken en skumpig dag och klegggat igen den på insidan.

/B

Du hävdade att det inte fanns några givare för montering inne i tanken för det var för aggressivt....

Nu blev det igenkläggning....

Givaren monteras normalt med det här stigarröret nerstoppat i tanken.

TLM100%20Focus%20Tube%20%28TFT-1.25BSP%2

Det håller sensorn fri från skvalpande!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

- - - -

- - - -

/B

TLM100%20lo-res.png

/B

Du hävdade att det inte fanns några givare för montering inne i tanken för det var för aggressivt....

Ja ja, lycka till med försäljningen av dessa.

/B

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

- - - -

- - - -

/B

TLM100%20lo-res.png

/B

/B

Nej Bosse, jag säljer inte båttillbehör. Jag råkar bara ha monterat in en sådan givare i min bajstank och vet att den fungerar. Då tycker jag att jag har full rätt att ifrågasätta dig som inte verkar ha någon erfarenhet av den. Jag vill kunna ge ett gott råd till andra båtägare som vill ha något annat än Gobius trestegsvisning av nivån i sin tank. Jag nöjer mig inte med att tanken är halvfull eller proppfull (det går förvisso att sätta Gobiusmätarna på valfri nivå). En sak som är viktig för mig är att kunna veta att tanken blivit helt tömd och att inget fastnat som hindrar tömningen. Jag har haft propp i tanken i en tidigare båt och vet att "det ställer till det".

Sen vet jag också att det finns produkter som monteras inne i tanken och som inte fungerar. Jag har tyvärr haft en igenkleggad givare tidigare innan jag bytte till den jag rekommenderat ovan.

Har någon förresten haft någon nytta av det nivåfönster som enligt CE-kraven ska finnas på en svartvattentank? Jag har i alla fall aldrig haft någon nytta av det som sitter i min tank.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

- - - -

- - - -

/B

TLM100%20lo-res.png

/B

/B

Nej Bosse, jag säljer inte båttillbehör. Jag råkar bara ha monterat in en sådan givare i min bajstank och vet att den fungerar. Då tycker jag att jag har full rätt att ifrågasätta dig som inte verkar ha någon erfarenhet av den. Jag vill kunna ge ett gott råd till andra båtägare som vill ha något annat än Gobius trestegsvisning av nivån i sin tank. Jag nöjer mig inte med att tanken är halvfull eller proppfull (det går förvisso att sätta Gobiusmätarna på valfri nivå). En sak som är viktig för mig är att kunna veta att tanken blivit helt tömd och att inget fastnat som hindrar tömningen. Jag har haft propp i tanken i en tidigare båt och vet att "det ställer till det".

Sen vet jag också att det finns produkter som monteras inne i tanken och som inte fungerar. Jag har tyvärr haft en igenkleggad givare tidigare innan jag bytte till den jag rekommenderat ovan.

Har någon förresten haft någon nytta av det nivåfönster som enligt CE-kraven ska finnas på en svartvattentank? Jag har i alla fall aldrig haft någon nytta av det som sitter i min tank.

Hur länge har du haft den i tanken?

/B

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

i en båt satte jag in ett spolmunstycke, ett rör in i sidan vinklat lite uppåt. Vattnet spolade upp i tanktaket och rann ner efter sidorna. I samband med upptagning spolade jag en stund efter att tanken stått fylld med klorinvatten. Det fanns inte tillstymmelse till lukt. Ibland spolade jag ur under säsong (högt placerad tank). Har man givare inne i tanken så kan ju spola ur den då och då.

Lintott: Har du Maretron givaren?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

- - - -

- - - -

/B

TLM100%20lo-res.png

/B

/B

/B

Inte "i tanken"! Givaren sitter ovanpå tanken och mäter ner genom stigarröret som sitter "i tanken".

För att börja med den som inte fungerade... Den började strula redan efter en halv säsong, och den satt "i tanken". Plockade ur och gjorde rent ett antal gånger under några år innan jag gav upp (det var ju ett skitjobb varje gång..) och bytte till Maretrongivaren.

