Gå till innehåll
torsdag 06 februari 2025
_Frippe_

Kylvätska under motorn - Har jag problem?

Rekommendera Poster

Var nere och tittade till min båt igår och upptäckte då lite vad jag misstänker är kylvätska under motorn. Jag har en Ryds 23 DC med en Mercruiser 4.3 MPI med slutet kylsystem. Det märkliga är att vätskan som läckt ut är enligt min teori både lite från det slutna systemet (den röda) och lite från sjövattendelen (den gröna). Jag vinterkonserverade genom att köra en längre stund med spolmuff runt drevet samt en slang från sjövattenintaget under båten ner i en balja med 50/50 blandad propylenglykol (grön). Det är inga mängder vätska men jag blir ändå orolig, det borde väl inte läcka ut något alls? Se bifogade bilder.

post-106700-0-01729200-1486296182_thumb.jpg

post-106700-0-00125100-1486295823_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Troligtvis bara några slangklämmor som behöver dras åt i vår, det kan hända att slangstosarna (metall) krymper lite i kylan.

Har råkat ut för detta flera gånger.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nu är det ju inte frågan om en VP men en äldre MD32A läker med stor sannolikhet alltid lite under vintern om inte O-ringarna i kylsystemet bytts under de närmaste 2-3 åren. Detta just som beskrivet i tidigare inlägg pga materialkrymp när temperaturen sjunker...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...