Gå till innehåll
tisdag 28 januari 2025
SMlopning

Örnvik 530HT som förstabåt

Rekommendera Poster

Hej

Första inlägget på denna sida. Har blivit sugna på båt efter att ha flyttat närmare vatten och tänkte försöka hitta något till sommaren.

Har blivit erbjuden av en kompis att köpa hans Örnvik 530HT från 1983. Båten i säg är lite solblekt (röd) och kapellet inte i bästa skick (dock inte trasigt), dock ingår även 30-kärra relativt ny samt att det sitter en mercury 90hk från 2006 på. De har begärt 65tkr för hela paketet.

Som nybliven båtfrälst har jag svårt att bedöma värdet på båten, vad tycker ni? Är en örnvik 530 bra som första båten, några för/nackdelar, eller bör man leta efter något annat? Vi behöver en båt som klarar 5 personer iallafall.

Tack på förhand

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Berorpå var och hur du tänker använda båten.

Vår första var typ den storleken och det var perfekt.

Det var en jofa winth 555.

Jag ville inte ha båtplats utan hade den på trailer hemma.

Vi åkte i insjöar... ibland i hjälmaren.

Men hur som... berätta hur ni vill använda nåten så kan du kanske få lite tankar i respons..

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Den kommer ligga i bråviken, bor i Norrköping så utgår därifrån.

Tänkte användningsområden är främst för endagsutflykter och eventuellt någon fisketur. Vet att just i denna finns möjlighet att sova två personer men tror inte att det är något vi kommer göra till en början.

Båtplats har jag fixat så tanken är inte att ha den på trailern mellan gångerna man är ute även om det någon gång kan bli att man drar iväg med båten på trailern och lägger i den någon annanstans.

Ska som sagt klara 5personer men gärna 7 utan att den börjar kännas ostadig.

Visst är det också tryggt med en nyare motor vilket gör att kompisens båt lockar men tycker det är få båtar ute att jämföra med prismässigt så är även tacksam för input kring prisnivå för en sådan.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Den kommer ligga i bråviken, bor i Norrköping så utgår därifrån.

Tänkte användningsområden är främst för endagsutflykter och eventuellt någon fisketur. Vet att just i denna finns möjlighet att sova två personer men tror inte att det är något vi kommer göra till en början.

Båtplats har jag fixat så tanken är inte att ha den på trailern mellan gångerna man är ute även om det någon gång kan bli att man drar iväg med båten på trailern och lägger i den någon annanstans.

Ska som sagt klara 5personer men gärna 7 utan att den börjar kännas ostadig.

Visst är det också tryggt med en nyare motor vilket gör att kompisens båt lockar men tycker det är få båtar ute att jämföra med prismässigt så är även tacksam för input kring prisnivå för en sådan.

Kan va vettigt.. å du kan ju som sagt inte förlora mer än det du lägger..

Lätt att hantera-storlek.. funkar nog för dina behov.

Testa.. märker du attden e för... nånting så går den nog att bli av med.

Hade min kvsr en sommar...när jag plötsligt blivit segelbåtgubbe.

Sålde den snabbt året därpå.. hade haft den i 6 somrar och fick igen pengarna..

Helt klart trevlig storlek.. fast min va något större... bara något.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Örnvik 530 är en kanon båt, Gamla Örnvik var byggda av Br. Börjesson i Bjästa Det var båtar bygda i bästa kvalitet och med mycket goda sjöegenskaper. Öppna versioner av deras ht-modeller populära bland fiskare, kort sagt är motorn OK köp.  :)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej ska ni åka 5-7 personer kan den kanske va i minsta laget.

Torgny.

Har samma tanke. Absolut för liten för 7 personer... Max 5, sen blir det trångt och även lite osäkert...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Mercurys 90hk från det årtalet är oavsett om det är 4t eller 2t bra motorer. 2t= egen 3cyl, 4t = Yamahas 4cyl.

Jag tror att du köper en lagom båt att börja med och med relativt ny motor, bör det blir mer åka än skruva...

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för er input värdefulla input, känns som vi närmar oss ett beslut.

Motorn är en 2-takt med uppskattningsvis 250h drifttid så denna borde vara okej några år framåt. Har själv åkt med ett antal gånger i båten, förra säsongen var det iallafall inga problem.

Som mest har vi åkt 5 personer i den utan att jag som amatör kunde känna att den blev ostadig men visst man ska kanske inte ge sig ut i det hårdaste vindarna även om vi pratar om bråviken.

Låter som ni tycker det överlag är en båt att rekommendera med en bra motor. Vad säger ni om prisnivån med tanke på skicket på båten, ska man försöka komma ner mot 60 för att göra en bra affär?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för er input värdefulla input, känns som vi närmar oss ett beslut.

Motorn är en 2-takt med uppskattningsvis 250h drifttid så denna borde vara okej några år framåt. Har själv åkt med ett antal gånger i båten, förra säsongen var det iallafall inga problem.

Som mest har vi åkt 5 personer i den utan att jag som amatör kunde känna att den blev ostadig men visst man ska kanske inte ge sig ut i det hårdaste vindarna även om vi pratar om bråviken.

Låter som ni tycker det överlag är en båt att rekommendera med en bra motor. Vad säger ni om prisnivån med tanke på skicket på båten, ska man försöka komma ner mot 60 för att göra en bra affär?

Pris e omöjligt å veta.

Kolla blocket vad motsvarande ligger ute för och om dom legat ute länge.

Kolla åxå båt, motor, trailer separat..

Jag köpte min.. inte topskick, visserligen m 80kärra med motor från 1990 70 hk mariner har jag för mej.. köpte den 2005 för 55"

Sålde den.. utan att ha gjort nåt mer än åkt.. 2010 för 60"

Tror den står typ i nästan samma fortfarande.. sånåt överpris är det nog inte.. men.. ge å ta... köpa sälja... handlar inte bara om pryl, funktion, pris.

Vi hade ingen brådska.. behöll båten en hel sommar när vi skaffat första segelbåten.. va ute en gång... bara för attvi inte skulleha den kvar i onödan.. sen stog den en helsommar till innan vi tillslut satte in annonns på blocket.

Många ringde.. dom första som kom åkte vi till sjön med och provkörde samtidigt som höstens första snö kom.. dom köpte så vi fick avboka tre st till som ville komma och titta.

Nästan likadant var det med vår scampi året därpå.. vegan... den första båten... fick vi bara skambud på. Den sålde vi fört i somras..

Så.... att fråga pris såhär.. ärväl inte som frågan "skiter älgar i skogen"??

Du kan ju såkart ställa frågan.. får du omg ett ja.. har du bjudit för mycket...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Fem normalstora personer i den båten blir inga problem. Ni får gott och väl plats plus några ungar och kaffekorgar. Att den har HT är inte dumt, den tar sjö och skyddar när det blåser snålt eller regnar.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...