Den nya givaren har använts i tre säsonger och vi använder båten flitigt under somrarna (ca 100 övernattningar med två pers/säsong). Jag har inte rört givaren sedan den monterades. Tre säsonger kan kanske tyckas vara kort tid för att "hylla en produkt", men med stigarröret så blir det inget skvalp mot givaren. Så jag har gott hopp om många problemfria säsonger med den. Det som skulle kunna strula är att det med tiden blir beläggning inne i stigarröret. Då går det att skruva loss givaren (den lär inte vara speciellt grisig) och spola med vattenslang i röret. Om det är väldigt mycket beläggning så går det att göra en "sotarviska" av en uträtad kemtvättsgalge med en rejäl toapapperstuss i änden o köra upp o ner några gånger. Men givarens mätvärde är ju inte känsligt för beläggning i röret (den mäter avståndet till vätskeytan), så jag tror inte att sådan storrengöring kommer att behövas på länge.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Intressant. Hur får du ut mätdata? 

Som ett ekolod i plotten ;)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Intressant. Hur får du ut mätdata? 

Som ett ekolod i plotten ;)

Nää, sån skit håller jag inte på med när jag seglar :D

Jag har Raymarine I70-instrument (N2K) där jag har en sida som presenterar alla tankmätare i termometerstaplar. Det blir inte presenterat i liter utan i % av nivån i tanken.

Den sidan ligger aldrig framme vid segling, då är det intressantare med vind, lod, logg, kurs-data o liknande.

En fördel med att ha N2K-givare är ju att jag inte behöver ha speciella presentationsinstrument för varje givare. Alla givare finns ju i nätverket och kan visas antingen ute i sittbrunn eller på det instrument som sitter vid navplatsen inne i båten. (Å ska jag vara ärlig så går det att visa det även i plottern.. :ph34r: )

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

- - - -

- - - -

/B

TLM100%20lo-res.png

/B

/B

/B

Inte "i tanken"! Givaren sitter ovanpå tanken och mäter ner genom stigarröret som sitter "i tanken".

För att börja med den som inte fungerade... Den började strula redan efter en halv säsong, och den satt "i tanken". Plockade ur och gjorde rent ett antal gånger under några år innan jag gav upp (det var ju ett skitjobb varje gång..) och bytte till Maretrongivaren.

Den nya givaren har använts i tre säsonger och vi använder båten flitigt under somrarna (ca 100 övernattningar med två pers/säsong). Jag har inte rört givaren sedan den monterades. Tre säsonger kan kanske tyckas vara kort tid för att "hylla en produkt", men med stigarröret så blir det inget skvalp mot givaren. Så jag har gott hopp om många problemfria säsonger med den. Det som skulle kunna strula är att det med tiden blir beläggning inne i stigarröret. Då går det att skruva loss givaren (den lär inte vara speciellt grisig) och spola med vattenslang i röret. Om det är väldigt mycket beläggning så går det att göra en "sotarviska" av en uträtad kemtvättsgalge med en rejäl toapapperstuss i änden o köra upp o ner några gånger. Men givarens mätvärde är ju inte känsligt för beläggning i röret (den mäter avståndet till vätskeytan), så jag tror inte att sådan storrengöring kommer att behövas på länge.

Där ser man, det hade kommit nåt nytt och revolutionerande på marknaden, hoppas det fortsätter fungera för dig o de andra som har en sådan.

/B

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej.

Den där givaren verkar intressant, Hur mycket kostar den inkl rör? Är det svårt att synka med ex Raymarines grejer? Måste man ha en I70 instrument eller kan man få upp info via en vanlig plotter?

Känns dock lite bökigt att måsta borra hål i tanken framförallt när jag har så himskans trångt just där.....

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)

7441537-origpic-be8621.bmpJag blev triggad av denna tråden och har nu börjat att ta mått och kolla mina tankar, ja tankarna för vatten (två stycken) och för toaavfallet.

Jag har en havererad från Solo och Maribwebben, men funderar nu på denna:

http://www.marinwebben.se/nivamatare-vattenseptik/instrument/legacy-8-vattenseptitanksmatare

samt tillhörande givare som man klistrar på tankens utsida.

