Gå till innehåll
söndag 10 november 2024
Modesty77

biltemas gelcoat

Rekommendera Poster

Så här ser en gammal Lewmar 16 ut inuti. Avsedd för för M6 KFS, alltså hamnar mutter och bricka på undersidan.

På en båt borrade jag hål, karvade ur med Unbraco nyckel i borrmaskinen samt gjöt i epoxi. Sedan borrade jag ut, gängade och drog fast med skruvar i rätt längd. Inga problem mer än att det tog en massa tid. Och inget syntes underifrån.

Skruvarna smordes med PTFE, det behövdes för att få i dem. Det är ju inte så där jätteenkelt att dra spårskruv. Några år senare skulle vinscharna ersättas med self tailing, det var väldigt besvärligt att få loss skruvarna, trots slagskruvmejsel. En skruv fick borras bort och bara den ena vinschen byttes.

Efter det bytte jag taktik till att ha muttrar, åtkomliga från undersidan.

 

post-80529-0-52888300-1487959235.png 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

*dubbelpost*

Redigerad av Peter_K

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

 

Att montera i enbart det övre laminatet är absolut ingen fuskmetod utan något som används. De som kan räkna hållfasthet förstår detta. På köpet får man ett slätt underdäck utan nedstickande bultskallar.

Räknas mina tio poäng konstruktionsteknik på KTH för att jag ska få säga att det är en sämre lösning än den jag förespråkar..?

Utmärkt, då kan du göra en beräkning som visar skillnaden. Har du rätt så ger jag mig direkt.

Vet du vad - eftersom du kräver att personer som uttalar sig i frågan skall kunna räkna på hållfasthet förutsätter jag att du kan göra det, så räkna själv du.

Såklart kan det hålla jättebra dom du beskriver, men du begär mycket av vidhäftningen mellan distansmaterial och laminat, något som ibland är sådär. Vill man chansa - kör bhemacs metod och du sparar c:a 8 mm i takhöjd (muttertjocklek samt bricka), och det är ju bra.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hållfasthet har jag fått lära mig att räkna men jag har gjort det så lite så överlåter sådant till dem som har mer vana. Möjligen kan jag göra ett kraftparallelogram men det finns säkert de som kan göra det bättre.

Överlamninatet är kanske 6 mm, det klarar av den (lilla) vertikala kraft som uppstår om draget kommer 10cm över däck.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag vill bara kolla här för att vara säker bhemac - är det bara alla andra som måste räkna på krafter, men för dig räcker det att resonera lite på hur det "är"..?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag vill bara kolla här för att vara säker bhemac - är det bara alla andra som måste räkna på krafter, men för dig räcker det att resonera lite på hur det "är"..?

 

Det är du som säger att det inte håller, bevisa det då!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag skulle borra hål i taket för att installera vinschar och avlastare. Om jag har förstått det rätt så skall man fräsa ett större hål med typ insexnyckel. Hålet ska tejpas sen på undersidan och det skall sprutas epoxy eller gelcoat uppifrån.

 

Jag tänkte använda mig av biltemas produkter ( närmaste båt butik ligger 150 km bort så det får bli biltema) men när jag läste alla inlägg blev jag lite förvirrad eftersom det ser ut biltemas gelcoat inte är gelcoat :) och jag undrar vilken av bilemas produkter kan jag använda för detta projekt: Gelcoat, Gelcoatspakel, Polyester eller är det nåt annat som skall användas :)

 

Stort tack i förvägg för alla svar !!!

Använd nåt epoxi.. med eller utan fyllmedel.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Jag vill bara kolla här för att vara säker bhemac - är det bara alla andra som måste räkna på krafter, men för dig räcker det att resonera lite på hur det "är"..?

Det är du som säger att det inte håller, bevisa det då!

Nja... du säger att din metod är lika bra som gängse med igjutning av propp - bevisbördan ligger faktiskt hos dig. .

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

 

Jag vill bara kolla här för att vara säker bhemac - är det bara alla andra som måste räkna på krafter, men för dig räcker det att resonera lite på hur det "är"..?

Det är du som säger att det inte håller, bevisa det då!

 

Nja... du säger att din metod är lika bra som gängse med igjutning av propp - bevisbördan ligger faktiskt hos dig. .

