Gå till innehåll
lördag 18 januari 2025
andreasroman

Kamrem gnisslar?

Rekommendera Poster

Hej! När jag startar motorn börjar det komma ett gnissel eller ska man mer säga det ljudet som kommer från en gympaskor mot golvet. Vad kan det vara? Är det bara remmen som blivit blöt eller något? Eller är detta något vanligt problem att det kommer ljud från någon remskiva eller något? Och något som jag också tänkt på är att det är sotigt bakom remskivorna på topplocket. Vad kan sett komma ifrån? Eller kan de vara så att det bara är gammalt skit någon inte har fått bort?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är generatorremmen som slirar, generatorn går väldigt tung rätt efter start då batteriet kan sluka hela effekten. Enkel åtgärd, spänn remmen, det svarta sotet kommer också från generatorremmen och bildas när den slirar.

Hälsningar Ove

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ove-T:s svar utgår från inombordare. Jag tippar på utombordare. En Mercury kanske. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag accepterar att remmen gnisslar lite när man startar och batteriet är ganska urladdat. Tänker att det sparar lagren i generatorn att inte ha remmen så spänd.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En sliten generatorrem slirar lättare än en ny. Byt rem och spänn den enligt instruktionsboken.

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Notera att frågan om gnissel och sot avser kamremmen. Det kanske inte ens finns någon generatorrem på motorn ifråga.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Notera att frågan om gnissel och sot avser kamremmen. Det kanske inte ens finns någon generatorrem på motorn ifråga.

Vi låter då frågan delvis återremitteras till trådskaparen, "Är du säker på att det är kamremmen som för oväsen?"

Slirande kamremmar brukar resultera i dyrbara motorhaverier eller åtminstone totalstopp, om det är så att ventiler och kolvar har gått om plats i förbränningsrummen så att de inte stöter ihop där.

 

Annars tycker jag också det förefaller som det är annan drivrem som slirar, "typ" drivrem till generator och kanske även vattenpump. Spänn remmen. eller kör med en symtomatisk åtgärd, spreja på drivremsklister...

Sedan kan ju generatorns kullager skära, men det är mer ett högfrekvent tjutande ljud, och till slut blir det toatlastopp i generatorn och det lär du ju märka på att remmen slits av och laddningen upphör.

 

Men kolla laddningslampan samtidigt som du hör det gnisslande ljudet och se om du kan dra någon parallell där, glödande eller klart lysande laddningslampa skvallrar om slapp och slirande drivrem.

 

 

...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Visserligen har jag aldrig haft något fordon med kamrem, men måste inte en sådan vara tandad och löpa på nån sorts kugghjul och kan då knappast slira. Skulle den slira och dessutom flera gånger så skulle väl motorn knappt gå, och ventilsallad vara en trolig anrättning.

Redigerad av trewq
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kamremmar kan slira, men då inte på traditionellt vis utan med baksidan mot en kärvande spännrulle. Det brukar dock sluta med skuren rulle och rembrott/hopp.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo så är det, kamremmar är tandade.

Jag har varit ute för det några gånger, en trimmad bilmotor, där kamremmen kuggade över, först en kugg så att motorn fortfarande gick, men fruktansvärt illa, sedan några kugg till och då var det stopp.

I den motorn var det gott om plats i förbränningsrummen, men jag har sett exempel där det inte har varit lika generösa förbränningsrum, oftast ligger dessa motorer i något förträngt utrymme längst in i verkstaden på en oljig lastpall...

 

Det är därför jag tror, efter trådskaparens beskrivning, att det är en annan rem som för oväsen och kanske slirar.

 

Sedan kan ju som jag nämnde tidigare det vara något lager, generatorn har två kullager, vattenpumpen för den interna cirkulationen har även den lager som kan skära. Sedan kanske det finns en servopump med lager, spännrullar med lager... Det finns speciella stetoskop att lyssna med som man kan ta till hjälp och det ensamma örat inte räcker till, när man hör mystiska ljud från motorn.

 

Men mitt tips kvarstår, att samtidigt som missljudet uppstår kolla laddningslampan.

Många gånger brukar det sluta att slira då man ökar motorvarvtalet.

 

 

...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jaha och både herrarna i svarsfälten här ovan och trådskaparen missar den väsentligaste frågan och upplysningen, nämligen, vad är det för motor???  :huh:

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Precis, vi gissar hej vilt utifrån den information som finns tillgänglig.

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Att kamremmen slirar kan vi direkt avskriva!

Dock kan det vara som nämts tidigare någon spännrulle som går trögt så att baksidan av remmen gnider på rullen, men det innebär inte att remmen slirar, och felet ligger inte i remmen.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har haft problem med en kamrem som "gnisslat" på min AQ 171C. I min rädsla att kamremmen skulle kugga över så hade jag spänt den för hårt,  jag släppte på den och spände enligt instruktionsboken så blev det bra.

Ska tillägga att spännrullen var nybytt, en gammal spännrulle kan ju förstås också "gnissla"

Redigerad av Highcoaster2
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Visserligen har jag aldrig haft något fordon med kamrem, men måste inte en sådan vara tandad och löpa på nån sorts kugghjul och kan då knappast slira. Skulle den slira och dessutom flera gånger så skulle väl motorn knappt gå, och ventilsallad vara en trolig anrättning.

Ja.. precis så måste det vara för att det ska fungera.

Det måste vara ett system som håller vevaxel och axel som lyfter ventiler synkade.

En riktigt slak kamrem skulle väl teoretuskt sett kunna rappa över.. men då skulle motorn inte gå alls eller inte bra.

Sannolikheten att remmen går av jämfört mot att tappa över är i princip 100-0...

Men... en del tandade skivor har ju kanter för att hålla remmen på plats.. dom skulle ev kunna låta något.

Jag skulle spraya dessa med våt ptfe.

Tror åxå det bör vara annan rem

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jaha och både herrarna i svarsfälten här ovan och trådskaparen missar den väsentligaste frågan och upplysningen, nämligen, vad är det för motor???  :huh:

Ångmaskin, sterlingmotor, wankel eller turbopropjet...

Då jag aldrig sett någon utombordare med någon typ av rem (men jag har inte sett så många sådana inuti) så underförstår jag att det rör sig om en inombordare, kolvmotor... :o

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi lever på 2000 talet nu herr motstånd, så remmar finns lite överallt  :P

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Jaha och både herrarna i svarsfälten här ovan och trådskaparen missar den väsentligaste frågan och upplysningen, nämligen, vad är det för motor???  :huh:

Ångmaskin, sterlingmotor, wankel eller turbopropjet...

Då jag aldrig sett någon utombordare med någon typ av rem (men jag har inte sett så många sådana inuti) så underförstår jag att det rör sig om en inombordare, kolvmotor... :o

 

Nåja, nu har ju de flesta 4-taktande utombordare kamrem, mig veterligen bara Suzuki med sin kamkedja undantaget.

Men om kamremen skulle slira så är det inget gnissel som hörs utan snarare ljudet när ventilsallad blir till.

Men spännrullar kan gnissla som nämnts här i tråden.

 

Men lite återkoppling från TS vore kul.

 

/B

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har haft problem med en kamrem som "gnisslat" på min AQ 171C. I min rädsla att kamremmen skulle kugga över så hade jag spänt den för hårt,  jag släppte på den och spände enligt instruktionsboken så blev det bra.

Ska tillägga att spännrullen var nybytt, en gammal spännrulle kan ju förstås också "gnissla"

Känner igen ljudet min 171 a hade ett sjavande vinande ljud på tomgång, lät som blöta gummiskor på golv. Speciellt då remmen var nybytt blev bättre efter några timmars gång, men man hörde ljudet  vid högsommarvarmt och torr luft.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Så länge vi inte vet vilken motor det är frågan om så får vi utgå från att det är en Monark 4 från 1976. Den har ingen kamrem så då kan det inte vara den...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

tack för alla svar! Det gäller en inombodare, aq 171a så grattis till alla som hade rätt!  

Felet var att sjövattensilen läckte ner på generatorremmen vilket gjorde att den slirade på cirkulationsremskivan. tack för all hjälp! 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

tack för alla svar! Det gäller en inombodare, aq 171a så grattis till alla som hade rätt!  

Felet var att sjövattensilen läckte ner på generatorremmen vilket gjorde att den slirade på cirkulationsremskivan. tack för all hjälp! 

Ja du är nog inte ensam om just det felet!

Om du har VP originalsil i den stora plastbehållaren är det väldigt lätt att man gängar på locket litet snett så att det läcker. Bara att torka rent, och tvätta med något lösningsmedel på remskivan, och kanske lika bra att byta drivremmen när du ändå har verktygen framme.

 

...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...