Gå till innehåll
lördag 04 januari 2025
abrakadabra

traila 700kg båt (~1000kg med kärra) med V50 1.8F

Rekommendera Poster

Hej!

Ska ner till Göteborg (ca 25 mil) och ev. köpa en båt. Har ett 80-släp med mig ner som jag tänkt traila över båten på eftersom den står på 30-kärra. Men funkar det att traila upp den båten med V50:n börjar bli nervös och vill ha uppmuntran :) Hade tänkt att kunna traila runt med båten även i fortsättningen (i sommar) men båten kanske är för tung för V50:n?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

Ska ner till Göteborg (ca 25 mil) och ev. köpa en båt. Har ett 80-släp med mig ner som jag tänkt traila över båten på eftersom den står på 30-kärra. Men funkar det att traila upp den båten med V50:n börjar bli nervös och vill ha uppmuntran :) Hade tänkt att kunna traila runt med båten även i fortsättningen (i sommar) men båten kanske är för tung för V50:n?

Tjena!

Jag brukar använda mig av transportstyrelsens släpvagnskalkylator:

https://slpvkalk.transportstyrelsen.se/extweb/Slapvagnskalkylator/Slapvagnskalkylator.aspx

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

För en dylik transport skulle jag överväga att hyra en kärra. Kostar inte så mycket (särskilt om man hyr en snål diesel) att hyra en bil över dagen, och man sliter på någon annans bil än sin egen.

Fast ska man traila vidare framöver kvarstår ju frågan...

N.N

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

edit: Nu fattade jag, misstolkade "kärra"  :D

Fördelen med sin egen bil är ju att man "kan" den ... 

Hyra känns inte aktuellt... 

Redigerad av abrakadabra

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ska väl inte vara några som helst problem med det.

Men glöm inte spännband, har sett för många som lastat av i första kurvan.

:D  :o  :ph34r:

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ska väl inte vara några som helst problem med det.

Men glöm inte spännband, har sett för många som lastat av i första kurvan.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Problemet är väl snarare att lasta över allt på en 80-kärra? ska du ställa 30-kärran på den andra? den kanske är lite kort, hur blir det med tyngdpunkter? Att bilen fixar det är ju inga problem, mer än att hitta ett släp som du får dra! 700 kg båt + 30kmh kärra + 80 kmh kärra blir nog tungt. ett släp väger ju några hundra.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Problemet är väl snarare att lasta över allt på en 80-kärra? ska du ställa 30-kärran på den andra? den kanske är lite kort, hur blir det med tyngdpunkter? Att bilen fixar det är ju inga problem, mer än att hitta ett släp som du får dra! 700 kg båt + 30kmh kärra + 80 kmh kärra blir nog tungt. ett släp väger ju några hundra.

Tanken var ju att lägga i båten från 30-kärran och dra upp den på min 80-kärra vid någon lämplig ramp i göteborg!

Redigerad av abrakadabra

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

"Sjösätt" på några gamla däck eller lastpallar, på torra land, backa intill med din trailer och veva på båten på din trailer, inga större problem.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

"Sjösätt" på några gamla däck eller lastpallar, på torra land, backa intill med din trailer och veva på båten på din trailer, inga större problem.

Det hade känts jäkligt bra om man kunde göra så! Tror inte det finns några däck eller lastpallar på platsen tyvärr... Finns inte risk för skador på skrovet om man gör så?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Minimal risk.

Brukar alltid finnas virke man kan låna på en upplagsplats.

Funkar på en gräsmatta med, men dom är kanske lite hårda nu.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för alla svar. Lite säkrare på att det kommer gå bra men ännu mer osäker på tillvägagångssättet. Men det ordnar sig nog.  :)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det ska inte vara några problem, en V50 är ju stark. Jag har haft husvagn på 70-80 talet, bilarna på den tiden hade inte så många hästkrafter, min första husvagn drogs av en bil med 75hk motor vagnen hade 1050kg tjänstevikt, det gick utmärkt. Så 1000kg med en V50 går utmärkt.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det behövs verkligen inte någon större bil för att den ska orka!

Jag hade tidigare en skoda pickup, med den har jag dragit många båtar med vikter 2000 .kg +

Vill minnas att motorn var på 60 hk.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Utmaningen blir nog att komma upp från rampen med båten på släpet. Att bara köra den brukar gå bra.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Utmaningen blir nog att komma upp från rampen med båten på släpet. Att bara köra den brukar gå bra.

Fel svar  ;)  Ja det är ju framförallt detta jag är orolig för. 

Men en fin asfalterad ramp ska väl inte vara något problem? Måste väl finnas bra ramper i Göteborgsområdet?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tyvärr så är min erfarenhet att framhjulsdrivna bilar har svårt på båtramper. Av bla den anledningen (finns fler) så skaffade jag en fyrhjulsdriven bil till min lilla styris på ca 500 kg. Visserligen är den rampen ganska brant och kort, så att kärran måste nedanför rampen för att båten ska kunna dras på den, och det ligger ofta en hel del grus på den men det var ofta med ett nödrop med min S70. En gång med dåligt pumpade hjul kom jag inte upp alls.

Du kan ju alltid be en kompis komma och koppla en bogserlina i nosen på din bil för att komma upp. Sen klarar du dig.

Även om det var fel svar igen så är det tyvärr min erfarenhet.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tyvärr så är min erfarenhet att framhjulsdrivna bilar har svårt på båtramper. Av bla den anledningen (finns fler) så skaffade jag en fyrhjulsdriven bil till min lilla styris på ca 500 kg. Visserligen är den rampen ganska brant och kort, så att kärran måste nedanför rampen för att båten ska kunna dras på den, och det ligger ofta en hel del grus på den men det var ofta med ett nödrop med min S70. En gång med dåligt pumpade hjul kom jag inte upp alls.

Du kan ju alltid be en kompis komma och koppla en bogserlina i nosen på din bil för att komma upp. Sen klarar du dig.

Även om det var fel svar igen så är det tyvärr min erfarenhet.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

(Server time-out flera gånger. Ledsen för multipost!)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vilka hjul som driver är absolut en nyckelfråga...

Har vid flera tillfällen dragit upp min Flipper 640 på vagn med farsans Volvo 745 gl med 112hk.

Bakhjulsdrift och bra vrid på lågvarv gör det möjligt om man använder rätt teknik. 1500kg är dock en del, så hade inte velat lägga på ett par hundra till.

Framhjulsdriven V50 med 1,8 som är en erkänt trött motor på lågvarv är lite mer osäkert, även om vi pratar om 1000kg, Det går nog med lite tur, men du måste använda rätt teknik och vara på en slip som har bra grepp och inte är för brant.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vad tror ni är säkrast/enklast då? Lägga den direkt på gräsmattan och dra upp den på den nya trailern eller gå via ramp?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Efter alla tillrop om svaga bilar och allmänt besvärligt, gräsmattan, om rampen oroar dig.

Ska skriva en liten beskrivning åt dig, kommer nog att dela upp den då jag för närvarande sitter på en dålig anslutning som mina inlägg gärna försvinner på.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vad tror ni är säkrast/enklast då? Lägga den direkt på gräsmattan och dra upp den på den nya trailern eller gå via ramp?

Gräsmatta, asfalt, grusplan.. du kan ju alltid lägga några gamla täcken, tidningar, träreglar eller annat som e lite mjukt och eller med bra glid under. Sen e de bara att vinscha.

Se till att du har tillräckligt under nosen på båten så att du får upp den på kärran.

Ett alternativ är att vincha upp hela treilern från vattnet upp till bilen, som bår stå hyfsat plant.

En polare fixade till en enkel anordning så han kunde ha dragrok fram på sin framhjulsdrivna bil. Den backade upp båt i väldigt branta ramper, där bara tunga fyrhjulsdrivna och traktorer funkade i vanliga fall.

Skillnaden att "sjösätta" på land är att du får dra kärran istället för putta båten.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det ska inte vara några problem, en V50 är ju stark. Jag har haft husvagn på 70-80 talet, bilarna på den tiden hade inte så många hästkrafter, min första husvagn drogs av en bil med 75hk motor vagnen hade 1050kg tjänstevikt, det gick utmärkt. Så 1000kg med en V50 går utmärkt.

Nu tänker jag nu mest på transporten på vägen, sjösättning på rampen är en helt annan sak.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag kör på rampalternativet. Tar med mig bogserlina så får väl säljaren hjälpa till att dra upp mig ur spat om jag inte kommer upp för egen maskin.

Återkommer med rapport efter genomförande.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har du ytterligare en bil att dra med kommer det absolut inte att vara något problem. Då kopplar ni tåg som tidigare föreslagits.

På väg är det inga som helst problem. Rampen är din enda fiende och med en allierad, är segern i din hand:)

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har du ytterligare en bil att dra med kommer det absolut inte att vara något problem. Då kopplar ni tåg som tidigare föreslagits.

På väg är det inga som helst problem. Rampen är din enda fiende och med en allierad, är segern i din hand:)

Jes jes.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...