HaraldssonD 3 Postad 18 Februari , 2017 Hej! Nu ger jag mig på att byta slangar till toalett då det luktade i båten (Sunwind 26 1979 ) förra året. Jag vill gärna ha tips och åsikter. Har idag tagit bort alla slangar och septiktanken. (Jag tror dessa var bytta senast 2003) Tanken var full när jag skulle börja ta bort slangarna , trotts att jag hade pumpat på tömmingsventilen i flera minuter, så min handventil för tömning verkar inte fungera väldigt dåligt. Jag hittade en liten handpump i båten som jag fick suga med i slangar och tank ,till hink. :-( Avluftningsslangen var nästan helt tät med svart klegg, Nu funderar jag på om jag ska svetsa på grövre avluftning på tanken, är ca 16 mm idag. Och om jag ska flytta nedre anslutningen på tanken som går till tömning från gavel till underkant på tanken. Så tanken kommer tömmas på ett bättre sätt , jag gissar på att det blir många liter kvar i tanken i dag p.g.a att anslutning sitter på gavel och inte på undersida. Sedan tänker jag sätta en t-kort uppe vid handpumpen och montera Däcksförskruvning för sugtömming på båten, mellan t-kors och handpump sätter jag en vanlig kulventil som jag kan stänga vill sugtömming. Tror ni detta blir bra eller hur ska jag göra? Tacksam för svar och åsikter ! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
speljakt 138 Postad 18 Februari , 2017 Hej! Nu ger jag mig på att byta slangar till toalett då det luktade i båten (Sunwind 26 1979 ) förra året. Jag vill gärna ha tips och åsikter. Har idag tagit bort alla slangar och septiktanken. (Jag tror dessa var bytta senast 2003) Tanken var full när jag skulle börja ta bort slangarna , trotts att jag hade pumpat på tömmingsventilen i flera minuter, så min handventil för tömning verkar inte fungera väldigt dåligt. Jag hittade en liten handpump i båten som jag fick suga med i slangar och tank ,till hink. :-( Avluftningsslangen var nästan helt tät med svart klegg, Nu funderar jag på om jag ska svetsa på grövre avluftning på tanken, är ca 16 mm idag. Och om jag ska flytta nedre anslutningen på tanken som går till tömning från gavel till underkant på tanken. Så tanken kommer tömmas på ett bättre sätt , jag gissar på att det blir många liter kvar i tanken i dag p.g.a att anslutning sitter på gavel och inte på undersida. Sedan tänker jag sätta en t-kort uppe vid handpumpen och montera Däcksförskruvning för sugtömming på båten, mellan t-kors och handpump sätter jag en vanlig kulventil som jag kan stänga vill sugtömming. Tror ni detta blir bra eller hur ska jag göra? Tacksam för svar och åsikter ! Jag skulle nog flytta utloppet till undersidan av tanken, en fördel om man kan få det i lägsta punkten. Ska tanken ändå ut för svetsning så är det lika gott att gå upp i diameter på luftningen också, till 19 mm. Misstänker att det kan vara svårt att hitta en bra, diffusionstät slang för 16 mm. I övrigt tror jag det borde funka. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 18 Februari , 2017 Ju större avluftning desto mindre lukt. Ska man ändå svetsa dit en ny avluftning kan man satsa på 25mm, det är även en standarddimension på diffusionstät slang. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 498 Postad 19 Februari , 2017 Försöker svara och kommentera i samma ordning som du beskriver dina problem. Svart klegg i avluftningen är vanligt bajs. När tanken är full och man fortsätter att pumpa pressas tankens innehåll ut genom avluftningen. Ett enkelt sätt att få lite bättre koll på hur full tanken är är att sätta en vattenmätare på spolvattnet, en sådan här tex, https://www.conrad.se/Vattenfl%f6desm%e4tare-Digital.htm?websale8=conrad-swe&pi=552059&ci=SHOP_AREA_1445374_0813301 Grov och kort avluftningsslang gör att luft kommer in i tanken vilket i sin tur gör att det luktar mindre illa. Helst ska då avluftningsslangen bara vara några dm, högst 1/2 meter, annars blir effekten av luftutbyte genom slangen ändå för litet. Det är naturligtvis bäst att tömma tanken från botten, men det kan ju vara så att det finns rör inuti tanken ner mot botten. Vår tank har alla anslutningar på ovansidan och det funkar bra, ingen risk att skiten rinner ut av misstag. Fundera på om det är bättre att tömma ovanifrån med ett rör som sticker ner mot botten. Om röret slutar 30 mm ovan botten är det en väldigt liten volym som blir kvar. T-rörets placering är rätt tänkt, men du kan nog strunta i kulventilen, en behövs troligen inte. Om handpumpen sitte så att risken att skit ska fylla slangen till pumpen är näst intill obefintlig så klarar du dig utan ventien. Jag tror absolut att det blir bra, men för att komplicera livet lite för dig... Om den tank du har är mindre än ca. 30 liter skulle jag överväga en ny större tank för att slippa leta sugtömningsanläggningar hela tiden. Det ser ut som om det skulle få plats en rejält mycket större tank om du beställde en en som pasar bättre mot skrovet än vad en culinder gör. Sedan beror det ju på hur regelbundet toan används, hur många man brukar vara ombord,om man ligger i natur- eller gästhamn, etc. Mackey Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
lindius 65 Postad 19 Februari , 2017 Kul med en Sunwind 26a! Ser inte så så många systrar till vår Alea! Intressant med en sådan tank, jag har en som verkar rätt anpassad till båten i ganska smal rektangulär form. Dock för lågt monterad för att jag ska få plats med ett T-rör mellan utsläppet på undersidan och skrovet...men har ca 10 cm upp till fönstret så ska ta tag i att höja tanken när jag monterar nya el-toan och samtidigt byter slang och fixar däckstömning. Har inga tips utöver det som nämnts, blev bara så glad av att se en till Sunwindägare Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 19 Februari , 2017 Det kan nog vara ide att fundera på att byta tank, en rostfri håller inte tätt i evigheter och 30 liter är väldigt lite. Satsa hellre på en polyetentank, finns till bra priser tex här: https://www.marineparts.se/search?q=septiktank Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
HaraldssonD 3 Postad 19 Februari , 2017 (redigerade) Tack för svar! Nuvarande Septiktanken är 30 cm i diameter och 60 cm hög så det blir runt 42-43 liter. Slangen till avlutningen är ca 1.3 m lång. Tycker ni att jag ska köpa renoveringssats till min länspump?, eller ska jag köpa en ny typ http://www.erlandsonsbrygga.se/Hemsida/Inredning_VVS/Lanspump_Spolpump/Lanspump_Manuell/LANSPUMP_38MM_SKOTT_THRUD?id=03938 Ok då kanske jag kan skippa kulventilen innan länspumpen. Hur många liter kan det blir från ett toalettbesök ungefär? Jag funderar på att sätta i en vattentank till i båten så jag kan köra vanligt vatten i toaletten så jag slipper saltvatten. Om vi inte har varit i båten på någon vecka så luktar inkommande saltvatten väldigt stark när man ska spola. Någon som upplever samma sak med saltvattenspolning? Kul att det finns några Sunwind ägare på forumet. Redigerad 19 Februari , 2017 av HaraldssonD Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 19 Februari , 2017 Ska du byta pump så sätt in en elektrisk membranpump med knapp sittbrunn så kan man "dutta" ut om det skulle behövas. Pumpen kostar 200kr mer. Men troligen räcker det med en renoveringssats, sen finns det väl vissa grejar man helst avstår från att renovera. En vuxen människa producerar ca 2,5liter/dygn sen tillkommer spolvattnet, är man snål klarar man nästan en vecka på en 40lit tank. En eltoa, rätt använd förbrukar mindre vatten, dessutom mals allt sönder så risken för stopp är avsevärt mycket mindre. Min "nya" båt hade gått på kusten, toan hade nästan bara använts till att pinka i. När jag tog över blev det stopp, det visade sig att slangen grott igen av salt och/eller urinkristaller. Att ha en egen färskvattentank till toan tror jag är jättesmart. Är vattnet slut är tanken troligen full om man väljer rätt storlek. Hade jag inte seglat i sötvatten så hade jag absolut satt in en vattentank. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 498 Postad 19 Februari , 2017 Man slipper inte urinsten bara för att man spolar med sötvatten. Låt bli att rengöra toaletten hemma i en månad så får ni ett lager av urinsten i kröken som kommer att fortsätta byggas på. Det är fosfor i urinen som är boven, den bildas olika salter som Ca-fosfat, K-fosfat, Mg-fosfat, etc. Kanske bidrar havsvatten på något vis, men urin innehåller ju redan en massa NaCl. Tanken med tanken som ryms i toatanken är bra i vilket fall som helst. DÅ får man ju koll på när det är dags att tömma. Mackey Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 221 Postad 19 Februari , 2017 Är inte havssaltet ett problem också? Klart är att man nog ska lägga en riktig kabel ibland för att rensa slangarna. Om man har vattentank, kan man blanda i några kemikalier för att det ska bli bättre? Att det skulle vara ett problem att havssalt skulle sätta igen de grova slangarna har jag väldigt svårt att tro; då skulle det ju ständigt vara stopp i kylslangarna till motorn..?Nä - kisset är säkert boven i dramat här. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 19 Februari , 2017 Är inte havssaltet ett problem också? Klart är att man nog ska lägga en riktig kabel ibland för att rensa slangarna. Om man har vattentank, kan man blanda i några kemikalier för att det ska bli bättre? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Niklas-L 37 Postad 19 Februari , 2017 Bytte själv slangar för något år sedan. Läste i samband med detta en artikel. Där nämndes det att det var en bra ide att spola toaletten med färskvatten, om den inte skulle användas på några dar. Så tar nu alltid en tillbringare och häller färskvatten från diskhon ner i toaletten. Bör nog vara några liter, så det går igenom slangarna, har nära till tömningsstationer, så fungerar bra för min del. Har alla anslutningar på ovansidan. 19mm på avluftningen. Där tipsade artikeln även om att titta i skrovgenomföringen. Vissa har ett litet "myggnät" som kan bli igensatt. Båten är från 2007 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 19 Februari , 2017 "Att det skulle vara ett problem att havssalt skulle sätta igen de grova slangarna har jag väldigt svårt att tro; då skulle det ju ständigt vara stopp i kylslangarna till motorn..?" Jag tänkte att flödet i toaslangarna är lågt och att vattnet blir stående. Jag har ett par bita slangaliggande tänkte att någon skulle kunna analysera saltkristallerna. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 498 Postad 19 Februari , 2017 http://www.sxk.se/system/files/private/toasystem.pdf Mackey Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser