Ljungen 4 Postad 25 Februari , 2017 Jag håller på med att slipa in ventilerna till min båtmotor som är en VP MD11C. När jag demonterade topparna upptäckte jag att det bara satt en ventiltätning på varje topplock. Min undran är varför det inte sitter tätningar på alla ventilerna. Har frågat runt lite men får lite olika svar varför det bara sitter tätning på en ventil och inte på båda. Tacksam för svar på detta fenomen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 487 Postad 25 Februari , 2017 Jag har inget svar till dig, men jag har en länk till en verkstadshandbok som kanske kan hjälpa dig. https://www.maritimepropulsion.com/files/pdf/1001252 Mackey Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ljungen 4 Postad 25 Februari , 2017 Tack för länken, men den ger mej inte de svar jag letar efter. Däremot finns det lite mer att läsa och mer bilder och skisser än den verkstadshandbok jag hämtat hem på följande länk; https://www.marinepartseurope.com/sv/default.aspx Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rollen 546 Postad 26 Februari , 2017 Anledningen till att det inte sitter några ventiltätningar på avgasventilerna är nog att man vill ha lite smörjning där. Motorn drar ju inte heller någon olja via avgasstyrningarna då det är tryck i avgaskanalen i toppen. På sidan 18 i verkstadshandboken står att det bara ska sitta tätning på insugsventilen. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ljungen 4 Postad 27 Februari , 2017 Tack för detta svar. I vilken verkstadshandbok kan jag läsa om detta? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
nemtrix 19 Postad 28 Februari , 2017 Vaga minnen men läst någonstans om roterande ventiler eller om det var motorbroms(bilmotor) Hur som helst är allt i sin ordning, ställde mig samma fråga i höstas. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rollen 546 Postad 28 Februari , 2017 Tack för detta svar. I vilken verkstadshandbok kan jag läsa om detta? Den som Mackey hänvisar till! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ljungen 4 Postad 1 Mars , 2017 Min engelska är inte på topp men jag kan inte hitta den text på sidan 18 i den rekommenderade verkstadshandboken som säger att det inte ska sitta ventiltätning på avgasventilen utan endast på insugsventilen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
LonelyBird 154 Postad 1 Mars , 2017 Det är nu bara ett faktum att man inte sätter ventiltätning på en MD11:s avgasventiler. Det finns ingen anlädning att göra det och en försynt fråga. Varifrån kommer iden att göra det? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rollen 546 Postad 1 Mars , 2017 Min engelska är inte på topp men jag kan inte hitta den text på sidan 18 i den rekommenderade verkstadshandboken som säger att det inte ska sitta ventiltätning på avgasventilen utan endast på insugsventilen. Avsnitt 41A på sidan 18! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ljungen 4 Postad 1 Mars , 2017 Tack alla angående denna motorfråga. Jag översatte 41A och B och där talas det enbart om insugningsventilerna som ni så riktigt nämner i svaren. Att jag varit lite frågvis i denna motorfråga är alla de svar jag fått i min närmaste omgivning (ingen har kunnat svara på detta) men de motorer jag renoverat (bilar) så ska det finnas ventiltätningar på alla ventiler. Tack än en gång för alla svar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
firefish 245 Postad 2 Mars , 2017 Ganska vanligt att inte ha tätningar på avgassidan. Dels för att det inte behövs men också för att avgasventilen blir mycket varmare än insugsdito vilket efter vad jag förstått inte får tätningarna att må så bra. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser