Gå till innehåll
tisdag 26 november 2024

Rekommendera Poster

Behöver provtrycka mitt 110S drev, men har tyvärr ingen i närheten som har tid/möjlighet att hjälpa mig med detta inom rimlig tid. Har någon av er gjort det på egen hand?

 

Borde inte vara så svårt, man skulle kunna använda en vanlig pump med manometer på… men jag undrar vad som behövs för att fixera pumpen (nippel eller liknande).

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har inte heller provtryckt ett 110S-drev...

...men jag har provtyckt allt möjligt annat (fjärrvärmepannor, fjärrvärmenät, värmesystem, vattenledningar, mm.).

 

Detta behöver du.

  • 1 st. pump för cykel eller bil.
  • 1 st. manometer 0-1 bar.
    ​Du ska inte tycka er än 0,8 till 1 bar och det är lättast att se om trycket faller om du har en manometer som gör i stort sett maxutslag när du börjar.
  • 1 st .T-rör.
    ​En anslutning till drevet, en till manometern och en till pumpen.
  • 1 st. nippel som passar i drevet (oljestickan eller oljepluggen) och i T-röret.
  • 1 st. nippel som passar i en bil- eller cykelventil och i T-röret.
  • 1 st. nippel som passar i manometern och i T-röret.
  • 1 st. plugg till öppningen för oljestickan om du trycker via oljepluggen.

Så här långt kanske du hade koll redan.

  1. Pumpa upp trycket till 0,8 - 1 bar.
    Om du har en billig/dålig manometer knacka lite på manometern så att du ser att manometernålen inte fastnat.
  2. Markera eller observera exakt läge för manometernålen.
  3. Vänta minst en minut, ingen förändring ska synas på manometern.
    ​Knacka som ovan.
  4. Om drevet håller trycket är allt frid och fröjd.

Om drevet läcker så använd såpvatten (diskmedel och vatten) i blomspruta för att försöka se var det bubblar. Glöm inte att hålla trycket i drevet.

 

Hoppas någon annan kan hjälpa till med info. om var du får tag i lämpliga rördelar.

 

Mackey

 

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Går det att sätta en slang på hålet för oljestickan och dra en slangklämma runt..? Min minnesbild säger att det gör det. Sätt sedan nippel i andra änden av slangen och gör som Mackey beskriver.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack Mackey och Peter!

 

har faktiskt inte tänkt på att man kan dra över slangen på röret till oljesticken… ska testa om inte diametern är för stor. 

 

Nipel till drevet - vet någon vad det är för diametern på den? I så fall hade man kunnat gänga ett rör och bygga vidare på det...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Varför vill du provtrycka drevet? Är det vatten i oljan? I så fall är det propelleraxeltätningarna eller avtappningspluggen som läcker. Det går fortare att bara byta dessa tätningar, än att bygga en provtryckare och provtrycka drevet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är vatten i oljan, och förmodligen är det propelleraxeltätningar… Men jag skulle vilja vara säker på att det är bara där innan båten ska in i vattnet igen. 

 

Det är nog inte så svårt att bygga en provtryckare, har byggt liknande förut… vill bara dubbelkolla med någon som har erfarenhet om mått som jag tror på är de rätta.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är vatten i oljan, och förmodligen är det propelleraxeltätningar… Men jag skulle vilja vara säker på att det är bara där innan båten ska in i vattnet igen. 

 

Det är nog inte så svårt att bygga en provtryckare, har byggt liknande förut… vill bara dubbelkolla med någon som har erfarenhet om mått som jag tror på är de rätta.

Om det är vatten i oljan så måste du skapa vakuum i drevet för att se var felet ligger. Vattnet har ju runnit in, det är inte oljan som runnit ut.

/Claes

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Trycket på vattnet utanför drevet är högre än trycket på oljan inuti drevet. Det är en orsak att vattnet trycks in och inte oljan ut.

 

Det kan vara så att en tätning håller tätt vid tryck, men inte vid vacuum. Vissa drev vacuumsuger man, men i instruktionerna på VP 110S - som jag läst nu - anges att drevet ska täthetsprovas med 0,8 bars övertryck.

 

Om du inte får klara besked här så tycker jag du för säkerhets skull kan kolla med en marinverkstad om du även borde vakuumsuga drevet.

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Trycket på vattnet utanför drevet är högre än trycket på oljan inuti drevet. Det är en orsak att vattnet trycks in och inte oljan ut.

 

Det kan vara så att en tätning håller tätt vid tryck, men inte vid vacuum. Vissa drev vacuumsuger man, men i instruktionerna på VP 110S - som jag läst nu - anges att drevet ska täthetsprovas med 0,8 bars övertryck.

 

Om du inte får klara besked här så tycker jag du för säkerhets skull kan kolla med en marinverkstad om du även borde vakuumsuga drevet.

 

Mackey

Seriösa verkstäder "provtrycker" både med vakuum och tryck.

Kommer inte ihåg hur det ser ut i 110S drev men det kan vara antingen två tätningsringar som sitter vända åt varsitt håll eller en dubbelsidig som tätar både utåt och inåt. Byt alltihop och kolla axeln så att inte den har några skador. Byt även O-ring/ar.

/Claes

Redigerad av Rascal

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Finns en verkstadshandbok hos boatinfo.no men det visste du nog redan?

Hade nog testat längre tid än en minut, varför inte en hel timme eller mer?
Här testas t.ex. ett mercurydrev framgångsrikt bortåt 20 timmar vid 10 psi
(0,7 kgf/cm2).


Eller är skillnaden att S-drevet då läcker sakta sakta via oljestickan för den behöver väl normalt inte vara helt superduper gastät?
Enligt handboken pumpas trycket upp via avtappningshålet och jag ser inte nåt i texten om att ta ur stickan och täta vid dess uppstickande rör? Men pumpar du istället upp tryck via stickans rör borde det bli hermetiskt tätt så trycket kvarstår i timmar? (Åtminstone ifall du redan fixat läckan och vill kolla igen.)
 

Redigerad av Thomas-1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

 

Tänkte lägga min upplevelse till tråden, även om en del tid har gått: jag tillverkade med hjälp av en duktig mycket hjälpsam kollega en nippel för att testa detta drev (VP 110s). Han har använt sig av en mässings bit och ett vanligt munstycke från en cykelslang.

Gängorna på drevet är alla M10 ISO gängor, förutom oljepluggen, som är en 3/8 tum, 16 TPI (Alltså ett brittiskt standard).

 

Här kommer en bild på mästerverket:

 

 

signal-2022-04-08-17-19-08-696.jpg

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Dubbla motvända packboxar, har jag i propelleraxeltätningen. 

 

En enkel packbox har en fjäderbelastade flärp som så att säga håller flärpen mot axeln, när det inte finns något större tryck, för att den säkert ska täta. 

Vet bara att i mitt fall så måste man säkerställa att stålfjädrarna är rostfria om de kan komma i kontakt med vatten. 

Så även till vattenpumpen till min inombordare. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...