Cam72 64 Postad 13 Februari , 2017 Hej någon klok själ som har en teori varför man monterat huvudbrytare på minus kablarna från batteriet (både förbrukning och start batteri) jag har alltså 4 huvudbrytare. Tacksam för svar Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pentax 724 Postad 13 Februari , 2017 I princip spelar det ingen roll om den sitter på pluss eller minus. Läser jag dig rätt har du både på pluss och minus, ja en del har både hängslen och bälte. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Funkis 143 Postad 13 Februari , 2017 Att isolera motorn helt är inte fel tänkt... Motorn har kontakt ut i vattnet och nu tänker vi risk för korrosion. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Cam72 64 Postad 13 Februari , 2017 Ja det stämmer, alltså 4 huvudbrytare totalt på 2 banker. Ok, det är alltså inte dumt av hänsyn till galvaniska strömmar om jag förstår rätt? Galvanisk ström kan inte leta sig från vattnet (Landström) genom drev och motor mot batteriet om man bryter minus? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Funkis 143 Postad 14 Februari , 2017 Normalt sätter man brytare på plusledningen. Men just startkrets till motor är lite speciell eftersom det finns ett undantag i fritidsbåtsdirektivet som styr tillverkarna. Det säger att du inte behöver ha någon säkring i startkretsen. (Varför vet jag inte men det ökar ju risken att motorn inte kan startas i en nödsituation) Man kan konstatera att det finns båtar utan brytare också på den kretsen, alternativt en kombinerad brytare för start och förbrukarbatterier. Kopplas den felaktigt så finns det en möjlig väg för att sluta en krets för att korrosion uppkommer? De mest oroliga brukar även peka på 230V anslutningar... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
petter_b 49 Postad 21 Februari , 2017 Jag drar nya kablar mellan batteribank och motorer och kommer då att montera 2-poliga brytare för att se till att 12v-systemet är isolerat från jord (vattnet) utom när motorerna går. https://www.bluesea.com/products/5510e/e-Series_Dual_Circuit_Battery_Switch Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 21 Februari , 2017 Vitsen med att bryta minus har jag svårt att förstå. Eller rättare sagt, ger det så stora fördelar? Galvaniska strömmar uppkommer framförallt med landström och då i synnerhet med varmvattenberedaren. Den enda riktigt säkra lösningen heter isolationstransformator. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Eld- 548 Postad 22 Februari , 2017 Det finns en liten fördel som jag upptäckte efter att ha flyttat min brytare från minus till plus. Om man bryter på minus så kan man inte orsaka kortslutning mellan en oskyddad (strömförande) plint och motorblocket. Det kan man om man bryter på plus... Hela motorblocket fungerar ju fortfarande som en anslutningspunkt till batteriet om man bryter plus istället för minus. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ruskpricken 214 Postad 22 Februari , 2017 Just det Eld-....det är därför som man alltid lossar minuspolen på bilbatteriet, som ju har chassit som negativ återledning. Det kan uppstå galvaniska strömmar inte bara genom landströmmen. Den enda anledningen att bryta båda kretsarna. Men man kan få korrosion ändå! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 22 Februari , 2017 Nu är jag inte det minsta orolig för galvanisk korrosion men jag har för vana att alltid bryta huvudbrytaren för startbatteriet när motorn inte ska användas på några timmar och då finns inge sluten krets. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser