Gå till innehåll
fredag 27 september 2024
LonelyBird

Jabsco Electric Flush Pump

Rekommendera Poster

Ett enkelt sätt konvertera sin vanliga handpumpade mugg till en eldito, knappt värt pengarna då man kan köpa en ny elmugg ganska billigt.

 

/B

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jöstas man väcker ju de döda!

Vad är ett bra och tyst alternativ av god kvalitet?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

De e ingen fara med ljudet.. kolla instruktionsboken på din telefon, dator eller vad du använder för att titta på klippet. Du har volymjustering nånstans. På min samsung sitter den uppe till vänster. Nån sekunds tryck nedåt bara... så är ljudet behagligt..

Har för mej jag filmade min biltemaeltoa som finns i förförra båten.. upplevde inte att den lät särskilt mycket.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag monterade en eltoa Sanimarin 31 i min båt, påstås vara den tystaste på marknaden men den är inte heller speciellt ljudlös. Ganska dyr tyvärr men jag litade inte på kvalitén i Jabsco-produkterna så det fick bli en Sanimarin. Den erfarenhet jag har av de handpumpade Jabsco-varianterna är att de fungerar något år men sedan behövs det kontinuerligt underhåll med packningssatser och byte av komponenter.  

Sanimarinen har hittills fungerat utan anmärkning. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Mambo och Caribic410,

Berätta lite mer om Sanimarin- och Biltematoaletterna.

Är det i båda fallen en jokerventil som hindrar backflöde eller finns där någon annan mekanism?

Hur beräder man dessa toaletter för vintern?

869  € för Sanimarin är nog väl tilltaget i synnerhet jämförd med Biltemas 199 €.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Då det gäller Sanimarin är priset mycket riktigt väl tilltaget, 7195 SEK hos t.ex Hjertmans. Om den är 4 ggr bättre än Biltemas har jag ingen aning om.

Sanimarin har, vad jag minns, också en sorts backventil. Dock inte likadan som Jabsco och förhoppningsvis mer hållbar.

Inför vintern säger Sanimarin att man ska spola i rent vatten och sedan tömma med "Empty"-knappen. Jag fyllde för säkerhets skull på lite frostskydd också.

 

Då det gäller installation av Sanimarin ska man tänka på att spolvattenpump inte ingår, man måste alltså ordna med en tryckvattenpump för detta. Så där tillkommer en kostnad. Sedan ska man tänka på att eldragningen kräver ganska grova kablar men det gäller säkert alla fabrikat. Det finns en inbyggd kvarn som maler sönder toainnehållet samtidigt som det pumpas ut/upp i tank. Det finns hos Sanimarin ett par varianter av kontrollpanel man jag valde den mest lätthanterliga modellen -man trycker på endast 1 knapp så spolas och töms det. Bra ifall man har gäster ombord som är nya på sjön och har svårt att lära alla spakar och knappar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Mambo och Caribic410,

Berätta lite mer om Sanimarin- och Biltematoaletterna.

Är det i båda fallen en jokerventil som hindrar backflöde eller finns där någon annan mekanism?

Hur beräder man dessa toaletter för vintern?

869 € för Sanimarin är nog väl tilltaget i synnerhet jämförd med Biltemas 199 €.

Hmmm.

Hade biltemavarianten särplockad en gång eftersom jag trodde nåt va fel.. hittade inget fel.. testade på moppebatteti. Funkade klockrent. I båten funkade den inte. Då kom jag på att jag kopplat all förbrukning till solcellsregulatorn.

Skaffade ny regulator som gav lite mer ström... så funkade det.

Minns faktiskt inte men har för mej det inte va nån sån där jokerventil. Den höll bättre tätt än jabscona jag har.

För vintern spolade jag nog bara ur den.. den tömde bra. Man kan ju alltid dra i lite spolarvätska, glykol, tsprit eller nåt som inte fryser.

I biltematoabåten fanns ingen tank.

Sätter nog i biltemastolar på toaletterna när det är dax att byta packningar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I somras köpte jag en Masterflush 7160. Det var lite bråttom och denna var stor nog för en karl. De finns en variant för färskvattenspolning men den fanns inte på lager, annars hade det blivit en sådan.

Till sommaren ska jag prova att köra den på färskvatten, det enda jag behöver är en magnetventil.

Strömmatning sker via ett relä och tryckknapp. Tanken är ytterligare en knapp och ett tidrelä, knappen märks "Nr 1"

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...