Gå till innehåll
onsdag 27 november 2024
callekalmar

Mercury 50hk 1999 problem

Rekommendera Poster

Hej på er,

 

Jag har lite problem med min Mercury 50hk årsm 1999.

 

Jag har haft båten i några år och tredje året i min ägo så började motorn ibland gå skit.

Motorn hade gått kanon hela sommaren men framåt hösten låg den oanvänd i ca 2 veckor. När jag skulle ut på en tur så startade jag motorn och den högg och spottade och ville inte varva upp. Jag misstänkte då att det hänt något med tändstiften. Bytte alla i ett svep och motorn gick kanon igen. I samband med service så bad jag om en förgasarrengöring vilket gjordes med ultraljudstvätt.

 

Säsongen efter så råkade jag ut för samma fel igen fast då mitt på sommaren med bara några dagars stilla vid bryggan mellan turerna. Jag köpte då nya stift igen och tänkte att jag byte ett i taget för att få reda på vilken cylinder som strular. Det gjorde ingen skillnad och den gick inte bättre med nya stift. Jag fick således inte reda på något.

 

Stängde av båten och ringde båtmekaniker som efter några dagar kom till bryggan. Han startar motorn och givetvis så går den bra igen?????? Han kontrollerar dock vacuumet i förgasarna och justerar lite men säger sig inte hitta några fel.

 

Nu är det snart säsong igen och jag litar inte ett skvatt på motorn.

 

Har någon något förslag på vad jag kan göra mer? Ska man köpa någon tillsats till bensinen som rengör och tar bort fukt? Går det kontrollera att tändspolarna fungerar som de ska? kompressionstest? Hjälp uppskattas då jag är vilsen på ett öppet hav!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej på er,

 

Jag har lite problem med min Mercury 50hk årsm 1999.

 

Jag har haft båten i några år och tredje året i min ägo så började motorn ibland gå skit.

Motorn hade gått kanon hela sommaren men framåt hösten låg den oanvänd i ca 2 veckor. När jag skulle ut på en tur så startade jag motorn och den högg och spottade och ville inte varva upp. Jag misstänkte då att det hänt något med tändstiften. Bytte alla i ett svep och motorn gick kanon igen. I samband med service så bad jag om en förgasarrengöring vilket gjordes med ultraljudstvätt.

 

Säsongen efter så råkade jag ut för samma fel igen fast då mitt på sommaren med bara några dagars stilla vid bryggan mellan turerna. Jag köpte då nya stift igen och tänkte att jag byte ett i taget för att få reda på vilken cylinder som strular. Det gjorde ingen skillnad och den gick inte bättre med nya stift. Jag fick således inte reda på något.

 

Stängde av båten och ringde båtmekaniker som efter några dagar kom till bryggan. Han startar motorn och givetvis så går den bra igen?????? Han kontrollerar dock vacuumet i förgasarna och justerar lite men säger sig inte hitta några fel.

 

Nu är det snart säsong igen och jag litar inte ett skvatt på motorn.

 

Har någon något förslag på vad jag kan göra mer? Ska man köpa någon tillsats till bensinen som rengör och tar bort fukt? Går det kontrollera att tändspolarna fungerar som de ska? kompressionstest? Hjälp uppskattas då jag är vilsen på ett öppet hav!

 

Motorn är en 4-takt

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kolla tändfördelaren, testa kompression kolla så den inte drar tjuvluft.

 

Hur kollar man en tändfördelare?

Om det skulle dra tjuvluft skulle den inte gå dåligt hela tiden då?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har haft precis samma problem, hittade tillslut felet som var en vacumslang med sprickor i. Efter byte av alla slangar gick den som den skulle igen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har haft precis samma problem, hittade tillslut felet som var en vacumslang med sprickor i. Efter byte av alla slangar gick den som den skulle igen.

 Fantastiskt! Hoppas det är något så enkelt på min med! Fortsätt gärna komma med förslag!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är inte dålig bensin/skit i tanken?

 

Var också en tanke. har bytt tank, slang, kopplingar och slagit i ny bensin.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Kolla tändfördelaren, testa kompression kolla så den inte drar tjuvluft.

Hur kollar man en tändfördelare?

Om det skulle dra tjuvluft skulle den inte gå dåligt hela tiden då?

Aldrig meckat mercury och dålig på utombordare men tändfördelaren borde väl sitta under svänghjulet? Rätta mig om jag har fel. Hela grejen med den är ju att den "delar" ut tändningen till alla spolar så motorn tänder rätt. Och om dom är slitna, sönder så går inte motorn som den ska.

 

Jag har haft tjuvluft på två av mina motorer, ganska vanligt när packningar osv blir dåligt, ett tips för att hitta tjuvluft är att ta lite startgas när motorn är på(om det går) och spruta i skarvar osv för att se om motorn varvar upp, om motorn varvar upp så sugs det in startgas.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ursäkta att jag skriver 70 olika inlägg men testa och ta bensintrycket och googla på vad din motor ska ha.

 

Om det är en mekanisk bensinpump så ska ju trycket i motorn trycka fram ny bensin och i pumpen sitter det då backventiler som gör att när det blir vakuum i motorn ska inte bensinen rinna tillbaka in i cylindern.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Börja med att läsa stiften dvs kolla ansiktet på stiftet,gör detta när den går dåligt.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ursäkta att jag skriver 70 olika inlägg men testa och ta bensintrycket och googla på vad din motor ska ha.

 

Om det är en mekanisk bensinpump så ska ju trycket i motorn trycka fram ny bensin och i pumpen sitter det då backventiler som gör att när det blir vakuum i motorn ska inte bensinen rinna tillbaka in i cylindern.

 

Det är trycktank och då finns väl ingen bensinpump mer än tryckblåsan på slangen?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Börja med att läsa stiften dvs kolla ansiktet på stiftet,gör detta när den går dåligt.

 

Jag har gjort detta och jag tycker stiften ser blöta ut. Jag fick för mig att trycket i bensinslangen kanske pressar bensin igenom förgasaren när motorn är avstängd. Då skulle ju tändstiften bli fuktskadade men nu har jag inte haft bensinslangen ansluten men felet uppstår ändå.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Börja med att läsa stiften dvs kolla ansiktet på stiftet,gör detta när den går dåligt.

 

Jag har gjort detta och jag tycker stiften ser blöta ut. Jag fick för mig att trycket i bensinslangen kanske pressar bensin igenom förgasaren när motorn är avstängd. Då skulle ju tändstiften bli fuktskadade men nu har jag inte haft bensinslangen ansluten men felet uppstår ändå.

 

Det har inte funnits några trycktankar sen 1950-talet. 

Bensinen pumpas upp till motorn med hjälp av gummiblåsan före start, när sen motorn startar tar bensinpumpen över bensintransporten. Du har väl öppnat luftskruven på tanken (den eliminerar både tryck och vakuum  i tanken)

/Claes

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Ursäkta att jag skriver 70 olika inlägg men testa och ta bensintrycket och googla på vad din motor ska ha.

 

Om det är en mekanisk bensinpump så ska ju trycket i motorn trycka fram ny bensin och i pumpen sitter det då backventiler som gör att när det blir vakuum i motorn ska inte bensinen rinna tillbaka in i cylindern.

Det är trycktank och då finns väl ingen bensinpump mer än tryckblåsan på slangen?

Jo det tror jag nog, på något sett måste den ju suga bensin, och det gör den genom el eller mekaniskt tryck från motorn.

Försök hitta en sprängskiss på din motor, hjälper något fruktansvärt mycket! Lokalisera bensinpumpen och se hur det fungerar :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om stiften blir blöta och motorn går knas kanske det är något med choken.

Sitter den på motorn eller har du den på reglaget?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bränslepumpen på utombordare(utan insprutning) har en membranpump som sitter på vevhuset och arbetar med trycket därifrån. Pulserna mellan över och undertryck skapar en rörelse på membranet som pumpar fram bensinen.

 

Defekt Accpump kan ge liknande symptom på bränslebrist om det kommer vid pådrag, jag har själv(vad jag tror) en lite trött sådan på min Yamaha F50(samma motor i mångt och mycket)och i mitt fall märks det på att motorn kan stanna ibland vid pådrag.

 

Dessa motorer är mycket känsliga för att förgasarna är rena och synkade 100%. Mycket problem med dålig gång kan härledas till bränslerelaterade problem. Nu hade du redan gjort vid förgasarna, men det är bra att ha med sig för framtida problem. När motorn är halvvarm kan den även bete sig lite udda pga automatchoken.

 

Stiften skall kollas när motorn är varm. Är choken inkopplad ser det ofta ut som om motorn får för mycket bränsle(vilket den ju också får jämfört med optimal AFR i generell drift).

Redigerad av Mange249

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej, du skriver att motorn "högg och spottade och inte ville varva upp".
[Just ordet "högg" tolkar jag som något mekaniskt slammer beroende på plötslig inbromsning av axel-rotationen, typ att startmotorns bendixdrev ibland stöter emot svänghjulets startkrans eller som sagt nåt annat mekaniskt?]

