Forell 0 Postad 13 Februari , 2017 (redigerade) Jag har tagit på mig att försöka få iordning på svärfars båtmotor. En evinrude 4takt 70hk 2001. När den senast användes gick den dåligt/stannade och tog in vatten i oljan. Inte mycket vatten men oljan blev missfärgad. Svärfar, som är rätt okunnig och blåögd, gick till säljaren som lurat på honom motorn tidigare (begagnad) och fick beskedet att det skulle kosta 35000kr att laga den, men ingen specifikation på vad som var fel. Det var inte läge så svärfar ställde undan båten och jag lovade mig på att försöka göra något åt motorn. Tänkte försöka få ordning på detta till sommaren, men jag har ingen som helst erfarenhet av båtmotorer och hoppas att jag kan få lite tips här Jag har lyft av motorn och dragit hem den till mitt garage. Tänkte som första steg fylla på den med olja och starta upp den med vattenslangen kopplad bara för att se hur den går. Begriper dock inte hur man skall starta den. Manualen dokumenterar inget om det elektriska. Bifogar en bild på de de 3 kablar som alla var kopplade till båten. Jag antar att det är signalkablar för båtens instrument mm. Är dessa interface standardiserade på något sätt? Jag tänker mig att det är någon av dessa kablar som skall kortslutas för att dra igång startmotorn, eller hur funkar det egentligen. Kan jag ens köra motorn utan tändningslåset som sitter kvar i båten? Vilken olja borde jag köra? Manualen rekommenderar specifikt evinrude/johnson 4taktolja, eller 10w-40 ekvivalent. Den olja jag häller i för att provköra kommer ju gå nästan rakt ned i återvinningen så jag tänkte inte lägga pengarna på någon longlifeextraspecialfenomenalolja. Vilken 10w-40 som helst borde väl duga, men bör jag välja mineral eller syntet? Provtrycka kylsystemet borde ju vara en god ide med. Jag har inte listat ut än vad jag behöver skaffa för att ordna detta, men hur användbart kan det vara mer än att konstatera att det läcker någon stans (vilket vi redan vet att det gör)? Tacksam för goda råd och tips. /David Redigerad 13 Februari , 2017 av Forell Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
guestsson 488 Postad 13 Februari , 2017 Vattnet kan i oljan ansamlas på flera olika sätt. Blow by Det passerar alltid lite avgaser mellan kolv och cylinder. Avgaser består till stor del av vattenånga som kan kondensera i ett för kallt vevhus. Det kan också bero på bristfällig vevhusventilation. 1. Kolla vevhusventilationen (18-19-20) http://www.brownspoint.com/store/pc/bp_AP_AssemblyDetail.asp?ID=179 2. Testa termostaten och den tryckstyrda ventilen http://www.brownspoint.com/store/pc/bp_AP_AssemblyDetail.asp?ID=1199 Läckage (oftast pga korrosion) 1. Ta ur och kolla om du kan hitta vatten på något av stiften. Sannolikt meningslöst nu när motorn stått länge men att ett stift är renare än de andra kan också vara ett tecken på närvaro av vatten. 2. Ta ett kompprov Om något av ovan visar utfall kan det vara idé att ta bort toppen. Googla och leta med info: ex. http://forums.iboats.com/forum/engine-repair-and-maintenance/yamaha-suzuki-outboards/610617-2001-df70-zukirude-water-in-oil-pulling-powerhead-question Om du bara skall ha en olja för att prova motorn på land och därefter byta så duger nästan vilken motorolja som helst. Siffran före W e.x. 10W anger kallstartsegenskaper och är ointressant för ditt ändamål siffran utan W skall helst vara 40 men 30 funkar också. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Seawolf 382 Postad 13 Februari , 2017 Motorn är i princip en Suzuki DF70. Se om detta hjälper dig: Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kenbja 9 Postad 13 Februari , 2017 Hej Två länkar som är för Evinrudes utombordare, ha modell kod och serienummer då de vill ha dem du kan också söka på ditt problem http://www.etecownersgroup.com/ http://community.evinrude.com/ /Kenbja Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Forell 0 Postad 14 Februari , 2017 Tack, det var väldigt bra tips! Nu har jag lite att felsöka. Vet inte om kopplingsshemat till df70 räcker. Jag har öppnat upp locket till elen och där sitter styrboxen som visas i shemat ovan men det är trångt och rörigt att lista ut vilken kabel som gör vad. Hade varit bäst om man kunde hitta dokumentation på vad som just ligger på kontakterna som ansluter mot båten. Har evinrude någon typ av kundsupport man kan kontakta? Komptest var ju en bra ide. Har bara gjort det på mindre encylindriga motorer. Hur vrider jag enklast upp cylindern i kompläge? Monterar jag en hävarm uppe på startdrevet eller något i den stilen? Borde jag spola igenom vevhuset med någon rengöringsvätska innan jag fyller på olja? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
guestsson 488 Postad 14 Februari , 2017 Borde jag spola igenom vevhuset med någon rengöringsvätska innan jag fyller på olja? Nej, gör upprepade byten i så fall, men inget annat än motorolja. Kompprov görs med startmotorn. Koppla bort allt annat och spänningssätt bara startmotorn. Jorda anslutning 2 i schemat ovan för att säkerställa att tändningen är inaktiverad och att motorn inte kan starta. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser