Kruzovice 0 Postad 25 Februari , 2017 Hej ! Jag har fått dessa bilder skickade till mig, det är en Diesel Ford och jag kan inte få någon mer info om motorn än att det är en Nils Gustavson motor. Vem vet ngt mer om den ? # Hur stor är den. Cylindrar Kw Hkr. # Är det backslag på den # Är det ett slutet kylsystem eller tar man in havsvatten # Ålder ca # Mm mm Tacksam för svar Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
elektrikarn 123 Postad 25 Februari , 2017 Hej . Det är en Ford Dorset/ Dover motor 2700 serien ca 80 Hk Enl bild så har den både backslag o sötvattenskylning. Ford byggde dessa motorer i en herrans massa år , tror att de tillverkas ännu (ottosan Turkiet) årsmodell är svår att gissa på , när lade Nils Gustafsson ner? Det var många som marinkonverterade denna motor så delar går att få tag i. Finns visst en aktoritet på dessa motorer och det lär vara Bosö motor . finns flera trådar här på MG om dessa motorer. http://bf494.co.uk/blog1.php/2009/02/21/ford-lehman-marine-diesel-engine-stuff Här finns en matnyttig länk till dessa motorer för den intresserade. Trevlig helg Torbjörn Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 25 Februari , 2017 Nils Gustafsson marinkonverterade Fordmotorer till Nauticat om jag minns rätt, typ 2712 & 2715 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pentax 724 Postad 25 Februari , 2017 Bra maskin men inte optimal till en longthail båt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kruzovice 0 Postad 25 Februari , 2017 Hej ! Vad skulle vara en bra motor till min Longtailboat och vad är det som talar emot denna Ford motor, är den för stor ? Ni skriver att den är sötvattenkyld, kan man bygga om den till saltvatten ist ? Vilket är bäst bensin eller diesel ? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Caribic410 757 Postad 25 Februari , 2017 Aaa... den borde funka.. Du kopplar väl bara in sjövattnet där sötvattnet går in.. sen tar du bort expansionskärl mm. Förstår inte varför den inte skulle funka på longtail.. gar sett allt från 1cylindriga dieslar till bensin v8 or.. Tyngden är väl mer en fråga om balans. Se till att ha lagom mycket tyngd på proppsidan. Kul proj. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kruzovice 0 Postad 25 Februari , 2017 Ok Tack. och enl säljare ska den vara renoverad och priset ligger runt 3000 kr. Känns som om det är ett bra pris även om det är lite att modifiera med den, Annars så kan man ju ha ett slutet kylsystem med en kylare och en fläkt, tar väl upp lite mer plats bara.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kruzovice 0 Postad 25 Februari , 2017 Sä här ser motorn ut idag som är monterad Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Caribic410 757 Postad 26 Februari , 2017 Kylvattenlimpa istället för kylare å fläkt kan ju bli lite mekigt.. eftersom motorn inte sitter fast monterad.. Har inte tänkt på hur dom brukar kyla. Kan ev kolla om jag har gamla filmer, bilder.. om det går att se. Återkommmer isf.. harrj googlat? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Caribic410 757 Postad 26 Februari , 2017 Ps.. hur kyls den befintliga ds Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kruzovice 0 Postad 26 Februari , 2017 Den befintliga bilmotorn har ett slutet system utan limpa där en kopparslinga sitter utanpå på skrovet och kyls av havsvattnet. Inte riktigt optimalt för har man fullgas 10 min så blir den överhettad. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 26 Februari , 2017 Den Ford dieseln väger runt 400kg + reduktion 50-70kg. Funkar det verkligen? En betydligt lättare bensinare lär ge mer fart. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kruzovice 0 Postad 26 Februari , 2017 Ja jag har tänkt på det att det kanske blir lite väl tungt med den motorn. Får väl ge mig ut och leta efter en lättare motor. Kanske det finns ngn på forumet som har ngt intressant till salu eller vad är den mest optimala motorn som jag ska söka efter ?. Något förslag ???? Tack Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Bosse 300 Postad 26 Februari , 2017 En liten rapp bilbensinare med luftkylning borde väl vara det ultimata. Fast om du vill kunna slå full back direkt från full fram så vill det till en sju****la växellåda. Då kanske det måste till en diesel med hydrauliskt backslag iaf? /B Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
29biscaya 0 Postad 21 September , 2021 (redigerade) hej vet du vem som sålde motorn eller om den ev finns till salu fortfarande . jag är på jakt efter en sån mvh jm ,,,,även om det är länge sen Redigerad 21 September , 2021 av 29biscaya glömde ett tillägg Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser