Hans1 2 Postad 4 Februari , 2017 Finns det att köpa någonstans eller blir det egen tillverkning om man vill ha en sån?Gäller en Uttern 510 HT Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hans1 2 Postad 18 September , 2022 Gammal fråga men aktuell ännu 😃 Ingen som vet nåt? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
excel319 496 Postad 19 September , 2022 Det blir nog att tillverka en egen. Det gjorde jag till den Flipper 570 jag hade för länge sedan. En kompis som jobbade på en husplåtsfirma bockade till en plåt som jag sedan klistrade in ljuddämpande matta i. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Marina16GT 13 Postad 19 September , 2022 Hjälper detta? Det mesta ljudet torde väl komma genom avgasmynningen? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
excel319 496 Postad 19 September , 2022 Jag tror merparten av ljudet kommer från motorkåpan. Inte själva kåpan då utan det som finns under densamma. Insugsljudet är en stor del. Uttern och Flipper hade ljuddämpande kåpor på en del av sina båtar på slutet 70 och in på 80-talet. Jag tror det var ett tillbehör. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 831 Postad 20 September , 2022 2022-09-19 vid 12:56 skrev excel319: Jag tror merparten av ljudet kommer från motorkåpan. Inte själva kåpan då utan det som finns under densamma. Insugsljudet är en stor del. Uttern och Flipper hade ljuddämpande kåpor på en del av sina båtar på slutet 70 och in på 80-talet. Jag tror det var ett tillbehör. Det hjälper, jag hade en sådan kåpa över en 35hk motor på åttitalet, visserligen väsnades motorerna mer då, men ljudet riktades bakåt istället för uppåt/framåt, så det bliv något mindre oväsen iallafall Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 831 Postad 20 September , 2022 2022-09-19 vid 11:21 skrev Marina16GT: Hjälper detta? Det mesta ljudet torde väl komma genom avgasmynningen? Det hjälper, jag hade en sådan kåpa över en 35hk motor på åttitalet, visserligen väsnades motorerna mer då, men ljudet riktades bakåt istället för uppåt/framåt, så det bliv något mindre oväsen iallafall Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Dsl 36 Postad 1 Mars , 2023 Lyfter denna tråd då jag inför kommande sesong funderar på att bygga en kåpa till min uttern 5500dc. Den gamla hondan låter alldeles förmycket trots att jag dämpat motorkåpan lite extra. Funderar på materialval, helst hade jag ju velat ha den rundad i glasfiber täckt med gelcoat (hade en ryds för många år sedan med en sjysst orginalkåpa) men har ingen irekt erfarenhetav att jobba med det. Någon träskiva som målas känns varken tillräckligt snyggt eller hållbart. Hur hade ni gjort? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Wergis 144 Postad 1 Mars , 2023 Skär till i vit friggo och limma ihop. Klä med glasfiber och Epoxy på bäge sidor. Rekomenderar NM Båtepoxy Bör bli ganska enkelt? // Mats W Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser