Gå till innehåll
onsdag 22 januari 2025
Sailing_The_Blue_Note

Segelbåt för ensamsegling i Norden som envis nybörjare

Rekommendera Poster

Då är det lugnt. Båten bör vara i sådant skick att du max behöver två veckor att rusta så köper du i första halvan av april så är det stenlugnt.

Ägna tiden åt att planera, lägg upp rutter mm och titta på så många båtar som möjligt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Men ändå.. med tanke på budget och segling... If är inte fel... en handhållen

VHF ger dig nog trygghet i dom vatten du tänker dig... sjökort måste man ha enligt mig.. en plotter hjälper till... vill du inte lägga pengar på en pilot så funkar "tiller lock" ibland...

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
 

 

Ja så när som på att jag fortfarande är en liten båt ;) Men med "anksjärten" ger ju lite längre vattenlinje samt gör det enklare att komma ombord om man skulle trilla i.

 

TS skulle ju ensamsegla, så ramlar han i kommer inte "ankstjärten" hjälpa alls, eftersom båten seglar iväg.

 

 Jag tänker mig en budget runt 50k men då har jag räknat in ny fock samt storsegel. 

 

Kul projekt TS! Såg att du funderade på en Maxi 77a, det är visserligen en riktigt trevlig båt som seglar ganska bra, men den är väldigt obekväm på kryssen i öppen sjö.

 

Är helt nya segel verkligen nödvändigt? Du får ganska trevliga båtar i dagsläget för 50k, men ska du lägga halva budgeten på segel blir det lite värre. Oavsett, se till att skaffa en autopilot!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

@Marina95; Hmm.. Så länge seglen är pigga så är det okej, men eftersom jag är färsk är jag extra mån om att jag lär mig segla med sjysta grejor. :) Jag har kikat på några maxi, live nu.. men jag tycker IF är himla snygg så jag dras mer och mer mot IF! Men alla båttyper jag blivit tipsad om här är aktuella. 

 

@Bhemac: Japp nu blir det någon båt i veckan så att jag får fler och fler referenser :)

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Jag har haft IF några år. En fantastisk seglare som är trygg och, jag håller med, mycket vacker att se på! Det ju också en väl beprövad båt som varit på vida färder. Island, Medelhavet, över Atlanten och, om jag minns rätt, över Stilla Havet. Så visst är den duglig. Båtens fördel är just seglingsegenskaperna som är väldigt bra på nästan alla bogar. Endast på läns, med vinden rakt akterut, kan jag uppleva att den är lite långsam. Den är också välbyggd och har inga större konstruktionsmissar vad jag kan komma ihåg. Gedigen båt!

Nackdelarna då? Den är våt att segla och tar lätt in vatten i sittbrunnen vid kryss (men båten dunsar inte i sjön som en 77:a). Den är trång invändigt, man bor t ex bättre i en Maxi 68:a anser jag, men å andra sidan är IF:en mycket rymligare än ett tält och man kan luta sig mot väggarna :-) Sista nackdelen är att det är långt till motorn så den är svår att nå utan att man kliver upp på akterdäck.

 

Bilden visar min gamla IF Majsan som här dubblerar som torkställning efter en blöt kryss mellan Mjältön och Ö-vik. Medseglarna, i en Maxi 68:a, kom i hamn senare men helt torra. En prioriteringsfråga.

 

Någon skrev någonstans att om man någon gång ägt en IF kommer man alltid att sakna den. Det stämmer nog :-)

 

post-74361-0-99130500-1488785509_thumb.jpg

Redigerad av nilsnobbing

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kom förresten på en nackdel till; köket är inte det bästa. Inget fast pentry utan man fäller ner en lucka som sedan blir ett enkelt bord där  t ex ett spritkök får plats. Inte toppen, men det går väl. Dock ingen chans till balansupphängt kök om man inte bygger om.

 

//N.N

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Har haft IF i 4 år. Ingen tidigare "formell" utbildning men tycker att jag är en vettig "friluftsmänniska".

 

Jag tycker många verkar ha en något extrem syn på första köpet av segelbåt. Det blir nog enklare om du inser att du nog bara har din första båt tills du växer ur den och sedan byter upp dig. Oroa dig inte så mycket.

Min IF är oerhört spartansk. Det finns ett origo kök, som dock har tillhörande upphängning till skillnad från Nilsnobbing, en "olaglig" toa som aldrig använts och tjocka sovsäckar. Detta plus GPS app i mobilen, kompass och papperskort har gett mig fantastiska veckor. Både för, hög och eftersäsong. 

 

Självklart så inser man att det finns fetare båtar, men de kostar mer och som någon sa innan, UNDERHÅLL. En IF med fräsch utombordare kräver ungefär 3 dagars underhåll varje vår för att behålla den i ett status que skick. Appropå utombordare så har den aldrig "swishat" luft för mig, även i fult väder. Snarare ser jag utombordare som ett stort plus när man t ex lägger till, då den går att vrida för extra skarpa svängar i trånga lägen.

 

Den stänker som sagt en del vid lite "hårdare" väder, men jag känner att det är något som är självklart vid segling. Måhända tänker andra annorlunda. Den är dock trång, det kan man inte sticka under stol, om det regnar och man väljer att inte gå ut så blir alla liggande, för att stå upp går helt enkelt inte. Även en värmare och fallen dragna ner i sittbrunnen hade varit fint, det skulle jag ge som tips att titta efter efter på blocket. Det kostar en del att köpa nytt, men om det redan finns tycks det inte påverka priset särskilt mycket begagnat. 

 

Som sagt, oroa dig inte så mycket och kör bara. Visa respekt för vind och väder, samt andra båtar, så kommer allt gå bra med engagemang och gott humör. Om du känner att segling är för dig kommer du nog byta upp dig till en större båt förr eller senare.

 

Någon sorts autopilot är nog ett måste om du seglar solo, men det är många som klarar sig utan plotter/VHF/AIS/etc. En solcell hade också varit fint, men då bara mobilen drar ström så har ett förladdat bilbatteri funkat utan problem.

Redigerad av KG__
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

TS ska bo och leva i båten i minst 90 dagar i ett sträck och dessutom färdas runt 1500M då kanske ordet spartansk får en annan betydelse?

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Folk har seglat Stockholm > Oslo i över tusen år. 

 

Självklart kan man min/maxa effektivitet och budget likt en extremsportare.

 

Eller så kan man krypa längst kusten på ett lugnt och beskedligt vis. 

 

I och med budget och erfarenhet vet jag vad jag skulle föredra men alla är vi olika. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

TS ska bo och leva i båten i minst 90 dagar i ett sträck och dessutom färdas runt 1500M då kanske ordet spartansk får en annan betydelse?

 

En liten OT-tanke.

 

Nån gång under de åren jag seglade ca 100 distansminuter under en sommaren, läste jag att en kryssarklubbare seglade i medeltal 1500 distansminuter per år.

 

Jag måste alltid ha dragit ner medeltalet rejält.

 

Det året jag seglade längsta distansen på en sommar seglade jag 1001,4 distansminuter enl plottern och då var jag ute i 8 veckor.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Folk har seglat Stockholm > Oslo i över tusen år. 

 

 

Men hur många har ensamseglat den sträckan?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Allt beror på TS prioriteringar. Visst är IF spartansk men för mig som paddlar kajak, bor i fjälltält och lagar mat på trangia så är det ren lyx. Fördelen är en lätthanterad och välseglande båt som är bra att lära sig segla med.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Allt beror på TS prioriteringar. Visst är IF spartansk men för mig som paddlar kajak, bor i fjälltält och lagar mat på trangia så är det ren lyx. Fördelen är en lätthanterad och välseglande båt som är bra att lära sig segla med.

Så sant tidigare hade jag en liten gammal träbåt som jag semestrade i. Som sedan blivit utbytt till en X-79 som känns som rena lyxen invändigt. Men jag tror de flesta säger att den är galet spartansk och obekväm. Men den seglar fort för att vara liten och man lär sig mycket med den. Så det är nog bara vart man sätter ribban som avgör. Dock är ingen av dem ett bra tips på den här färden då de bägge förmodligen är galet jobbiga ensamma (på olika sätt) med mycket vågor. Men ett exempel på hur man skall tänka tror jag.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Folk har seglat Stockholm > Oslo i över tusen år.

 

Men hur många har ensamseglat den sträckan?

Dom flesta som gjort det är nog jordgubbar.. så det kan bli svårt att få svar på i denna dimension..

Frågan är vad förutom autopiloten egentligen, förutom större snabbare båt, som gör ensamseglingen lättare att klara av.

Nu handlar det ju om nån månad inte flera år.

Jag tror ts.. eftersom han verkar vilja det här på riktigt.. kommer fixa det oavsett båt, komfort mm.

...tror jag..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det pratas om spartansk, det pratas om säkerhetsutrustning, man måste ha det och man måste ha det. Det där kan man inte vara utan. Numera kan man snart inte segla utanför Waxholm utan att ha Vhf, sattelittelefon, extra laddning av bränsleceller och hela däcket fullt av solceller. Ska man följa allt detta kommer folk aldrig iväg på något äventyr. Självklart ska man tänka på säkerhet, men med måtta. Den egna utbildningen och kunnandet är nog det viktigaste. Att börja lära sig båten under några seglingar med någon som kan, är nog så viktigt.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det pratas om spartansk, det pratas om säkerhetsutrustning, man måste ha det och man måste ha det. Det där kan man inte vara utan. Numera kan man snart inte segla utanför Waxholm utan att ha Vhf, sattelittelefon, extra laddning av bränsleceller och hela däcket fullt av solceller. Ska man följa allt detta kommer folk aldrig iväg på något äventyr. Självklart ska man tänka på säkerhet, men med måtta. Den egna utbildningen och kunnandet är nog det viktigaste. Att börja lära sig båten under några seglingar med någon som kan, är nog så viktigt.

Jo, självklart ska man inte överdriva vilka krav man har på båt och utrustning. Den här tråden har skapats av en forummedlem som är helt rookie inom båtvärlden och då är det självklart många som vill ge goda råd. På samma sätt som på ljugarbänken i båtklubbar och gästhamnar så delar många av oss gärna med oss av de erfarenheter som vi har hunnit samla på oss under ett antal års båtliv. Erfarenheter är ju ofta misstag som vi gjort eller risksituationer som vi varit på väg in i och blivit klokare av.

Min första beboeliga båt använde jag en säsong. Jag hade varit ute och seglat med en släkting vid några tillfällen, hade gjort hemstudier av navigationsutbildning mm och fått råd vid val av båt av en släkting. De råden visade sig inte motsvara det sätt som jag ville kunna semestersegla o helgsegla på. Båt nr två (några år senare efter att ha varit båtlös en period) hade jag ett betydligt bättre kravlista när jag köpte. Den båten hade jag i 15 år och den användes från Norska sydkusten i väster till runt Åland i öster inklusive en tur på Limfjorden tvärs över Jylland och ett antal resor på Göta kanal och även runt Skåne. Det var blandad ensamsegling och segling med olika besättningsmedlemmar, mer eller mindre seglingskunniga. En del icke seglingskunniga har blivit mycket seglingskunniga under våra gemensamma seglingar. En del lärde sig inte ett skvatt om segling...

 

Min erfarenhet av vilka tillbehör som jag kompletterade med och lärde mig uppskatta har växt fram under många dagars segling. Det är ju när det krisar som man upptäcker vad det är som underlättar och säkrar upp båtlivet. Som den gången på väg mot Fredrikshamn när det blev regntjocka och sikten blev mycket begränsad, strömmarna som jag inte hade begrepp om fick mig ur kurs. Turligt nog så kom det en Stenafärja på skärande kurs. De brölade på rätt bra med mistluren när de närmade sig innan de såg att vi inte skulle kollidera. Jag misstänkte att de hade bättre koll på sin position än vad jag hade så jag följde efter i deras kölvatten och hittade på så sätt vägen in mot Fredrikshamn. Efter den händelsen så skaffade jag t.ex. en radiopejl som var det instrument som på den tiden fanns för att bestämma sin position i kustnära farvatten. Idag finns betydligt enklare och säkrare positionsbestämning med gps i mobil eller plotter. Men för att den positioneringsapparaten ska fungera så krävs det ström. Det enkla valet landar då på en solcell så att positioneringsmöjligheten ska kunna fungera. Eftersom jag ensamseglade en hel del så skaffade jag rätt snart den enklaste modellen av autopilot som fanns att hitta. Den användes bara under korta stunder när skepparens händer behövdes tlll något annat än att styra båten. Hissa eller ta ner (ibland reva) segel, fixa fika eller mat, besöka toa  (direktutsläpp men det var OK på den tiden) osv.

 

Så det råd som getts till TS tidigare i tråden att:

* Välja en båt nu som är hyfsat OK, varken för liten eller för stor, gärna billig så att den kan säljas igen utan för stor förlust om seglingsspåret var helt fel val. Gärna lite mer åt trygghetshållet och robust så den tål att göra misstag med för det kommer du att göra din första säsong och då är det bra om båten tål dessa misstag utan allt för stora skador. Ju mer av de utrustningråd du fått och som följer med båten desto "värdefullare" båt vid köpet.

* Gör din sommarresa och lär dig mer om både segling, navigering, dina komfortkrav för livet ombord mm

* Fundera sedan på vad ditt nästa steg inom segling är.

 

Om sommaren blir helt misslyckad så har nog vi rådgivare misslyckats med att rekrytera en klubbkompis (kanske någon som så småningom köper vår värdeminskade båt när vi inte orkar segla längre...)

Om sommaren blir sådär så behålls kanske båten och TS fortsätter med lite dåochdå-segling.

Om sommaren blir jättelyckad så växer troligen kraven efter sommarens segling och TS har lite mer kunskaper för att hitta sin drömbåt. (Å några år senare när erfarenheten o drömmarna vuxit så letas nästa drömbåt upp..)

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Klokt av "Lintott". Hur många av oss började med den perfekta båten?

 

Min början (bortsett från en liten fällkölare jag seglade lokalt) var med en sliten Amigo 23, den billigaste jag hittills hade sett för 32 000 kr. Utan GPS, VHF, elsystem, kyl och annan lyx gick det ändå fint att segla till Stockholms skärgård från Sundsvall ett par vändor. Ska jag vara efterklok är det nog bara någon form av livflotte/jolle jag skulle vilja lägga till, annars hade jag nog accepterat samma förutsättningar om slantarna satt stopp. Jag var 19, pank och suktade efter äventyr. Nu är jag 42, aningens mindre pank och suktar fortfarande efter äventyr. Dessvärre med en fru som inte alls suktar efter samma saker... :)

 

Så jag vidhåller det jag hävdade i första inlägget, de flesta båtar i 7-8-metersklassen klarar denna inte så extrema tripp bara de är i skick. Det handlar väl mest om att göra ett köp man känner sig nöjd med.

 

//N.N

 

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Självklart hade det bästa varit att segla en sommar för att utvärdera båt/utrustning. Men nu är läget som det är. Då finns det en annan variant. Man ger sig iväg, seglar så länge man tycker det funkar. Gör det inte det så vänder man hem. I absolut värsta fall sätter man båten på lastbil hem.

Eftersom jag utbildat  bla Utsjöskeppare så har jag träffat många med lånseglingsambitioner. För en del har ambitionen vart Västindien. Några har vänt i Danmark när de insett att detta inte var deras grej, några kom fram och några har ännu inte återvänt. Jag har för mig att man säger att av den som kommer till Kanarieöarna så är det bara en tredjedel som korsar Atlanten. Ett par gick, utan speciellt mycket erfarenhet skulle segla lite i Danmark men tyckte det funkade så bra så de kom till Shetlandsöarna. Så den planerade resan kan bli både kortare och längre.

 

Vettig utrustning underlättar. Ta tex plotter. Visst kan man segla med papperskort och pejlkompass. Men blir vädret dåligt vilket det kan bli ganska snabbt så funkar det dåligt med papperskort, framförallt om autopiloten krånglar eller inte klarar av uppgiften. Ska man då kunna lägga ut kurser, positionsbestämma mm så går det inte i sittbrunnen utan man behöver kunna lägga upp sjökortet i salongen. Är båten långkölad så klarar den sig betydligt bättre själv än en fenkölad. Är man rutinerad kan man också dreja bi. En plotter kan sitta ute, den tål både vatten och sol. En telefon i vattentät påse fungerar men det är mera en nödlösning, den är inte tillräckligt skydda helt enkelt.

Men plottern behöver, liksom autopiloten ström. Är vädret dåligt så laddar inte solpanelerna tillräckligt, då behöver man ordentligt med batteri.

 

Säkerhet till sjöss handlar till stor del om att vinna tid, ett sätt att göra det är att ha marginaler.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Det pratas om spartansk, det pratas om säkerhetsutrustning, man måste ha det och man måste ha det. Det där kan man inte vara utan. Numera kan man snart inte segla utanför Waxholm utan att ha Vhf, sattelittelefon, extra laddning av bränsleceller och hela däcket fullt av solceller. Ska man följa allt detta kommer folk aldrig iväg på något äventyr. Självklart ska man tänka på säkerhet, men med måtta. Den egna utbildningen och kunnandet är nog det viktigaste. Att börja lära sig båten under några seglingar med någon som kan, är nog så viktigt.

Jo, självklart ska man inte överdriva vilka krav man har på båt och utrustning. Den här tråden har skapats av en forummedlem som är helt rookie inom båtvärlden och då är det självklart många som vill ge goda råd. På samma sätt som på ljugarbänken i båtklubbar och gästhamnar så delar många av oss gärna med oss av de erfarenheter som vi har hunnit samla på oss under ett antal års båtliv. Erfarenheter är ju ofta misstag som vi gjort eller risksituationer som vi varit på väg in i och blivit klokare av.

Min första beboeliga båt använde jag en säsong. Jag hade varit ute och seglat med en släkting vid några tillfällen, hade gjort hemstudier av navigationsutbildning mm och fått råd vid val av båt av en släkting. De råden visade sig inte motsvara det sätt som jag ville kunna semestersegla o helgsegla på. Båt nr två (några år senare efter att ha varit båtlös en period) hade jag ett betydligt bättre kravlista när jag köpte. Den båten hade jag i 15 år och den användes från Norska sydkusten i väster till runt Åland i öster inklusive en tur på Limfjorden tvärs över Jylland och ett antal resor på Göta kanal och även runt Skåne. Det var blandad ensamsegling och segling med olika besättningsmedlemmar, mer eller mindre seglingskunniga. En del icke seglingskunniga har blivit mycket seglingskunniga under våra gemensamma seglingar. En del lärde sig inte ett skvatt om segling...

 

Min erfarenhet av vilka tillbehör som jag kompletterade med och lärde mig uppskatta har växt fram under många dagars segling. Det är ju när det krisar som man upptäcker vad det är som underlättar och säkrar upp båtlivet. Som den gången på väg mot Fredrikshamn när det blev regntjocka och sikten blev mycket begränsad, strömmarna som jag inte hade begrepp om fick mig ur kurs. Turligt nog så kom det en Stenafärja på skärande kurs. De brölade på rätt bra med mistluren när de närmade sig innan de såg att vi inte skulle kollidera. Jag misstänkte att de hade bättre koll på sin position än vad jag hade så jag följde efter i deras kölvatten och hittade på så sätt vägen in mot Fredrikshamn. Efter den händelsen så skaffade jag t.ex. en radiopejl som var det instrument som på den tiden fanns för att bestämma sin position i kustnära farvatten. Idag finns betydligt enklare och säkrare positionsbestämning med gps i mobil eller plotter. Men för att den positioneringsapparaten ska fungera så krävs det ström. Det enkla valet landar då på en solcell så att positioneringsmöjligheten ska kunna fungera. Eftersom jag ensamseglade en hel del så skaffade jag rätt snart den enklaste modellen av autopilot som fanns att hitta. Den användes bara under korta stunder när skepparens händer behövdes tlll något annat än att styra båten. Hissa eller ta ner (ibland reva) segel, fixa fika eller mat, besöka toa (direktutsläpp men det var OK på den tiden) osv.

 

Så det råd som getts till TS tidigare i tråden att:

* Välja en båt nu som är hyfsat OK, varken för liten eller för stor, gärna billig så att den kan säljas igen utan för stor förlust om seglingsspåret var helt fel val. Gärna lite mer åt trygghetshållet och robust så den tål att göra misstag med för det kommer du att göra din första säsong och då är det bra om båten tål dessa misstag utan allt för stora skador. Ju mer av de utrustningråd du fått och som följer med båten desto "värdefullare" båt vid köpet.

* Gör din sommarresa och lär dig mer om både segling, navigering, dina komfortkrav för livet ombord mm

* Fundera sedan på vad ditt nästa steg inom segling är.

 

Om sommaren blir helt misslyckad så har nog vi rådgivare misslyckats med att rekrytera en klubbkompis (kanske någon som så småningom köper vår värdeminskade båt när vi inte orkar segla längre...)

Om sommaren blir sådär så behålls kanske båten och TS fortsätter med lite dåochdå-segling.

Om sommaren blir jättelyckad så växer troligen kraven efter sommarens segling och TS har lite mer kunskaper för att hitta sin drömbåt. (Å några år senare när erfarenheten o drömmarna vuxit så letas nästa drömbåt upp..)

jag håller med dig i det mesta, låt det växa fram angående utrustning. Precis som i ditt båtliv och mitt. Man märker med ökad erfarenhet vad man behöver, bl.a med tips från oss här på maringuiden.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

@Nilsnobbing: Kul att du ägt en IF! Jag ska försöka se några st i helgen och känna efter hur det känns. Kanske hitta någon med ett sådant där tält som sitter i sittbrunnen?

 

@KG__: Du har nog rätt.. lägger säkert lite väl mkt krut på detta. Har fått många bra tips så nu vill jag bara hitta rätt exemplar :)

 

@Lintott. Guldinlägg! Ska se första båten som vad det är, min första båt. Nästa år kanske det blir något annat. Får hitta min preferens :)

 

@Bhemac: Jag tänkte fixa lite extra kräm i båten så att jag kan ha plotter, och autopilot. Känns som att jag börjar greppa ungefär vad jag ska kika efter.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det ligger en havsfidra på blocket för 8 tusen,,,, Ingen snabb båt men den tål allt och väl inom TS budget...

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja ni, nu har jag lagt handpenning på en havsfidra. :)

ett helt otrolig välbevarat exemplar med nya segel, trämast och väldigt upprustat! Det var inte skänke-bort pris men det kändes bara rätt när jag såg den. Har kollat på ett gäng båtar live nu, och denna sjöng till i hjärtgropen direkt.. 

 

Jag vet att det bara är att glömma att kryssa, och att den inte är snabb, men här har jag en bra början, och sedan, om ett år eller två så kommer jag förmodligen att sälja den för att köpa något större. 

 

Jag kommer att skapa en hemsida och hoppas att ni följer med, kommer uppdateringar inom två veckor och sedan blir det dagliga blogginlägg med bilder och annat kul!

Vill tacka för all hjälp, det blev inte en Maxi eller IF men en vacker dag kanske jag seglat en sådan också. NU har jag en seg, trygg och vacker båt att upptäcka Norden med. :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Grattis till en sjuhelsikes bra båt. För många år sedan hade jag en båtgranne med en likadan. Även bara en tredjedel av det han sa om båten var sant så är det ändå ett litet underverk.

Även om den inte är så snabb så klarar hon sig själv så bra att man orkar med långa seglingar.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag seglade en havsfidra under hela 1990-talet.

Detvar nog den båten jag hade mest seglingupplevelser med

 

Vilket nr har din havsfidra!?

 

post-106994-0-05139100-1489700545_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag seglade en havsfidra under hela 1990-talet.

 

Detvar nog den båten jag hade mest seglingupplevelser med

 

Vilket nr har din havsfidra!?

 

ovanifrån.jpg

Kul att se lusplattingar igen!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Grattis till båten!
Som inspiration föreslår jag att du försöker få tag i boken "I huvet på en ensamseglare" av Olle Landsell.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Och nog går det att kryssa med en havsfidra, dock kanske inte alltid så högt och fort men kryssa går fint... Och du har köpt en marin stridsvagn.. Den tål det mesta...

 

Och bär sina segel med råge, du behöver inte reva i första taget... den lufsar och går... Och så är det en vacker båt... fast du får nog vänja dig med att folk vill tala med dig när du kommer i hamn... många känner båten och vill gärna växla några ord..

 

Fair Winds..

 

stefan

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

@Thallatha: Vilken skönhet!! Vad kul att höra att du också haft en. Den har nummer 73 och är från 1965. Vilket nummer hade din?

Min hade nummer 318 och bar namnet "Dis".

 

Jag har ett ganska omfattande register på havs och storfidror. Har ägt och seglat bägge båttyperna. Strorfidran har jag fortfarande kvar, fast den "står för fäfot".

 

http://thallatha.blogspot.se/2009/12/santa-marias-historia.html

 

Av någon underlig anledning så är det fel namn på länken, men den går till en enkel sammanställning av mitt havsfidreregister.

 

Om du söker på "havsfidra" eller på "Dis"på min blogg, finns det mycket om havsfidra och seglatser jag gjort med min.

 

post-106994-0-64777400-1489723071.jpg

Redigerad av Thallatha

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...