 

Jag kliver rätt in i getingboet...
  • Ni i kan säkert vara överens om att en belastad vinsch ger både tryck-, drag- och skjuvktafter i infästningen.
  • Ni kan säkert också vara överens om att svagheten i en sandwichkonstruktion är draghållfastheten vinkelrätt mot ytan.
Om man accepterar 1 och 2 ovan inser man att om däckets ovansida är förhållandevis tjockt funkar bhemacs metod, men om ovansidan är förhållandevis tunn funkar den inte.

 

Min gissning är att en modern båt har för tunn däcksovansida (enstaka mm) för bhemac-metoden, medan en äldre båt har en tillräckligt tjock ovansida för att ta upp kraften som vil dra loss däcksytan från distansmaterialet.

 

Mackeye

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om vi pratar om en modern båt så finns det med stor sannolikhet en redan ingjuten förstärkning och då är saken klar.

Annars pratar vi om en laminattjocklek på 5-6 mm där vi ska bulta fast tex en Lewmar 16 vinsch med 5 st M6 med 20mm bricka undertill, det påstår jag räcker. Det kanske förekommer tunnare laminat idag, det vet inte jag men har svårt att tro att ett däck som ska hålla att gå på är så mycket tunnare.

Oftast är ju däcksytan där man placerar en vinsch förstyvad runt om med vertikala delar.

 

Finns det verkligen någon sannolikhet att vinschen ska få ett så stort drag uppåt att sandwichen delaminerar?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Min båt, byggd 1980, har inga 5-6 mm tjockt laminat. Då är det en familjebåt vi snackar om. Där wincharna sitter på rufftaket är det enkellaminat, men skotwincharna sitter i sandwichlaminat som förstärkts med epoxyplugg.

 

Så som jag och Mackey skriver - det blir draglaster. Närmare bestämt i bakkant på winchen. Det kan bli stora laster på en winch, och under längre perioder, många timmar, och låntidslaster ger utmattning av laminat och på sikt sprickor. För att beskriva hur mycket laster - jag böjde den smidda pinnen till schaklet i fallet till förseglet vid en segling i höstas.

 

Jag säger inte att det faktiskt kan hålla med bhemac's metod. Jag säger att den är klenare än gängse metod. Sedan kan det ju visa sig att den är tillräckligt stark - men för egen del skulle jag inte chansa för att tjäna c:a 8 mm i takhöjd.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En bra början är att borra ett hål för att se om det redan finns förstärkning, i andra hand kolla laminatets tjocklek.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tror att jag väljer metoden att först inte borra helt igenom utan att borra från ovan sida igenom sandwichlaminatet (slipper tejpa från undersida) som Thallatha föreslog. Jag skulle använda mig av m6 skruvar men hur stora hål skulle jag borra? Räcker det med 10 mm eller ska det vara större?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad tycker du själv skulle vara ett lämpligt "rör" i härdplast att använda som distans?

10 mm grop.. som du borrar och fyller ger dej i princip ett plasttör med godstjocklek på 2mm.. förutsatt att du borrar 6mm för genomgång av din M6 och du träffar mitt i "pluggen" och borrar rakt genom densamme.

Beroende på längd krävs det ju såklar mer gods ju längre "röret" är..

Jag skulle ta i rejält.. typ 18mm minst.

Jag skulle.. "brukar" borra genomgående.

Man kan plugga undersidan med epoxi-sticka.., även om man som jag använder annat lim till "pluggen.

På ett ställe.. inte på båten.. göt jag in ett rostfritt rör i plasten.. med brickor både över och under behövs egentligen inget "lim" för att hålla distansen.. om du får klämkraft så det räcker..

Men hursom..

Tänk "limmet" som du fyller i din grop som du borrar.. som ett plaströr av det limmet du använder.. hur långt blir det.. vilken form får det.. hur stort och centrerat bllir ditt hål för dina skruvar.. (bultar)...

Uppskatta.. sen kommer såklart det runtomkringligganee distansmaterialet att integreras i konstruktionen..

Ta hänsyn till distansmaterialets egenskaper i förhållande till limmets..

Lite så skulle jag tänka i alla fall.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...