coppertail 285 Postad 21 Maj , 2017 SMHI har nog ändrat sig? Ser ju närapå optimalt ut. http://www.smhi.se/vadret/hav-och-kust/kust?pp=http://www.smhi.se/produktportal-1.0/forecastCoastDetailed.do?areaType=coast&geoAreaId=24 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
pentaracer 49 Postad 21 Maj , 2017 SMHI har nog ändrat sig? Ser ju närapå optimalt ut. http://www.smhi.se/vadret/hav-och-kust/kust?pp=http://www.smhi.se/produktportal-1.0/forecastCoastDetailed.do?areaType=coast&geoAreaId=24 Ja verkligen, perfekt med nordvästlig vind, nu blir man ju nästan helt euforisk Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ArneRadar 667 Postad 21 Maj , 2017 SMHI har nog ändrat sig? Ser ju närapå optimalt ut. http://www.smhi.se/vadret/hav-och-kust/kust?pp=http://www.smhi.se/produktportal-1.0/forecastCoastDetailed.do?areaType=coast&geoAreaId=24 Ja verkligen, perfekt med nordvästlig vind, nu blir man ju nästan helt euforisk Du får nog en kalastur. Var hämtar du båten? Om den inte köps med fulla tankar har jag tips på bra sjömack. Blir väl några 100-tals liter till Kalmar.... 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
pentaracer 49 Postad 21 Maj , 2017 Grattis till nya båten! Lägg gärna in bilder på jungfruturen. Absolut! Så fort nycklarna är mina. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mange249 491 Postad 21 Maj , 2017 Grattis! Alltid grymt kul när man hittat nåt man vill ha och affären äntligen går i lås:) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
pentaracer 49 Postad 23 Maj , 2017 Jaha imorgon onsdag är det besiktning av båten, något speciellt jag bör titta på som inte är med i tråden? Tänkte mest se över att slangar inte är spruckna, att motorn levererar och allt funkar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Capitan 288 Postad 24 Maj , 2017 Grattis Jag hade nog tagit in en erkänt duktig pentamek som känner till och vet vad som varit strul med D6 och DPH Även koppla upp dator för att se hur motorererna är körda, tidigare felkoder mm Besiktningsmän ger jag inte mycket för när det kommer till motorer och teknik Lycka till Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
pentaracer 49 Postad 24 Maj , 2017 Grattis Jag hade nog tagit in en erkänt duktig pentamek som känner till och vet vad som varit strul med D6 och DPH Även koppla upp dator för att se hur motorererna är körda, tidigare felkoder mm Besiktningsmän ger jag inte mycket för när det kommer till motorer och teknik Lycka till Det var väl min tanke men de jag fått tag på börjar se luckor till hösten, så jag får väl lita på min kunskap och alla tips jag fått här såklart! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
BerraS 46 Postad 24 Maj , 2017 Som vanligt kolla läckage. Kör motorer varna kolla att temp ligger stabilt på ca 85 grader. Kan dock sjunka något vid tomgångskörning. Motorerna är synkade i varvtal från ca 800rpm till ca 3000 RPM så i detta intervallet får du inte ut något intressant.. Kolla max varv, ca 3500rpm. Båda motorer bör ligga någorlunda exakt. Sedan kolla så alla barnsjukdomar är åtgärdat. Lycka till. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
pentaracer 49 Postad 25 Maj , 2017 Funkade som den skulle och det var vindstilla precis hela dan, penta hurra! Se nedan för utlovad film. https://www.dropbox.com/s/ab54sv01scukp8a/2017-05-25%2015.00.40.mov?dl=0 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
SeaRayeller 18 Postad 25 Maj , 2017 Grattis! Gött att allt har gått bra! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
pentaracer 49 Postad 30 Maj , 2017 Saknar lite sköna bilder på motorer så här kommer en uppstart: 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
pentaracer 49 Postad 30 Maj , 2017 Vilka festliga fontäner motorerna har i hörnen! Är det för att inspektera kylvattnet? Det är soppan så man kan se när den tar slut Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
raol 2 369 Postad 30 Maj , 2017 Vilka festliga fontäner motorerna har i hörnen! Är det för att inspektera kylvattnet? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ArneRadar 667 Postad 30 Maj , 2017 Vilka festliga fontäner motorerna har i hörnen! Är det för att inspektera kylvattnet? Det är soppan så man kan se när den tar slut Och när du kommer upp emot 3000 rpm och turbon börjar vina sådär extra muntert på högre frekvens, då är det riktigt härligt drag i de där soppakokarna. Grattis till båten! 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
pentaracer 49 Postad 12 Januari , 2018 Hej alla glada Storservice på gång och har nu kommit till röret som går ner till skölden. Det är ju ett känt problem med dessa att de ärgar då de ligger precis i vattennivån. Tyvärr har förra ägaren inte varit så noga med att måla röret så det är snudd på byte här. Någon som gjort det? Visst krävs det att motorn måste flyttas fram?? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
