alexcyber 2 Postad 9 Februari , 2017 Det sägs att dagens diesel har sämre effekt idag än förr. Min KAD 42- P är tillverkad -95 och med dåtidens diesel så ställde man in bränslepumpen med dåtidens effektvärde. Idag är effekten sämre så min fråga är, går det att kompensera effektförlusten genom att ställa upp pumpen något? På mina motorer är plomberingen kvar på pumparna så de är orörda. Man blir ju lite sugen att få ut mer kräm om det nu går, eller riskerar man motorhaveri? Någon som har erfarenhet? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rollen 539 Postad 10 Februari , 2017 Vad har du för maxvarv på motorerna vid fullgas med belastning? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
alexcyber 2 Postad 10 Februari , 2017 Vad har du för maxvarv på motorerna vid fullgas med belastning? Dom ligger på 3700 varv maxvarv Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mange249 491 Postad 10 Februari , 2017 Känns som det saknas 100-200varv på topp... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Capitan 288 Postad 11 Februari , 2017 Troligen kommer motorerna börja ryka mer om du ställer upp pumparna Ska du trycka in mer bränsle så måste du också öka laddtrycket för att få in mer luft Bara att testa dock. Dagens diesel har som du säger sämre effekt Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
firefish 245 Postad 11 Februari , 2017 Det du kan göra är att öka den maximala mängden diesel på topp och turbon kommer inte att storkna om du inte gör mer än att återställa den insprutade energimängden. Lite till är ingen fara det heller (för turbon alltså). Koppla en laddtryckmätare till insuget och kolla laddet vid max varv på full last. Troligtvis ligger du några hekto under max, som är 175 kPa, kan du ställa på pumpen. Obs, jag vet ej vid vilken temperatur du ska ha 175 kPa men jag gissar 20 grader eftersom det är vid den temperaturen som man specar en 41:a till 150 kPa. Obs igen, att kolla under säg 3100 varv säger inget om turbon eftersom kompressorn då är med och hjälper till. Det bästa är dock att lämna in pumpen till typ El&Diesel och be dem renovera den samt ställa på den över hela registret. Det gjorde jag på min 41:a och jag blev MYCKET nöjd eftersom jag fick ett tillskott över hela registret och inte bara på topp. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thomas-1 311 Postad 12 Februari , 2017 Finns en kurva för temperatur-korrigering på vänsteruppslaget HÄR om tempen inte råkar vara 20 grader då jobbet görs. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
firefish 245 Postad 12 Februari , 2017 Jag kan tillägga att min pumprenovering kostade 15000 kronor och den föranleddes av en läckande o-ring för några kronor. Väl isär visade sig pumpen vara rostig och äcklig inuti men fick efter renovering beskrivningen "bättre än ny". Det är en jäkla massa parametrar som ska mätas och kalibreras, bilderna talar sitt tydliga språk, och det är det som framför allt kostar pengar i form av arbetstid. Mina slutsatser efter detta: * Håll soppan fri från vatten. * Byt inte turbo för bättre klipp om du inte vet att den är kass. Lägg pengarna på att renovera/ställa upp pumpen i stället – min motor fick ett helt annat orr i mellanregistret och för er som åker KAD har ju turbon liten eller ingen betydelse här. Och vad ska man med mer topp till? De flesta ligger ju och mjölkar (på tomgång eller) på marsch och det är där vi vill ha de stora förbättringarna. * Jag kan verkligen rekommendera El&Diesel i Bandhagen i Stockholm. Och nej jag är inte kopplad till dem och jag har inga rabatter. Jag är helt enkelt en mycket nöjd kund som fick det kunniga och professionella bemötande som man tyvärr stöter på allt mer sällan i dagens storvaruhuskedjesamhälle. 08-86 01 90 är telnumret och det är Bernt ni vill tala med. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
kossor 938 Postad 12 Februari , 2017 Jag kan tillägga att min pumprenovering kostade 15000 kronor och den föranleddes av en läckande o-ring för några kronor. Väl isär visade sig pumpen vara rostig och äcklig inuti men fick efter renovering beskrivningen "bättre än ny". Det är en jäkla massa parametrar som ska mätas och kalibreras, bilderna talar sitt tydliga språk, och det är det som framför allt kostar pengar i form av arbetstid. Mina slutsatser efter detta: * Håll soppan fri från vatten. * Byt inte turbo för bättre klipp om du inte vet att den är kass. Lägg pengarna på att renovera/ställa upp pumpen i stället – min motor fick ett helt annat orr i mellanregistret och för er som åker KAD har ju turbon liten eller ingen betydelse här. Och vad ska man med mer topp till? De flesta ligger ju och mjölkar (på tomgång eller) på marsch och det är där vi vill ha de stora förbättringarna. * Jag kan verkligen rekommendera El&Diesel i Bandhagen i Stockholm. Och nej jag är inte kopplad till dem och jag har inga rabatter. Jag är helt enkelt en mycket nöjd kund som fick det kunniga och professionella bemötande som man tyvärr stöter på allt mer sällan i dagens storvaruhuskedjesamhälle. 08-86 01 90 är telnumret och det är Bernt ni vill tala med. IMG_4838.PNG IMG_4983.JPG IMG_4984.JPG IMG_4985.JPG IMG_4986.JPG Oj så rätt du har, kul läsa någon som förstår hela sammanhanget. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
firefish 245 Postad 16 Februari , 2017 Förstår och förstår var väl att ta i. Men har man som jag bara en motor och en båt som går i princip varje dag får det liksom inte strula- Och ju mer man (förhoppningsvis) vet desto bättre. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser