tugge 251 Postad 27 Februari , 2017 Hilti är bra längs Stockholms kajer som är så höga att man inte når upp. En 8mm expanderar med ögla gör jobbet Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Bosse 300 Postad 27 Februari , 2017 Hilti är bra längs Stockholms kajer som är så höga att man inte når upp. En 8mm expanderar med ögla gör jobbet Jag ahr faktiskt, för många år sedan, sett en man hala upp en Atlas Cobra ur däcksluckan på en Maxi 77a och skrida till verket. Det var en syn! /B Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Caribic410 757 Postad 27 Februari , 2017 Jag föreslog att man skulle kunna titta hur säkerthetsutrustning i bergsklättrarbranschen har utvecklats, på 70 talet var det just bergskilar med öglor som man slog i bergssprickor och använde som säkringar i fall man börjat falla. Idag är det en stor uppsjö av olika anordningar man har tillgång till och de gamla kilarna är helt utgångna. Kanske något motsvarande skulle kunna ske vad gäller ersättning för bergskilarna för båtarna. Det är väl många som använder klättrarkilar.. hmmm sen känns det bättre även vid klättring att ha säkrat innan man börjar falla.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
per_62 220 Postad 27 Februari , 2017 Att en tråd om kilar kan kila iväg så fort på några timmar! Uppenbart ett uppdämt behov av att skriva av sig. Egen erfarenhet är att de billiga vinklade kilarna fungerat bäst men många gånger vore det bra om "kildelen" vore längre för att kunna kila in sig bättre. Dock att bara förlita sig på en enda kil under en natt kan kännas lite olustigt så oftast blir det ytterligare minst en till som backup om den första släpper. Att hitta den rätta sprickan är kanske det största bekymret. Även att skydda linan tillbaka till båten från nötning mot berget inte att förringa. Några timmars gnidande så kan linan skadas rejält. Kanske någon smidig bergskil som fastnar överallt kanske skulle kunna ersätta de billiga enkla bergskilarna men eftersom det är en pryl som kan fastna och bli kvarlämnad så får den inte vara så dyr. Om man börjar med några öl och klurar länge så kanske det blir grunden till någonting revolutionerande som gör bankandet sena kvällar till ett minne. Att bara slänga iland en landstigningspryl som fäster oavsett underlag samt att bara rycka i tampen när man ska lätta ankar vore en dröm men blir nog bara en sådan. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Caribic410 757 Postad 27 Februari , 2017 (redigerade) Det vore ju bra med en pryl som fastnar som berget, i vilken vegetation, berg eller annat underlag som helst, när du kastar iland den... och lossnar hur lätt som helst, gärna när du är ombord och vill dea in snöret. Den är redan uppfunnen! Välj bara inte för stor modell utan en som går att svinga i en lina. Med lite anpassningar så fungerar den här rätt bra för dina önskemål. Sen behöver den kompletteras med "klassiska kilar" när du klivit iland. Jag ska väl erkänna att jag aldrig provat att koppla lina baktill för att hämta hem den från "landförtöjning" men vid konventionell användning har det skett med gott resultat. Jo visst om du har träd, tillräckliga skreor mm. Och ja du måste dubbelkolla. Nä nåt som funkar ungefär som om det skulle väga som en "kastmedlitenboll-boll" när man kastar iland men 3 ton när den landat.. och omvänt när du trycker på kasta-loss-knappen.. Inte ordagrannt men funktionsmässigt.. även på blanka sprickfria berg t.ex. Omöjligt... tja.. kan man tänka sig.. önska funtionen.. så går den att lösa.. förr eller senare. Tänk om höjdhopp inte va uppfunnet? Vem skulle tro dej om du satte ribban på 240cm å sa.. jag ska träna så hag kan hoppa över.. Redigerad 27 Februari , 2017 av Caribic410 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Noakilen 0 Postad 27 Februari , 2017 Otroligt kul med en så bra respons och att så många engagerar sig! Med så många bra kommentarer kommer säkert tråden i sig bli minst lika värdefull för oss som enkäten! Vår tankeprocess i det här tidiga stadiet är, som många verkar förstå, att tänka så brett som möjligt och försöka hitta så många tänkbara idéer som vi bara kan, hur dumma de än kan tänkas låta. Så fortsätt gärna komma med konstruktiv kritik och egna tankar! Det hjälper något enormt Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
GroundControl 93 Postad 27 Februari , 2017 Som flera redan varit inne på så är den vinklade kilen förvånansvärt effektiv i sin enkelhet. Jag har efter 20 år i skärgården aldrig någonsin behövt byta plats för att den vinklade kilen inte gått att få fast. Om fästet någon gång är lite tveksamt brukar jag sätta en extra med lite slack lina lite höger upp. Det är tyvärr stor risk att er nya kil blir en perfekt lösning på ett problem som inte finns. Men jag har haft fel förut. Lycka till och överaka oss. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 490 Postad 27 Februari , 2017 Klätterkilar funkar bra tycker vi. Vi har några olika kilar. Mackey Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
BSven 469 Postad 27 Februari , 2017 Är arbetet inom produktutveckling eller marknadsföring?Är det produktutveckling så bör ni fråga er vilket problem som ni vill skapa en lösning på. Ex. vad skall en termometer på bergkilen vara lösningen på?Är det marknadsföring så skall ni övertyga mig att jag vill ha en bergkil med termometer även om det är onödigt! 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Capitan 288 Postad 28 Februari , 2017 På mässan finns det ett otal "nya" kilar till fantasipriser. De "vanliga" kilarna duger bra om de hanteras rätt. Även syllspik är användbara. :-) Syllspik saknar termometer (som var ett av förslagen på extrautrustning i enkäten). Motfråga till studenterna - har ni själva använt bergskilar..? För egen del blev jag nöjd när den vinklade kilen kom; men jag är en enkel man med enkla behov... Vi har bara använt bergskilar ett par gånger, så erfarenheten är begränsad. Hur kommer det sig att du föredrar den vinklade kilen över de raka? Har du testat t.ex den här varianten https://www.captains.se/super-kilen-aronowitcsh-lyth.html? Om ni inte inser och förstår fördelen med den vinklade kilen kontra den raka så får ni allt börja med att läsa på och testa lite och sedan göra en enkät utifrån detta Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kenneth_S 136 Postad 28 Februari , 2017 Använder alltid vinklad kil i kombination med rak kil... Slår först i vinklade kilen för att sedan säkra denna med raka kilen... Förtöjer i mesta möjliga mån i vinklade kilen... Funkar för mig Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jan_af_lisoe 187 Postad 28 Februari , 2017 Vinklad bergkil verkar betyda minst 2 olika varianter:vinklad kil https://www.captains...itcsh-lyth.html Jag gör som Kenneth, använder den vinkade enligt Erlandsons definition, och säkrar med en rak. OT: Fråga till språkpolisen: Heter det bergkil eller bergskil ? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Caribic410 757 Postad 28 Februari , 2017 Jag har testat mina kilar nån gång.. mest "bara för att".. Där jag lagt till hittills fins det alltid stora stenar, trän mm. så egentligen behöver jagvinte kilar men ändå, dom e ju rätt rigida och måste bankas rätt hårt för att "limma fast sig" mot spricksidorna. Den där captainsvarianten den bockade plåtbiten bör ju fungera som en fjäder som spänner fast sig i sprickan... eller? Den typen av funktion känns ju inte helt galen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 208 Postad 28 Februari , 2017 Jag håller med om att plåtkilen förmodligen sitter bra när den är ditbankad, men hur är det att få loss igen? De traditionella slår man ju i sidled; hur funkar det med den? Har som sagt inga erfarenheter av den, därav undran. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 833 Postad 28 Februari , 2017 Använder alltid vinklad kil i kombination med rak kil... Slår först i vinklade kilen för att sedan säkra denna med raka kilen... Förtöjer i mesta möjliga mån i vinklade kilen... Funkar för mig Detta är ett standardförfarande även hos mig. Oftast sedan en pålstek eller dubbelt halvslag om egen part i ringen till den vinklade kilen, tampen som blir över säkrar jag den raka kilen med, utifall det släpper så hänger båda kilarna kvar i förtöjningslinan. ... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 833 Postad 28 Februari , 2017 Jag håller med om att plåtkilen förmodligen sitter bra när den är ditbankad, men hur är det att få loss igen? De traditionella slår man ju i sidled; hur funkar det med den? Har som sagt inga erfarenheter av den, därav undran. Om sprickan har litet vidd, kan även denna bankas till i sidled för att släppa. Visst är den bättre än de enklare kilarna, men inte alls perfekt. Som vanligt är det svårt att finna sprickor där även denna passar. ... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ruskpricken 214 Postad 28 Februari , 2017 Intressant läsning. Måste sätta fart med ming egen kil å börja testa. Det är en expander modell å när man....hoppsan.....skall inte berätta. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lintott 1 918 Postad 28 Februari , 2017 Jag har testat mina kilar nån gång.. mest "bara för att".. Där jag lagt till hittills fins det alltid stora stenar, trän mm. så egentligen behöver jagvinte kilar men ändå, dom e ju rätt rigida och måste bankas rätt hårt för att "limma fast sig" mot spricksidorna. Den där captainsvarianten den bockade plåtbiten bör ju fungera som en fjäder som spänner fast sig i sprickan... eller? Den typen av funktion känns ju inte helt galen. De olika typerna fungerar olika bra i olika typer av sprickor. I breda sprickor så är den bockade plåtbits-kilen bra. Genom fjäderverkan så sitter den väl fast. Men den fungerar dåligt i smala sprickor. Om den inte kommer ner en bit så blir det väldigt lång hävarm från berget till ringen så kilen bryts lätt loss. Det ska gå att lägga den ner och knacka in den längs smala sprickor (aldrig testat) men då är nog klassisk vinklad kil enklare. I smala sprickor så är den vinklade klassiska kilen nog tillförlitligast. Sen finns det riktigt smala sprickor där även den vinklade blir för tjock och sticker upp så långt att den sitter osäkert. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser