Cam72 64 Postad 27 Februari , 2017 Hej Kan någon vänlig själ förklara syfte och funktion här: från generator + går 2 st kablar till startmotorn, den ena till + startmotor 50mm2 och den andra till? Vad gör dessa 2 kablar? Den som ligger på 50mm2 bulten skickar ju laddningen till batteriet från generator men vad gör den andra som går till solenoiden? Kan det vara styrning till starten? Tanken är att dra laddningen direkt till batteriet med grövre och bättre koppling Tacksam för svar Mvh Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rollen 547 Postad 27 Februari , 2017 Den gulröda kabeln kommer från startreläet, inte från generatorn. Vill du ha bättre laddning kan du dra en grövre ledning från generatorn till startmotorn, så slipper du dra en ledning till batteriet. Räcker startmotorns pluskabel till för starten, räcker den för laddningen också, plus att generatorn blir spänningslös när batterifrånskiljaren är avslagen, vilket den inte blir om du drar kabeln till batteriet. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ljungen 4 Postad 27 Februari , 2017 Jag rekommenderar dej att titta på bifogad länk när det gäller elscheman och kabel och kabelskor. http://www.sutars.com/wp-content/uploads/2016/10/Elguiden-2017.pdf Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Cam72 64 Postad 27 Februari , 2017 (redigerade) Så här ser det ut på generatorn och vad jag kan se går båda till samma skruv vilket (borde) vara + på generatorn annars har jag åkt runt 2 år utan laddning från generatorn. Eller tänker jag fel? Edit: katastrof bild jag vet Redigerad 27 Februari , 2017 av Cam72 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Cam72 64 Postad 27 Februari , 2017 Testar ifall mobilen blir bättre Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rollen 547 Postad 28 Februari , 2017 Den röda 10mm2 kabeln går till startmotorn, och fyrakvadrataren till startreläet, och vidare till instrumentpanelen. Det ser ut som om det är dålig kontakt mellan kabelsko och den grova kabeln då isoleringen är svart närmast kabelskon, så det har nog varit varmt där. Det är inte så långt till startmotorn så det räcker med en 25 kvadratskabel mellan generator och startmotor, om du ska byta den. Vad har du för laddningsfördelare? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Cam72 64 Postad 28 Februari , 2017 Laddningsfördelare? Menar du Skiljerelä? Jag är ganska säker på att kablarna sitter på samma plint på gen. Borde det inte bli konstant + på starten då och den aktiveras eller styrs den via -? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rollen 547 Postad 28 Februari , 2017 Laddningsfördelare? Menar du Skiljerelä? Jag är ganska säker på att kablarna sitter på samma plint på gen. Borde det inte bli konstant + på starten då och den aktiveras eller styrs den via -? Om det vore kopplat som du beskriver skulle startmotorn gå hela tiden när huvudströmbrytaren är på. Lyckligtvis är det inte kopplat så. Se mitt föregående svar. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Cam72 64 Postad 28 Februari , 2017 (redigerade) Nej det var det jag menade med senaste inlägget. Men är det bara jag som tycker de sitter på samma skruv enligt bilden??? Aja jag får ta mig till båten och kolla en gång till... PS. Det svarta på kabeln är krympslang ds Redigerad 28 Februari , 2017 av Cam72 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pentax 724 Postad 28 Februari , 2017 ser lite ut som VPs generator med laddfördelning i gavlen, Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Cam72 64 Postad 28 Februari , 2017 Ok, vad innebär allt detta då med laddfördelning? Kan det vara så att kablarna sitter på gemensam +? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 28 Februari , 2017 Att det är en Valeo generator verkar troligt, men någon laddfördelare kan jag inte se. Min solenoid har två anslutningar nr 50 som går till startknapp och nr 30 som går till + på batteri OCH B+ på generatorn. Här verkar man lagt kabeln från batteriet till B+ och en kabel B+ till 30 istället? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Cam72 64 Postad 1 Mars , 2017 Vill minnas att det står valeo på den. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rollen 547 Postad 1 Mars , 2017 Nej det var det jag menade med senaste inlägget. Men är det bara jag som tycker de sitter på samma skruv enligt bilden??? Aja jag får ta mig till båten och kolla en gång till... PS. Det svarta på kabeln är krympslang ds Om du läser mitt svar lite noggrannare förstår du hur det är kopplat. Båda kablarna på generatorn sitter på B+, men det är bara en som går till startmotorn. Den andra går till startreläet i elcentralen, den svarta plastlådan framme på motorn. Det svarta, som är ca 2mm långt är ingen krympslang, utan bränd isolering. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 1 Mars , 2017 Så här kan det sett ut från början: Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Cam72 64 Postad 1 Mars , 2017 Nej det var det jag menade med senaste inlägget. Men är det bara jag som tycker de sitter på samma skruv enligt bilden??? Aja jag får ta mig till båten och kolla en gång till... PS. Det svarta på kabeln är krympslang ds Om du läser mitt svar lite noggrannare förstår du hur det är kopplat. Båda kablarna på generatorn sitter på B+, men det är bara en som går till startmotorn. Den andra går till startreläet i elcentralen, den svarta plastlådan framme på motorn. Det svarta, som är ca 2mm långt är ingen krympslang, utan bränd isolering. [/ JA jag förstår vad du skriver men frågan är ju ställd efter den informationen jag skaffat mig på plats i min egen båt! nu ser jag vad jag antar du sett och det är en droppe olja efter filterbytet. Jag har följt upp kablaget genom att känna då det är riktigt trångt men jag får nog klippa upp höljet de går i för att säkerställa var de är inkopplade. Jag är MYCKET tacksam för de svar jag fått, vad skulle man ta sig till utan detta eminenta forum? Mvh Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rollen 547 Postad 1 Mars , 2017 Nej det var det jag menade med senaste inlägget. Men är det bara jag som tycker de sitter på samma skruv enligt bilden??? Aja jag får ta mig till båten och kolla en gång till... PS. Det svarta på kabeln är krympslang ds Om du läser mitt svar lite noggrannare förstår du hur det är kopplat. Båda kablarna på generatorn sitter på B+, men det är bara en som går till startmotorn. Den andra går till startreläet i elcentralen, den svarta plastlådan framme på motorn. Det svarta, som är ca 2mm långt är ingen krympslang, utan bränd isolering. Jag misstänker att motorn är en Volvo Penta 32-43 serien. Då ser kopplingsschemat ut så här. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Cam72 64 Postad 1 Mars , 2017 Stämmer bra, en kad 42 från 1991, så det kan ju hänt en del sen installationen och efter ett antal ägare och idéer brukar tyvärr inte dessa scheman stämma till 100%, men jag tar med mig detta och följer kabel för kabel! Tack Mvh Johan Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rollen 547 Postad 1 Mars , 2017 Vad är egentligen problemet? Ska du börja klippa sönder kabelhärvan för att se vart kablarna tar vägen? Kablarna stämmer ju med schemat. Jag skulle rekommendera dig att låta motorns elsystem vara som det är. Eventuellt dra en ny förtennad 25 kvadratskabel mellan generatorns B+ och startmotorns grova anslutning 30, för att eliminera spänningsfall . Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 1 Mars , 2017 Du menar att klippa upp de här slangarna som kablarna är dragna i? Ja de ställer till det när man ska kolla var kablarna tar vägen. Klipp bort skiten och sätt några buntband istället. Det underlättar ju inte att alla synliga kablar målats penta-gröna Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Cam72 64 Postad 1 Mars , 2017 Hej Ja det är just detta jag håller på med, reda ut och åtgärda gamla dåliga kopplingar, kabelskor och kablar samt få en kontroll över systemet och då uppkommer det lite frågor som behöver redas ut innan det åtgärdas, därför är jag väldigt tacksam för de input och svar jag för efter vägen, ovärderligt helt enkelt! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Cam72 64 Postad 19 Mars , 2017 (redigerade) Så där, då har jag kommit en bit på vägen. Redigerad 19 Mars , 2017 av Cam72 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Cam72 64 Postad 19 Mars , 2017 (redigerade) Blir lite osäker var jag ska koppla in manövern till Skiljerelä på generatorn (D+) kan inte hitta någon märkning på generatoranslutningarna. Det är en valeo. Säkert någon som har bra koll på detta Redigerad 19 Mars , 2017 av Cam72 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
tugge 251 Postad 19 Mars , 2017 Ska inte den gula kabeln som kommer från generatorn till+ gå direkt till batteriet för optimal laddning Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 19 Mars , 2017 Ska inte den gula kabeln som kommer från generatorn till+ gå direkt till batteriet för optimal laddning Jo, helt rätt Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Cam72 64 Postad 19 Mars , 2017 Ska inte den gula kabeln som kommer från generatorn till+ gå direkt till batteriet för optimal laddning Jo, helt rätt Förklara gärna, är det något jag bör åtgärda när jag ändå är i farten? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 19 Mars , 2017 Den gula sensekabeln ska sitta på startbatteriets pluspol då kompenserar generatorn för ev ledningsförluster. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Cam72 64 Postad 20 Mars , 2017 Aha, så det är den som känner av spänningen på + på generatorn och reglerar sen laddningen? Och sätter man den på batteriet får den ett sämre värde pga förluster i kablarna och reglerar upp laddspänningen, är jag på rätt spår? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
snilsson 22 Postad 20 Mars , 2017 Aha, så det är den som känner av spänningen på + på generatorn och reglerar sen laddningen? Och sätter man den på batteriet får den ett sämre värde pga förluster i kablarna och reglerar upp laddspänningen, är jag på rätt spår?Ja helt rätt Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser