Cam72 64 Postad 20 Mars , 2017 Hur stor skillnad skulle det göra att sätta den gula på batteriet? Jag har rätt grova kablar och alla kopplingar och skor är nygjorda så det borde vara minimalt spänningsfall. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 20 Mars , 2017 Hur stor skillnad skulle det göra att sätta den gula på batteriet? Jag har rätt grova kablar och alla kopplingar och skor är nygjorda så det borde vara minimalt spänningsfall. Troligen knappt märkbart. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pentax 724 Postad 20 Mars , 2017 Så där, då har jag kommit en bit på vägen. Vad sägs om kopplingen på reläet på bilden, kabelskorna går ju ihop (för stora till det lilla reläet) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Cam72 64 Postad 20 Mars , 2017 (redigerade) Haha jag visste att någon skulle reagera Det är nog i alla fall 8-9 mm mellan, bara bilden som är tagen lite snett, dessutom ligger dom i olika nivå. Bra iakttaget ! Redigerad 20 Mars , 2017 av Cam72 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
LonelyBird 154 Postad 21 Mars , 2017 Aha, så det är den som känner av spänningen på + på generatorn och reglerar sen laddningen? Och sätter man den på batteriet får den ett sämre värde pga förluster i kablarna och reglerar upp laddspänningen, är jag på rätt spår? Många sätter den gula kabeln till huvudbrytaren och ser till att kopplingarna mellan huvudbrytare och batteribanken är väl tilltagna (huvudbrytaren inkluderad). Detta för att förhindra ett obetydligt lekage då båten inte är i användning. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 21 Mars , 2017 Har man typ en halvmeter mellan generator och batteri kommer sensekabeln inte ge någon märkbar skillnad. Har man däremot 4 meter eller en skiljediod då blir det skillnad. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser