Gå till innehåll
tisdag 04 mars 2025
Olleman82

Sanitetsslang i amerikanska båtar

Rekommendera Poster

Hej,

Gjorde sista kontrollen i båten idag innan jag ska köpa materialet jag behöver för att utöka med möjlighet att tömma toatanken överbord, som nödåtgärd.

Min tanke var att jag bara skulle bekräfta att slangen jag ska sätta t-kopplingen på verkligen är 38 mm som verkar vara standard. Inte helt enkelt att mäta men utsidan är 45mm och slanganslutningen den sitter på får jag till 42 mm! Jag har googlat runt på amerikanska sidor och det verkar vara standard med 1 1/2" där precis som här. Min slang ser ut som denna: https://www.jamestowndistributors.com/userportal/show_product.do?pid=4133

Kan det vara något annat än 38 mm/1 1/2" jag har?

Blev också lite fundersam för min slang sitter med slangklämma men men har också tätat med något som påminner om genomskinlig marintätning mellan slang och slanganslutning. Vill ju gärna få det tätt igen efter att jag sågat isär slangen. Någon som gjort något liknande på sin amerikanska båt med samma typ av slang och vet om jag behöver täta med något mer än bara slang och slangklämma?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I min bår Regal 242 sitter det 38mm anslutning till alla anslutningar (även avluftning). Jag har bara dragit ihop alla anslutningar med slangklämma och det har aldrig varit några läckage.

post-89138-0-00137300-1487793287_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

och dina slangar påminner ju väldigt mycket om mina...

Funderar på om jag ens vågar kapa och sätta in en t-koppling. Enligt amerikanska forum blir slangen hård med åldern och går lätt sönder. Lär ju vara ännu svårare att få det tätt då.

Jag har en pluggad anslutning på tanken som jag skulle kunna använda istället. Den har inre 1 1/2" gängor. Men om tanken nu är amerikansk, är det olika gängstandard på dessa rör-plast-detaljer precis som det är när det gäller NPT och BSP på tex mercruiser motorn?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Beroende på hur gamla dina slangar är, jag skulle byta till en ny bit för att vara säker på att slippa läckage och en massa problem mitt i säsongen. Det är inte så trevligt att konstatera att det läcker från slangen mitt i semestern.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Med tiden brukar gamla slangar dessutom sluta vara diffussionstäta och göra att det luktar toa i båten.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Gängan på genomföringar och tankar brukar vara NPSM dvs inte koniska som NPT. BSP är väl inte så vanlig i USA. En förbaskad djungel!

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

När jag blivit med ny båt så har jag uppdaterat slangarna till diffusionstäta för vara säker på att slippa toa-lukten och det är skönt att veta att det är nya slangar och säkert många år framåt

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Gängan på genomföringar och tankar brukar vara NPSM dvs inte koniska som NPT. BSP är väl inte så vanlig i USA. En förbaskad djungel!

Tack! Det svaret satt långt inne, har frågat på massa ställen och alla ser ut som frågetecken!

När jag blivit med ny båt så har jag uppdaterat slangarna till diffusionstäta för vara säker på att slippa toa-lukten och det är skönt att veta att det är nya slangar och säkert många år framåt

Jo, att byta den den från toa känns inte aktuellt, vi använde båten någon månad och då funkade det finnt. Denna slang är dessutom ett helsicke att byta.

Att däremot försöka byta allt runt däckstömningen. Måste mäta på slangkopplingen igen, det kan ju inte vara 42mm som jag först kom fram till. Kanske mitt skjutmått som ballat ur...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...