Synd att du inte har nån YouTube-snutt från nåt tillfälle när felet faktiskt uppenbarade sig!
[Det sägs ibland att en bild kan säga mer än tusen ord, men här vore nog en lyssningsbar ljudfil Guld!!? (Motorvarvtal, mekaniskt upphakningsfel eller bara tändbortfall på enstaka eller alla cylindrar, felfrekvens*. Allt sådant ger ljud ifrån sig så att forumrävar kanske kan lyssna in sig och få en sorts maggropskänsla bortom ord eller stillbilder.]

Som Guestsson nämnde ovan behövs motornummer för att säkert identifiera din motor och därmed kunna googla vidare.
[Motornumret har du redan angett i en tidigare forumtråd enligt bilden nedan, men det blir liksom inte sökbart i reservdelslistor m.m? Det enda jag hittar med din mångsiffriga sökterm kan sammanfattas i saxbilden...
post-86835-0-95331900-1486825056_thumb.jpg
...och nedre bildhalvans text skall knappast tas på stort allvar för identifiering av just DITT UNIKA motorexemplar?
[Att det unika motorexemplaret såldes som defekt där&då betyder INTE inte att du köpt detta motorexemplar, passar inte ens tidsmässigt, och även ifall man skulle vara extra misstänksam så bevisar väl din mekanikers insugs-test (fyra förgasare, fyrtakt, allt okej) att inga dyra rosthål emellan cylindrar finns? Hmm... tänker här att insugets förgasar-undertryck berättar om cylinderns täthet lika bra som ett kompressions-test?]
Men likt Guestsson ovan gillar jag googlingsbara motornummer, alltså sifferserier där motorn kan placeras in ett motorfabrikats tidsserie, ogillar därför bildens rappakalja-nummer.]

*) Med felfrekvens tänker jag mig här hurpass frekvent ett förgasarfel kan stoppa motorn från att tända, detta då relativt frekvensen av tänkbara elektriska glapp-tändfel och motorvarvtalet.
(Om man exempelvis skulle höra upprepade ljud med frekvensen "två tydliga total-avbrott per sekund" - när det krånglar och spottar som mest - så blir felorsaken i min tankevärld solklart ett elektriskt orsakat tändfel?
För vanlig "soppa-torsk" - eller egentligen förgasarGAS-torsk i insugsGASEN - kan inte ge sådana tydliga och högfrekventa avbrott!?? (Hehe, fatta att ljudet av tändningsavbrott kan berätta enormt mycket mer om felorsaken än klumpiga ordval för "nördiga motoröron"!? :-)

Redigerad av Thomas-1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om stiften blir blöta och motorn går knas kanske det är något med choken.

Sitter den på motorn eller har du den på reglaget?

 

 

På reglaget. man trycker in nyckeln när man startar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bra idé från Nemtrix detta med elchoken/tändnyckel, de brukar kunna krångla.
Detta för att de ju även skall utgöra litet stöldskydd och de elektriska kontakterna är därför inte lika optimalt utformade som "riktiga" strömbrytare som konstruerats enkom som strömbrytare.

Elchokens kontaktfunktion kan ju som sagt glappa men kanske även tändningens*.

[Om motorns alla cylindrar ideligen stängs av via extremt snabbt glappande tändlås eller säkerhetsbrytare så ansamlas väl också bensin på stiften.]

Skulle nog lossat tändlåset och testat dess kontaktfunktioner på det mest provocerande vis jag kan hitta på.
[Hade i.o.f.s. varit frestad att bara köpa ett nytt men då vet man ju inte hur stor chansen är att det hjälper. Bättre att under vintermörkret försöka utreda dess eventuellt glappiga funktion för ifall det verkar helt okej så hinner man felsöka annat besvärligare.]

Så hur extrem-testar man egentligen ett urtaget tändningslås på enklaste sätt?
Självklart noterar man NOGA hur dess märkta kablar sitter INNAN det lossas!!  
[Kanske strömkretsarna för choke och tändning labb-uppkopplat med lampor där minsta blinkning syns?
Vicka på nyckeln hit&dit, trycka ner och dra upp?
Spänna fast låset på nåt vibrerande/skakande föremål?
Samma test som ovan men då efter att låset fått ligga i frysboxen ett tag?
Hmm... extremare men ändå enkelt utförda tester - förslag någon?]


(*) Bara lösa funderingar...tändkretsen hos CDI:er till motorreglage brukar väl bestå av en seriekopplad strömkrets där tändnyckelbrytare samt säkerhetsbrytare/handleds-spiralsnöre gör att motorn stoppar ifall kretsen bryts av endera? Den kretsen har i så fall inga gnistframkallande höga V- eller A-tal eftersom CDI:n har en särskild avkännande ingång för att stoppa motorn? För kontaktytors välbefinnande är det naturligtvis bra ifall tändnyckelns brytarkontakter skonas från induktiva gnistors ärrbildning. Men mindre bra ifall strömstyrkan är för låg och ligger under "wetting current"??

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...