BerraS 46 Postad 12 Januari , 2018 25 minuter sedan, pentaracer säger: Hej alla glada Storservice på gång och har nu kommit till röret som går ner till skölden. Det är ju ett känt problem med dessa att de ärgar då de ligger precis i vattennivån. Tyvärr har förra ägaren inte varit så noga med att måla röret så det är snudd på byte här. Någon som gjort det? Visst krävs det att motorn måste flyttas fram?? Ajdå, hög tid att byta.. Motorerna måste fram mest för att få fysisk plats, skall dock gå att lossa röret om plats finns i sidled, vilket det oftast inte gör vid dubbel installation. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
pentaracer 49 Postad 16 Januari , 2018 Fortsätter med DPH dreven Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
SeaRayeller 18 Postad 17 Januari , 2018 Byter du packningar eller är det fel på dreven? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
pentaracer 49 Postad 17 Januari , 2018 Dreven var täta men det hade börjat korrigera på utsidan ev det nedre packhuset, ville gärna kolla hur det ser ut på insidan. Packningen har ju endast en liten ”läpp” som ligger mot insidan av huset, börjar det korrigera där så kommer vatten att kunna sippra in. På bild 2 ser man hur det har korrigerat mot tätningen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
SeaRayeller 18 Postad 17 Januari , 2018 OK. Ser ut som att propellrarna på bilden är målade. Kör du med målade propellrar? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
pentaracer 49 Postad 17 Januari , 2018 Dom var målade när jag köpte dem, har faktiskt funderat på varför. Jag har ju läst en hel del om kaviationsskador på dessa, kanske är de spacklade och övermålade, ingen aning än. Tänkte blästra av dem senare och se hur de ser ut. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
SeaRayeller 18 Postad 17 Januari , 2018 Hur har det gått med bockhornen? Kommer du att byta dessa och hur gör du detta i så fall? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
pentaracer 49 Postad 17 Januari , 2018 Har beställt nya bockhorn till båda motorena, finns som en sats, 4400 kr st. Måste dock flytta fram motorerna, funderar på om jag ska bygga en flyttbar fixtur inne i motorutrymmet eller använda någon av våra maskiner att lyfta med. Nya bockhornen har ju dessutom en anod. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ConnyG 0 Postad 20 Januari , 2018 På 2018-01-12 på 19:44, pentaracer säger: Hej alla glada Storservice på gång och har nu kommit till röret som går ner till skölden. Det är ju ett känt problem med dessa att de ärgar då de ligger precis i vattennivån. Tyvärr har förra ägaren inte varit så noga med att måla röret så det är snudd på byte här. Någon som gjort det? Visst krävs det att motorn måste flyttas fram?? Hej, det ser ut att vara dom gamla powertrimslangarna också. Byt dom samtidigt och se till att en lågfriktionskabel är monterad till växeln. Detta är mycket lättare då motorerna är framflyttade. Om du ligger i Kalmar bör du enligt rekommendationerna ha aluminium anoder på drev, sköld och i avgashornet. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
pentaracer 49 Postad 20 Januari , 2018 (redigerade) Det blir tillverkning av ett verktyg som flyttar fram motorerna, lite avbrott i verksamheten just nu då en tråk-bult gått av inne i trumpeten. Tror du att det är de gamla trimslangarna? De ser ganska oförstörda ut? Har full förståelse för att det kostar plenty kosing att lämna in en båt i denna storleken med D6 för service. Det tar massor av tid och det är många saker som måste kollas upp/bytas varje år. Jag gör det gärna själv eftersom jag tycker det är roligt och är sjukt nyfiken på hur allt fungerar. Skulle jag lämnat bort allt detta så hade det kostat massor. Just nu är väl servicepryttlar uppe i runt 30k i bara material. Redigerad 20 Januari , 2018 av pentaracer Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
pentaracer 49 Postad 20 Januari , 2018 Bockhornen i sats, billigare än att köpa i delar Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ConnyG 0 Postad 21 Januari , 2018 Ja det är dom gamla. Däremot så är åtminstonde den ena wiren lågfriktion. VPs heter Xact. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
pentaracer 49 Postad 26 Mars , 2018 Ena bockhornet borta, kändes som att det var dags. Någon som har någon info om dessa powertrim och styrslangar? De ser helt nya ut, inte en tillstymmelse till skada eller bubbla någonstans så det känns lite overkill att byta dem. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser