Gå till innehåll
söndag 13 april 2025
derbyboy

Installation av ankarspel

Rekommendera Poster

Jag tänkte ha ett eget batteri till ankarspelet som laddas av en solcell. När ankarspelbatteriet är fullt kan överskottet få gå till förbrukarbanken.

Mitt spel drar 55 amp/h.

Hade tänkt mig en solcell på 40w och ett batteri på 45 amp.

Med mina val så kommer jag ladda upp batteriet jun-sep med ca 11ah/dygn. Det innebär att jag kan köra ca 11

minuter med spelet varje dag utan att börja ta av reserven.

Tror ni det håller? Missar jag något? Är det över eller underdimensionerat?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har valt att koppla ankarspelet till startbatteriet då spelet används i huvudsak när motorn är igång. Kanske kan vara idé att i så fall ansluta den separata solpanelen till startbatteriet i så fall.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
  2017-02-21 vid 13:00 skrev Promod:

Jag har valt att koppla ankarspelet till startbatteriet då spelet används i huvudsak när motorn är igång. Kanske kan vara idé att i så fall ansluta den separata solpanelen till startbatteriet i så fall.

Jag har 7 meter enkel väg till startbatteriet. Trist att lägga 14 x 75 kr på kabel.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
  2017-02-21 vid 12:41 skrev derbyboy:

Jag tänkte ha ett eget batteri till ankarspelet som laddas av en solcell. När ankarspelbatteriet är fullt kan överskottet få gå till förbrukarbanken.

Mitt spel drar 55 amp/h.

Med mina val så kommer jag ladda upp batteriet jun-sep med ca 11ah/dygn. Det innebär att jag kan köra ca 11

Du kommer säkert få banner och förklaring på de storheter du beskriver men..

Om jag tolkar dej rätt har du spelmotor på ca 660w.

5timmars maximal laddning bör teoretisk med din 45w solcell ge ca.20 min spel med belastning. Spelet drar väl inte full A om den inte belastas fullt.

Så... borde räcka gott och väl.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
  2017-02-21 vid 14:01 skrev Caribic410:

2017-02-21 vid 12:41 skrev derbyboy:

Mitt spel drar 55 amp/h.

Du kommer säkert få banner och förklaring på de storheter du beskriver men..

Om jag tolkar dej rätt har du spelmotor på ca 660w.

5timmars maximal laddning bör teoretisk med din 45w solcell ge ca.20 min spel med belastning. Spelet drar väl inte full A om den inte belastas fullt.

Så... borde räcka gott och väl.

post-107592-0-43352800-1487686289_thumb.jpg

Spelmotorn är på 1000w och drar 55 amp upp (no load) och 25 amp ner

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det jag är lite tveksam till är ifall du behöver köra ankarspelet extra mycket en dag, det blev kanske fler ankringar än du tänkt dig! Då gäller det att batteriet räcker till den dagen så du inte blir stående med halva linan ute.

Alternativet är som sagt att koppla till samma batteri som laddas av motorn och sedan ha motorn igång då spelet körs.

Hur du än gör så ska då ta till med rejäla kablar mellan batteriet och spelet så det inte blir så mycket förluster.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har kört i flera år som TS beskriver, ett 60-70Ah batteri och 20W solpanel. Ankarspelet är på 900W. När spelet får ta i brukar det bli runt 50A, men sjunker sedan till runt 20A, lite reservation för mitt minne.

Spelet drar in runt 20m/min, 30m blir då 1,5min. Med 20A förbrukning blir det 0,5Ah. Med 50A blir det 1,25Ah.  20W solpanel ger ca 6Ah per dygn. Mer finräkning än så behöver man inte göra, det räcker vilket även märks praktiskt. Jag har möjlighet att ladda från startbatteri, en möjlighet jag aldrig utnyttjat, 200kr kostade den lösningen, helt i onödan.

En extra omkopplare så kan man tex köra VHFen från ankarspelsbatteriet, en enkel extra säkerhet. För att lyxa till det lite har jag en liten LED-lampa i förpiken som lyser ett par timmar efter solen försvunnit, solcellsregulatorn fixar detta.

Man ska alltid kolla vad är den verkliga strömförbrukningen och hur länge pågår den. Det och lite småskolematte löser många problem.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...