Jag var ju inne på Biltemas betydligt billigare lösningar med såväl instrument som givare.

Men då är det håltagning i tankarna som gäller, och det är ju vanskligt, det gör kanske inte så mycket att det läcker några droppar ur en färskvattentank, men mindre trevligt om det är skithustanken som läcker vätska eller lukt.

Det kanske är värt att punga ut med 3170 kr för att slippa nya håltagningar både för givare och instrument, och slippa oroa sig för läckage. Jag har redan en givare på septiktanken, så jag behöver bara köpa två till vattentankarna.

På sikt kan man ju köpa givare även till dieseltankarna, och koppla till instrumentet, då åtta tankar totalt kan övervakas.

Så får man ju hoppas att ingen ("strorebror", SÄPO. KGB eller liknande organisation) övervakar mina tankar....

Redigerad av Georg_Ohm

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej.

Den där givaren verkar intressant, Hur mycket kostar den inkl rör? Är det svårt att synka med ex Raymarines grejer? Måste man ha en I70 instrument eller kan man få upp info via en vanlig plotter?

Känns dock lite bökigt att måsta borra hål i tanken framförallt när jag har så himskans trångt just där.....

Minns inte priset, Men det var ju till båten så.. :)

Det är enkelt att få upp infon på en Raymarineplotter. Bara att gå in i sidinställningen och bläddra fram. Men sen behöver du få hjälp av någon som har PC-program att koppla till N2K för att kalibrera givaren. Det ska ställas in max- o min-nivå för att få rättvisande värden. Du får upp värden även utan kalibrering men då visas inte 0% när tanken är tom (då får man bara vänja sig vid att det är tomt vid t.ex. 48% och halvfullt vid ca 74%). Givaren "vet ju inte" hur djup din tank är. Längden på stigarröret avgör du själv med en bågfil. Mitt slutar någon cm över botten av tanken.

Min tank har en 1½-tums gänga för givare fastsvetsad ovanpå vilket såklart underlättade monteringen. Men det var trångt så jag fick lossa tanken för att få i stigarröret. Det finns lite olika modeller av stigarrör med olika typer av fastsättning så det gäller att bestämma monteringssätt innan beställning. Det går kanske att klara sig även utan stigarrör men då finns ju risken för att givaren blir igenkloggad av skvalpande svartvatten.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det finns väl andra instrument än plottern som kan visa? Känns ju lite onödigt att behöva starta plottern för att se om man törs lägga en kringla ;)

Runt $180 såg jag som pris, sen blir det ju gånger tre, man måste ju ha till både vatten och diesel.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

N2K-nätverket måste startas för att läsa av nivån. Sen går det att se nivåer antingen på plotter eller I70-instrument. Det finns säkert andra sätt att presentera nivåerna från nätverket men det är de presentationsutrustningarna som jag har. Men det finns väl ingen som kollar nivån innan toabesök. Det är väl mer för att veta att nu är det dags att söka upp en tömningsstation och att se att det blivit tomt i tanken vid tömningen.

Maretrongivaren går förvisso att använda till olika tankinnehåll men för vatten o diesel finns det ju ett lite större utbud av givare att välja bland. Det är ju inte samma problem med igenkläggning i de tankarna. Jag har valt Offshore Systems givare (som inte fungerar i toatank....) till vatten o diesel. Ett plus med deras dieselgivare är att den larmar om det kommer vatten i tanken.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Offshore Systems givare var ju dyrare än Maretron. En gissning är att man tar bra betalt för det mesta som går i NMEA2000 nätverk. Men ok, det är smidigt.

Jag som har Simrad får ha ett instrument som heter B&G Triton, samma som jag har till vindinstrument mm. Skulle vara fint med ett till i salongen men priset ligger strax under 5tkr dvs ungefär i samma klass som en 5" plotter. En extra plotter i salongen skulle vara najs, tyvärr tror jag inte de billigare plottrarna kan dela sjökort med huvudplottern.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...